معاون کل وزارت بهداشت گفت: ما با کواکس قرارداد واکسن آسترازنکا را بسته‌ایم و واکسن مشترک ما با کوبا نیز قبل از بهار حاضر خواهد شد.

ایرج حریرچی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت امروز در مورد استفاده از دو ماسک همزمان اظهار کرد: طبق مشاهدات زدن دو ماسک احتمال ابتلا به کرونا را به طرز قابل توجهی نسبت به عدم استفاده از ماسک و حتی استفاده از یک ماسک، کاهش می‌دهد.

وی تاکید کرد: مردم علاوه بر استفاده از یک ماسک سه لایه از یک ماسک پارچه‌ای هم استفاده کنند.

حریرچی افزود: قاعدتا استفاده از دو ماسک سه لایه تاثیرگذارتر است اما برای صرفه جویی در هزینه‌ها برای مردم، ما می‌گوییم یکی از ماسک‌ها پارچه‌ای و قابل شستشو باشد تا علاوه بر مقرون به صرفه بودن، تحمل ماسک را برای مردم راحت‌تر کند.

وی افزود: توصیه اصلی در مورد استفاده از ماسک این است که ماسک‌ها هر سه ساعت یک بار تعویض شوند، اما ممکن است این در توان مردم نباشد. اما از یک ماسک می‌توان یک روز استفاده کرد، این یک توصیه علمی نیست، یک توصیه اقتصادی است.

حریرچی ادامه داد: افرادی که از یک ماسک در طولانی مدت و مثلا چند روز پشت سر هم استفاده می‌کنند، به اندازه فردی که ماسک نمی‌زند برای جامعه خطرناک هستند، اگر ماسک مرطوب شود کارایی‌اش در حد بسیار زیادی، کاهش پیدا می‌کند.

با کواکس قرارداد واکسن آسترازنکا را بسته‌ایم

وی همچنین در مورد واکسن کرونا گفت: ما در دو جبهه در جنگ هستیم، یکی مبارزه با کرونا و دیگری تحریم. ما با کواکس قرارداد واکسن آسترازنکا که در کشورهای کره جنوبی، روسیه، سوئد و هند تولید خواهند شد را بسته ایم و از صحت تولیدشان اطمینان داریم. پیش بینی و برنامه ریزی ما این است که تا پایان سال یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در گروه‌های سنی پرخطر واکسینه شوند. همچنین واکسن مشترک ما با کوبا نیز قبل از بهار حاضر خواهد شد.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: ما باید در واکسن به تولید داخل، اتکا داشته باشیم تا بتوانیم با استفاده از واکسن، ایمنی جمعی را کامل کنیم.

حریرچی در مورد تعلق نگرفتن فوق العاده ویژه به نیروهای شرکتی بیمارستان‌ها گفت: نیروهای شرکتی جزو نیروهای ما هستند و خدمات بسیار مهمی در دروه کرونا انجام دادند، اما مکانیسم‌های پرداختشان با پرداخت افرادی که استخدام رسمی یا پیمانی هستند، متفاوت است و قبول داریم که نسبت به نیروهای کشوری با شرایط مشابه، حقوق کمتری دریافت می‌کنند، ولی مقررات دست ما را برای اقدام می‌بندد به همین منظور، امسال آزمون‌های متعددی برگزار کرده ایم تا به واسطه این آزمون، این نیروها به استخدام پیمانی تبدیل وضعیت شوند، ولی به طور کلی پیگیر کارهایشان هستیم.

معاون کل وزیر بهداشت در مورد آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: با توجه به روند نزولی کرونا بعد از طرح کنترل هوشمند شهید سلیمانی و همکاری مردم، متاسفانه این روند نزولی متوقف شد و در بعضی از استان‌ها مثل خوزستان روند صعودی دارد. متاسفانه در خوزستان در حال حاضر وضعیت شبیه وضعیت یک ماه اخیر عراق شده است.

وی افزود: ۷ تا ۸ درصد فوتی‌های کشور به دلیل کرونا هستند و این عدد قابل توجه است.

حریرچی در مورد کرونای انگلیسی گفت: در آمریکا تعداد مبتلایان این ویروس در هر ده روز دو برابر می‌شود؛ در انگلیس ۹۹ درصد ابتلا از نوع جهش یافته است؛ در فرانسه ۶۵ و در آمریکا ۵۰ درصد از مبتلایان به کرونا به کرونای انگلیسی مبتلا شده اند. طبق پیش بینی‌ها این ویروس تا سه ماه آینده، ویروس غالب در دنیا می‌شود.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: قبلا در هر خانواده ۴ نفره وقتی یک نفر به کرونا مبتلا می‌شد نهایتا به یک نفر دیگر سرایت می‌کرد، اما در حال حاضر با ابتلای هر فرد، قطعا تمام اطرافیانش هم به کرونای انگلیسی مبتلا می‌شوند و افراد و جامعه را بسیار سریع درگیر می‌کند.

او گفت: سیاست اصلی ما در اعمال محدودیت ها، کاهش تردد هاست و ما قصد نداریم هر نوع ترددی را به صفر برسانیم.

حریرچی بیان کرد: من یک روز از پرواز جا ماندم، زیرا یک شرکت هواپیمایی به دلیل مشاهده اسم من در لیست مسافران، من را سوار هواپیما نکرد؛ بعدا متوجه شدم که این شرکت‌های هواپیمایی، چون دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکرده بود من را سوار هواپیما نکرد تا متوجه نشوم که  هواپیما ۷۵ درصد از ظرفیتش پر بود و می‌خواست این تخلف را از چشم من بپوشاند. طبق آخرین مصوبات سفرهای نوروزی با تورهای امن و سلامت برگزار خواهد شد.

کد خبر 586694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha