چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

 نامزد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار کشته‌شده سعودی و یک گروه حقوق بشری که او تاسیس کرده بود، سه‌شنبه شکایتی در یکی از دادگاه‌های آمریکا با این موضوع که ولیعهد سعودی دستور قتل این منتقد را صادر کرده بود، تنظیم کردند.

محمد بن سلمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، رویترز گزارش داد، در این شکواییه علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همچنین نام بیش از ۲۰ سعودی دیگر به عنوان متهم ذکر شده است.

این طرح دعوی با پیچیدگی‌هایی در روابط آمریکا-سعودی بر سر قتل سال ۲۰۱۸ خاشقجی، سوابق حقوق بشری ریاض، نقش آن در جنگ داخلی یمن و مسائل دیگر هم‌زمان شده است. سفارت عربستان به این طرح دعوی واکنشی نداشته است. محمد بن سلمان نمی‌پذیرد که دستور قتل خاشقجی را صادر کرده بود.

خاشقجی که در مطالبش در واشنگتن پست منتقد سیاست‌های ولیعهد و حاکم دوفاکتوی سعودی بود، در استانبول در کنسولگری سعودی کشته و امحاء شد. او به آنجا رفته بود تا مدارک لازم برای ازدواج با خدیجه جنگیز، یک شهروند ترکیه را تحویل بگیرد.

خدیجه جنگیز و «دموکراسی برای جهان عرب اکنون» (DAWN) که یک گروه حقوق بشری مستقر در آمریکاست و خاشقجی موسس آن بوده است، در واشنگتن دی‌.سی شکایتی تنظیم کرده‌اند. در متن این شکایتنامه، نام چندین تن از دستیاران بن سلمان و مقام‌هایی که در عربستان بابت این قتل محکوم شدند، ذکر شده است.

این طرح دعوی، محمد بن سلمان و متهمان دیگر را به دسیسه‌چینی برای "ساکت کردن همیشگی خاشقجی" تا تابستان ۲۰۱۸ و پس از آنکه برنامه‌های او برای استفاده از گروهش به عنوان بستری برای اصلاحات دموکراتیک و ارتقای حقوق بشری مشخص شد" متهم می‌کند.

شکایتی هم در ماه اوت در یکی از دادگاه‌های آمریکا از سوی یک مقام اطلاعاتی ارشد سابق سعودی به جریان افتاد که ولیعهد عربستان را به ارسال تیمی برای کشتن او در کانادا که ساکن آنجاست، متهم می‌کند. این دو شکایت براساس قانونی تنظیم شده‌اند که اجازه اقدام دادگاه‌های آمریکا علیه مقام‌های خارجی در پرونده‌های مشارکت در شکنجه یا کشتارهای فراقانونی را می‌دهد.

کد خبر 558973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha