یکی از مقامات سابق اطلاعات سعودی با طرح ادعایی جدید، پرونده حقوقی علیه بن سلمان را به دادگاه فدرال واشنگتن کشاند و اسراری از پرونده جمال خاشوگی روزنامه نگار مقتول فاش کرد.

سعد الجابري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میدل ایست آی، سعد الجابری، افسر سابق اطلاعاتی سعودی، در شکایتی  علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، طرح توطئه ترور خاشقجی را مطرح کرد. این دادخواست که در دادگاه فدرال در واشنگتن دی سی ثبت شد ادعا می‌کند ولیعهد سعودی سعی کرده است چند روز قبل از کشته شدن جمال خاشقچی، یکی از اعضای خانواده الجابری را در یکی از کنسولگری‌های عربستان در ترکیه به دام اندازد.

در این پرونده ادعا شده است که در سپتامبر ۲۰۱۸ مقامات سعودی سعی کردند حصا المزینی را به بازدید از کنسولگری عربستان در استانبول، شهری که وی در آن زندگی می‌کرد، مجبور کنند تا وی گذرنامه‌اش را تمدید کند و به عربستان برگردد. 

در مارس سال ۲۰۲۰، دو فرزند بزرگسال الجابری، سارا و عمر، و برادرش در عربستان سعودی بازداشت شدند تا به عنوان اهرم فشار مورد استفاده حکومت سعودی قرار گیرند. همین امر باعث شد اتهاماتی از سوی نزدیکان و مقامات آمریکایی مبنی بر گروگانگیری آنها برای اطمینان از بازگشت الجابری به وجود بیاید.

به گزارش الجزیره، این شکایت اصلاحی بر شکایت قبلی الجابری از ولیعهد عربستان است که به اعزام"جوخه ببر" به کانادا، جایی که اکنون اقامت دارد، برای ترور وی معترض بود. این تلاش نهایتا توسط نیروهای امنیت مرزی خنثی شد. گروه ببر متشکل از ۵۰ نفر از ماهرترین نیروهای اطلاعاتی و نظامی در پادشاهی سعودی است که مسئول قتل خاشقچی بودند.

سیا و سایر آژانس‌های اطلاعاتی به این نتیجه رسیده‌اند که دستور قتل خاشقجی توسط محمد بن سلمان صادر شده اما وی اطلاع از نقشه کشتن خاشقجی را انکار کرده است.

وکلای الجابری گفتند که وی به عنوان دستیار ارشد محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان سعودی که در کودتای کاخ، ۲۰۱۷، برکنار شد فعالیت می‌کرده و و پس از آن از طرف محمد بن سلمان به عنوان یک تهدید شناخته شد و در حصر خانگی قرار گرفت اما نهایتا توانست از کشور بگریزد و در کانادا اقامت کند.

این دادخواست همچنین ادعا می‌کند که این تلاش ۱۳ روز پس از آنکه جوخه ببر روزنامه نگار مخالف سعودی، جمال خاشقچی را در کنسولگری عربستان در استانبول ترور کردند صورت گرفته است.پرونده جدید آخرین اقدامی است که در نبرد حقوقی بین الجابری و بن سلمان انجام شده است.

ماه گذشته، گروهی از شرکت‌های دولتی سعودی شکایتی را علیه الجابری در دادگاه عالی انتاریو مطرح و مدعی پولشویی و سرقت بیش از ۳.۵ میلیارد دلار از عربستان توسط وی شدند. این شکایت منجر به بلوکه شدن دارایی‌های الجابری شد.

پیش از این یک منبع آگاه از وضعیت وی به میدل ایست آی گفته بود که وفاداری الجابری به بن نایف و دانش چندین دهه وی در مورد عملکرد داخلی وزارت کشور سعودی او را مورد هدفبن سلمان قرار داده است.

کد خبر 583349
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha