دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتابی مصور و رنگی که در آن ویژگی‌های تاریخی، جغرافیایی، طبیعی و آیین‌ها و مناسک استان لرستان معرفی شده به بازار کتاب عرضه شده است.

به گزارش همشهری آنلاین این کتاب را علیرضا فرزین تدوین کرده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در قطع رحلی با کاغذ گلاسه انتشار داده است.

کتاب در 14 فصل تدوین شده و مولف درباره چگونگی تدوین آن نوشته است: "برای این که عکس‌های چنین کتابی را تهیه کنم؛ روزها و شب‌های تلخ و شیرینی را به خاطر سپرده‌ام. برفراز کوه‌ها، در میان دشت‌ها، همراه با شور و شادی مردمان و برپایی مراسم سور (عروسی). در روستایی دور افتاده، که هنوز مادری سالخورده با بهره جستن ازابتدایی ترین وسایل خودساخته، در فضای دود گرفته مطبخ نانی می‌پخت. در کنار رودی پرخروش و پلی شگفت انگیز، در ایلراهی تاریخی، و کوچ عشایر و باز روزی دیگر، حضور در مراسم سوگ عزیز از دست رفته‌ای که اسبش را همچون آ‌یین‌های به سوگ نشستن،‌ در مرگ قهرمانان شاهنامه سیاه پوش کرده بودند."

در بخش دیگری از این مقدمه وی به عکاسی در یکی از شهرهایی می‌پردازد و می‌نویسد: "در میانه شهر در راسته بازاری قدیمی! مرد نمد مال، شکارگاهی را تصویر می‌کند، بی آنکه نقوش صخره‌ای شکارگاه«دوشه» را دیده باشد، استادی ورشوساز، ظروفی ر امی‌سازد که زیبنده پیشینه‌ی هنر فلزکاری این دیار است"

چهارده فصل کتاب عبارتند از ؛ موقعیت طبیعی، جغرافیایی و حیات وحش، جمعیت، زبان، مذهب، معیشت، پیشینه تاریخی، لرستان؛ سرزمین مفرغ، عار کلماکره، یادمان‌های تاریخی، پل‌های تاریخی،مکان‌های مقدس، بافت قدیم، صنایع دستی، مراسم و‌آیین‌ها (سوگواری)،عروسی، نوروز، جشن یاران.

علاوه بر توضیحات مفصل نویسنده بر پای برخی عکس‌ها، به خصوص عکس از امکنه تاریخی‌، آیین‌ها و مکان‌های مقدس ویادمان های تاریخی،  بخشی از کتاب هم به زبان انگلیسی است که از کاربرد گردشگری این کتاب  برای توریست‌های خارجی حکایت دارد.
نقشه کاملی از لرستان و شهرهای آن و مکان‌های مهم تاریخی و گردشگری و توریستی که به دو زبان فارسی وانگلیسی، در ابتدا و انتهای کتاب قرار گرفته، از دیگر ویژگی‌های این کتاب به شمار می‌رود. متن انگلیسی کتاب را یدالله پرمون نوشته است.

در کنار بخش اصلی دو مقدمه از رئیس میراث فرهنگی این استان و یک استاد ایرانی مقیم آمریکا درباره ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی استان لرستان آمده است.

چاپ و صحافی کتاب از کیفیت مطلوبی برخوردار است و عکس‌ها نیز به گونه‌ای چاپ شده‌اند که رنگ طبیعی آثار و اماکن و پیشه‌ها و آدم‌ها به خوبی در آن مشاهده می‌شود.
کتاب لرستان 216 صفحه با جلد گالینگور با روکش در 2 هزار نسخه منتشر شده است

کد خبر 58672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز