طوبا ویسه: اگرچه به‌خاطر کرونا نمی‌توانیم سفر برویم، اما می‌توانیم با رعایت فاصله‌های اجتماعی و ماسک مناسب از بعضی از موزه‌ها و نمایشگاه‌ها دیدن کنیم.

موزه‌ی هنرهای معاصر در چهار پله

مدتی بود که موزه‌ی هنرهای معاصر تهران به‌خاطر بازسازی بسته بود و حالا در هفته‌ی گذشته بازگشایی شد. شاید دلتان بخواهد در سفری کوتاه درباره‌ی موزه، چیزهایی بدانید. پس با ما از پله‌های این گزارش بالا بیایید...

پلهی اول: موزه‌ی هنرهای معاصر یکی ازمهم‌ترین موزه‌های خاورمیانه است. در سال ۱۳۵۶ هجری خورشیدی ساخته شده است. سبک موزه به شکل بادگیرهای کویر ایرانی است. اما سبک معماری، مینی‌مال است. در این سبک معماران سعی می‌کنند نشان دهند که بنا از چه مصالحی ساخته شده است. شما وقتی داخل بنا می‌شوید، بتن‌های زرد رنگ و خاکستری آن را می‌بینید.

پلهی دوم: موزه‌ی هنرهای معاصر یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های هنری جهان را دارد. باورت می‌شود در این موزه آثاری از «پابلو پیکاسو»، «خوان میرو»، «پل گوگَن»،‌«پی‌یر اگوست رنوآر»، «رِنه ماگریت»، «ماکس ارنست»، «جکسون پولاک»، «اندی وارهول» و «آلبرتو جاکومتی» وجود دارد؟ که این آثار مهم‌ترین آثار هنری جهان هستند.

پلهی سوم: هربنایی پس از مدت زمانی، نیاز به بازسازی دارد. البته بناهایی مثل موزه‌ی هنرهای معاصر باید بادقت و وسواس بازسازی شوند و تمام جزئیات و فلسفه‌ی بنا و آثار باید در نظر گرفته شوند. بنابراین کار بسیار سختی است. موزه هنرهای معاصر تهران بیش از دو سال تعطیل بود و  حالا این موزه از نهم بهمن‌ماه با نمایش مجموعه‌آثار اهدایی زنده‌یاد «منیژه میرعمادی»، از هنرمندان معاصر ایران و نمایشگاه «عکاسی مفهومی» گشایش یافت و بازدید عمومی این دو نمایشگاه نیز از روز ۱۴ بهمن‌ماه برای عموم با وقت قبلی و تهیه‌ی بلیت میسر خواهد بود.

در نمایشگاه «ارمغان»، ۱۳۵ اثر از ۴۲ هنرمند از آثار اهدایی مجموعه‌ی منیژه میرعمادی به موزه‌ی هنرهای معاصر تهران و ۲۶ اثر از ۱۵ هنرمند از آثار گنجینه‌ی موزه نیز که متناسب با نمایشگاه آثار اهدایی مجموعه‌ی میرعمادی است، به‌نمایش گذاشته شده و تا ۲۹ فروردین ادامه دارد.

نمایشگاه «عکس مفهومی» نیز گزیده‌ای از گنجینه‌ی عکس موزه‌ی هنرهای معاصر تهران است که ۱۸ اثر از ۱۳ هنرمند از جمله «دنیس اپنهایم»، «برند و هیلا بکر»، «گروان الک»، «گوردون ماتا کلارک»، «ادوارد روشا»، «جرج و گیلبرت» و «جان گروور» را در خود جای داده که تا ۱۷ اسفند ادامه خواهد داشت.

پلهی چهارم : اگر کرونا نبود، حتماً یکی از جاهای جذاب و دیدنی، موزه‌ی هنرهای معاصر بود. می‌توانستید  همراه دوستان مدرسه در یک روز زیبای بهمن یا اسفند وارد یک بنای حلزونی‌شکل بشوید و در هربخش وارد یک گالری بزرگ و جذاب پر از آثار دیدنی... اما حالا می‌توانید با رعایت فاصله‌های اجتماعی با موزه‌ی هنرهای معاصر تهران (۸۸۹۸۹۳۷۴) تماس بگیرید و از آثار زیبای این موزه بازدید کنید.

کد خبر 582799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha