چندی پیش‌ هافبک آفریقایی تبار تیم استقلال در مصاحبه‌ای اعلام کرد «از رانندگی در خیابان‌های تهران می‌ترسد و رانندگی برخی از مردم در خیابان‌ها بدترین چیزی است که در ایران دیده است.»

ليلا باقري

همشهری آنلاین_پریسا نوری: بعد از مدتی شفر، سرمربی آلمانی این تیم هم با ابراز تعجب از رفتارهای ترافیکی برخی ایرانی‌ها گفت «چیزهایی که در خیابان‌های تهران می‌بینم را درهیچ کجای دنیا ندیده‌ام! ‌» این حرف‌ها گویای این است که رانندگی برخی از ما برای خارجی‌ها ترسناک و عجیب است. به گفته کارشناسان، شاید یکی از مهم‌ترین دلایل رانندگی غیرمتعارف برخی از ما نهادینه نشدن فرهنگ ترافیکی و آموزش‌هایی است که هنگام گرفتن گواهینامه با رعایت آنها، نمره قبولی گرفتیم. این موضوع لزوم تکرار و استمرار آموزش‌های ترافیکی را نشان می‌دهد. موضوعی که از چند سال پیش با راه‌اندازی اداره آموزش در مناطق، در دستور کار پلیس راهور قرار گرفته است.

باخبر شدیم اداره آموزش راهور منطقه ۴ در این حوزه یعنی نهادینه کردن آموزش‌های ترافیکی و ارتقای فرهنگ ترافیک رتبه اول را بین مناطق ۲۲‌گانه به دست آورده است و نتیجه این فعالیت‌ها به گفته رئیس پلیس راهور منطقه، اصلاح رفتارهای ترافیکی و کاهش ۳۰‌درصدی آمار تصادفات منطقه در ۹ ماه اول امسال بوده است. سرهنگ ۲ «لیلا باقری» رئیس اداره آموزش پلیس راهور منطقه درباره کم و کیف فعالیت‌های این اداره می‌گوید.  

  • آموزش ۱۳۰ هزار پلیس یار 

یادگیری کوچک و بزرگ نمی‌شناسد. همه در هر سنی نیازمند آموزش هستند. اما از آنجا که تأثیرپذیری در سنین کودکی بیشتر است، آموزش ترافیکی در مدارس در اولویت فعالیت‌های آموزشی پلیس راهور منطقه در سال‌های اخیر بوده است. رئیس اداره آموزش پلیس راهور منطقه درباره نحوه  ارایه آموزش‌های ترافیکی به دانش‌آموزان می‌گوید: «موضوعی که در روزهای اول فعالیت‌مان در منطقه ۴ مد نظر قرار دادیم، این بود که منطقه ۴ یکی از بزرگ‌ترین مناطق پایتخت است و در آن ۱۳۰ هزار دانش‌آموز در ۵۰۰ مدرسه درس می‌خوانند؛ یعنی ما با جمعیت زیادی از مخاطبانی که در سن یادگیری و تأثیرپذیری هستند، سروکارداریم و لازم است با برنامه‌ریزی، دایره و عمق فعالیت‌مان را در این حوزه گسترش دهیم.

از این‌رو تا قبل از کرونا هر روز به چند مدرسه می‌رفتیم و از مدیران مدرسه خواهش می‌کردیم یک ربع از وقت کلاس را برای آموزش در اختیارمان بگذارند. در این آموزش‌ها به‌صورت تصویری و در قالب کلیپ، پوستر و بروشورهای رنگی موضوعات ترافیکی، مثل چگونگی عبور از خیابان، سوار یا پیاده شدن به سرویس مدرسه، لزوم بستن کمربند ایمنی سرنشنیان خودرو و... را شرح می‌دادیم. همچنین چون پس از یادگیری بچه‌ها به‌عنوان «پلیس یار» معرفی می‌شدند، از آنها می‌خواستیم آموخته‌هایشان را درمحیط خارج از مدرسه به کار بگیرند و در صورت نیاز این موضوعات را به پدر، مادر و سایر افراد خانواده یادآوری کنند.»

سرهنگ ۲ «لیلا باقری» در ادامه می‌گوید: «هر چند بعد از شیوع کرونا مدارس تعطیل شد، اما آموزش متوقف نشد و محتوای آموزشی را در قالب تصویر و فیلم می‌سازیم و از مدیران مدارس و معلمان درخواست می‌کنیم آنها را در کانال‌ها و صفحات آموزشی مدرسه منتشر کنند.» 

  • استمرار آموزش‌ها در دوره کرونا

تا قبل از شیوع کرونا، مدیر و کارشناسان آموزش پلیس راهور با حضور در بیمارستان‌ها، پاساژها و مراکز تجاری، ادارات زیرمجموعه شهرداری، بازارهای میوه و تره‌بار، رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و... نکات و موضوعات مهم ترافیکی را به کارکنان این مراکز آموزش می‌دادند که در حال حاضر این آموزش‌ها به‌صورت مجازی و با انتشارکلیپ‌ و پوستر در صفحات مجازی و کانال‌های ترافیکی دنبال می‌شود.

اما برخی فعالیت‌های این اداره با وجود کرونا همچنان حضوری انجام می‌شود. باقری در این‌باره می‌گوید: «از آنجایی که بخش مهمی از حوادث ترافیکی مربوط به موتورسواران و کامیون‌داران است، آموزش حضوری به راکبان موتورسیکلت و کامیون‌داران متخلف جزو برنامه‌های میدانی است. آموزش موتورسواران همزمان با اجرای طرح‌هایی مثل مقداد، موتوریار و... در چهارراه‌ها انجام می‌شود و دوره کوتاه آموزشی رانندگان کامیون‌های توقیف شده در سرکلانتری منطقه برگزار می‌شود.»

همچنین از آنجایی جمع زیادی از شهروندان به‌سراهای محله‌ تردد دارند، قبل از دوره کرونا هر هفته به‌سراهای ۲۰‌گانه محله‌های منطقه سر می‌زدیم و برای مراجعان دوره آموزشی ترافیکی برگزار می‌کردیم که در دوره کرونا این آموزش‌ها هر روز به‌صورت مجازی و در قالب کلیپ‌ در کانال‌های سرای محله‌ها بارگذاری می‌شود. همچنین از آنجایی که نهادینه شدن آموزش‌های ترافیکی تنها با تکرار و استمرار انجام می‌شود با مدیران ۲۰ کانال محلی از جمله کانال خبری کیمیه، تهرانپارس، پارک پلیس، محله آنلاین و... تعامل داریم و محتوای آموزشی ترافیکی به‌صورت روزانه در این کانال‌ها بازنشر می‌شود.  

  • فرهنگسازی در خانواده

حضور پلیس در مدرسه و ارتباط دوسویه با دانش‌آموزان موجب شد بعد از مدت کوتاهی دایره آموزش پلیس به والدین هم گسترش پیدا کند. رئیس اداره آموزش راهور منطقه در این‌باره می‌گوید: «طی آموزش‌هایی که در مدارس داشتیم از بچه‌ها به‌عنوان پلیس یار می‌خواستیم در صورتی که رفتارهایی مثل نبستن کمربند ایمنی، داشتن سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، نگذاشتن کلاه ایمنی موتور را در پدر و مادر می‌بینند، مودبانه یادآوری کنند و تذکر بدهند.

در جلسات بعدی بچه‌ها ‌گفتند «خانوم پلیس! پدر و مادرمان به حرف ما گوش نمی‌کنند، می‌گویند تو بچه‌ای... به این کارها کار نداشته باش! .... چرا خودتان به آنها نمی‌گویید! ‌» این موضوع به ما فهماند که یک جای کار ایراد دارد، پس تصمیم گرفتیم همزمان با آموزش بچه‌ها برای پدر و مادرها هم کلاس آموزشی بگذاریم. برای همین دوباره از مدیران مدرسه خواهش کردیم در روزهایی که جلسه اولیا و مربیان برگزار می‌شود یک ربع از وقت جلسه را به ما بدهند تا با پدر و مادرها صحبت کنیم. در این جلسات از والدین می‌خواستیم به حرف بچه‌ها احترام بگذارند و هشدارهای پلیس را جدی بگیرند، با این کار به بچه‌ها قانونمداری را آموزش می‌دهند... خوشبختانه در جلسه‌های بعدی که با بچه‌ها داشتیم متوجه شدیم که این کار نتیجه‌بخش بوده است.»
 باقری در ادامه با اشاره به تهدیدهای سرویس مدرسه می‌گوید: «در سال‌های گذشته آمار حوادث سرویس مدرسه زیاد بود و مهم‌ترین دلیلش آموزش ندیدن بچه‌ها و رانندگان سرویس مدرسه بود. خوشبختانه با برگزاری دوره‌های آموزشی برای رانندگان این حوادث کاهش چشمگیری پیدا کرده است.» 
 

کد خبر 582443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha