تهران این روزها با رشد فزاینده خودروها، بیشتر از آنکه فضایی برای زندگی باشد، به پارکینگ بزرگی تبدیل شده است که در هر جای آن ماشین پارک کرده‌اند.

جاي پارك

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی:  از حاشیه خیابان‌های شلوغ و کوچه‌های کم‌عرض تا سرراه ویلچرنشین‌ها و جلو پل، فرقی نمی‌کند. هر جا که به اندازه یک ماشین فضای خالی پیدا شود، برخی از شهروندان آن را تبدیل به جای پارک می‌کنند. این معضل خاص یک منطقه و محله نیست و در جای جای تهران دیده می‌شود، اما در منطقه ۱۴ به دلیل معابر پر تردد و کم‌عرض و همسایگی با بازار بزرگ تهران این مشکل بیشتر دیده می‌شود.

طبق آمار به دست آمده منطقه ۱۴ فقط ۱۰ پارکینگ و ۱۱۰۰ جای پارک خودرو دارد این در حالی است که جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزارنفر را در خود جای داده است و علاوه بر آن روزانه به همین تعداد شهروندان از راه‌های دور و نزدیک گذرشان به منطقه ما می‌افتد. با این تفاسیر می‌توان گفت، وجود پارکینگ در منطقه ۱۴ از ضروریات زندگی در این منطقه است، چراکه کمبودش نظم و آرامش محله‌های این منطقه از شهر را بر هم می‌زند و مشکلات زیادی را برای اهالی به وجود می‌آورد.

نزاع و درگیری، رقابت غیردوستانه بین همسایه‌ها، سرقت، تصادف رانندگی و... از جمله معضلاتی است که در زمینه کمبود پارکینگ می‌توان به آنها اشاره کرد. به خواسته شهروندان منطقه ۱۴ گزارشی از دغدغه جای پارک در محله‌های ۲۱‌گانه این منطقه تهیه کرده‌ایم.  

ساعت ۱۱ صبح در میدان بروجردی، ترافیک روانی در خیابان اندرزگومنتهی به میدان بروجردی جاری است.

نرسیده به میدان، ۲ راننده کلافه و عصبی در حال نزاع و مشاجره هستند. برای اهالی موضوع عجیبی نیست. انگار در حال تماشای فیلمی هستند که سناریوی آن هر روز تکرار می‌شود. راننده پراید مرد میان سالی است که دنده عقب می‌آید تا بتواند خودرو خود را در جای خالی که پیدا کرده است پارک کند. اما مرد جوانی که راننده سمند است اجازه این کار را به او نمی‌دهد و ادعا می‌کند جای پارک حق او بوده است.

بین‌شان دعوا اوج می‌گیرد و کار به زد و خورد می‌کشد. مشتی حواله صورت مرد میان سال می‌شود و... کاسبان با دیدن این ماجرا وارد صحنه می‌شوند و با سلام و صلوات سعی می‌کنند قضیه را فیصله دهند. این موضوع را با مسئولان محلی در میان می‌گذاریم. «جواد سبک‌پا» دبیر شورایاری محله جوادیه می‌گوید: «روزی نیست که در اینجا درگیری پیش نیاید. برای اهالی این زد و خوردها عادی شده است.» حسین احمدی نیا، از کسبه‌های قدیمی محله هم در ادامه گفته‌های سبک پا به درگیری چند روز گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: «۲ هفته پیش سرجای پارک دو جوان با هم دست به یقه شدند و تا قدرت داشتند همدیگر را کتک زدند. یکی از آنها با چاقو زخمی و راهی بیمارستان شد.»

  •  دردسرهای همسایگی با بازار تهران 
محمد کاظمی/دبیر شورایاری محله مینا

اما دلیل عمده کمبود جای پارک در منطقه ۱۴، همجواری محله‌های شرقی آن مثل شکوفه، مینا، گذر پایین دولاب و صاحب‌الزمان(عج) با خیابان ۱۷ شهریور و بازار بزرگ تهران است. «عطا حبیب‌زاده» از قدیمی‌های محله شکوفه در این‌باره می‌گوید: «خیابان ۱۷ شهریور ابتدای محدوده طرح ترافیک است. از این‌رو شهروندان دیگر مناطق برای رفتن به بازار خودروهای خود را در کوچه‌پسکوچه‌های محله پارک می‌کنند و با مترو به بازار می‌روند. از سوی دیگر خود اهالی با کمبود جای پارک مواجه می‌شوند و برای پارک کردن خودرواشان به دردسر می‌افتند.»
«محمد کاظمی» دبیر شورایاری محله مینا هم می‌گویداین معضل در محله مینا هم به دردسری لاینحل تبدیل شده است. او به موضوع دیگری اشاره می‌کند: «در خیابان ۱۷ شهریور تعداد زیادی موتورسوار مسافرکش هستند که در مدت زمان کوتاهی فرد را به بازار می‌رسانند. از این‌رو کاسبان بازار به راحتی و بدون اتلاف وقت در ترافیک به محل کار خود می‌روند.» از قرار معلوم شورایاری محله مینا، ساخت پارکینگ طبقاتی را به شهرداری پیشنهاد داده اما به دلیل نبود فضای کافی برای ساخت پارکینگ این طرح در مرحله پیشنهاد باقی مانده است. کاظمی می‌گوید: «خیابان مخبر در هنگام عصر به قدری شلوغ می‌شود که راننده‌ها دوبله و سوبله پارک می‌کنند و راه را بر شهروندان سد می‌کنند.» 

  •  تعطیلی تنها پارکینگ محله شیوا 
مهدی شاهانی/دبیر شورایاری محله شیوا

اما نکته دیگری که باعث ایجاد دغدغه پارک خودرو در منطقه ۱۴ می‌شود، بافت فرسوده بعضی از محله‌های آن است. این معضل در محله‌های گذرپایین دولاب، سرآسیاب دولاب، صاحب‌الزمان(عج)، شکوفه و دلگشا به خوبی مشهود است. به گفته «مهدی شاهانی» دبیر شورایاری محله شیوا به دلیل بافت درهم تنیده و متراکمش بیشتر از دیگر محله‌های فرسوده با کمبود جای پارک مواجه است.

او می‌گوید: «خانه‌های این محله اغلب ریزدانه و بدون پارکینگ هستند. از سوی دیگر معابر این محله عرض کمی دارند. اصلی‌ترین خیابان آن ۸‌متر عرض دارد و باقی معابر آن کوچه‌های تودر تو با عرض کمتر از ۲‌متر هستند. از این‌رو ماشین نمی‌تواند وارد کوچه شود و باید در حاشیه خیابان پارک شود.» با این تفاسیر بد نیست بدانید در خیابان داورزنی قطعه زمین بزرگی مربوط به شهرداری است که تا چند سال پیش اهالی از آن به‌عنوان پارکینگ استفاده می‌کردند. تا اینکه شهرداری آن را به پیمانکاری سپرد تا زمین را به یک مرکز تجاری و پارکینگ تبدیل کند اما از قرار معلوم در میانه راه مشکلاتی پیش آمد و طرح نیمه‌کاره ماند. حالا این زمین خالی بدون استفاده مانده است و پیمانکار اجازه پارک خودرو در اینجا را نمی‌دهد.» 

  •  پارکینگ‌های در انتظار 
کاظم هادی دولابی/دبیر شورایاری محله گذرپایین دولاب

تشویق شهروندان به نوسازی خانه‌های کلنگی یا تجمیع ریزدانه‌ها موضوعی است که در چند سال اخیر به‌طور جدی دنبال می‌شود. اتفاق خوبی است چراکه شهر علاوه بر اینکه از فرسودگی نجات می‌یابد رخ زیباتری هم به خود می‌گیرد. اما وقتی این کار در کوچه‌های باریک و کم‌عرض رخ می‌دهد مشکلاتی را به وجود می‌آورد که مهم‌ترین‌شان ایجاد پارکینگ‌های در انتظار است.

به گفته «کاظم هادی دولابی» دبیر شورایاری محله گذرپایین دولاب، تا دلتان بخواهد در این محله کوچه‌های باریک تو در تو دیده می‌شود. کوچه‌هایی که عرض‌شان حتی به ۲‌متر هم نمی‌رسد. او می‌گوید: «در بعضی از این کوچه‌ها آپارتمان‌های نوسازی دیده می‌شود که به دلیل جلو بودن دیوار همسایه امکان استفاده از پارکینگ خانه‌اش را ندارد.

یا خانه‌ای که یک مالک با یک خودرو داشته است تبدیل به آپارتمانی چند طبقه شده است که ساکنانش جای پارک ندارند. بنابراین شهروندان ناگزیرند خودرو خود را در کوچه یا خیابان‌های همجوار پارک کنند.» به باور او با همکاری و مشارکت شهروندان خیلی راحت می‌توان به معضل پارکینگ‌های در انتظار پایان داد. هادی دولابی در ادامه می‌افزاید: «پیشنهاد تبدیل باغ رئیسی به پارکینگ را به شهرداری ارائه دادیم که برای تملک باغ اقدام کردند اما صاحب ملک آن را تحت هیچ شرایطی واگذار نمی‌کند. تنها پارکینگ محله نبش خیابان عجب گل بود که صاحبش آن را به مجتمع تجاری ۶۷ واحد تبدیل کرده است.» 

  •  ضرورت ایجاد پارکینگ در مراکز خرید 

اما نکته مهمی که شهروندان در حین نظرسنجی به آن اشاره می‌کنند، نبود پارکینگ در نزدیکی مراکز خرید خیابان پیروزی است. «سیمین دلفانی» ساکن خیابان درودیان می‌گوید: «جای جای خیابان پیروزی مراکز خرید بزرگ و کوچکی است که پای بسیاری از شهروندان شرق‌نشین را به منطقه ۱۴ باز می‌کند، از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا مجتمع‌های تجاری و بورس پوشاک، البته تعداد قابل توجهی کلینیک درمانی هم وجود دارد که این موضوع را تشدید می‌کند.

از سوی دیگر خیابان پیروزی، یکی از پر ترددترین معابر شهر تهران است که در واقع پل ارتباطی بین شرق و غرب پایتخت محسوب می‌شود. خودروهای زیادی دو طرف خیابان پارک می‌کنند و تعداد قابل توجهی هم در مسیر دسترسی محلی دیده می‌شود. همین ترافیک روانی را ایجاد می‌کند که با تاریک شدن هوا بیشتر می‌شود.» او معتقد است مراکز خرید باید دارای پارکینگ باشند و چون اغلب‌شان در خیابان پیروزی از این امتیاز بی‌بهره‌هستند مشکلات زیادی را برای کاسبان و اهالی ایجاد می‌کنند.  

  • جلو پل پارک نکنید

از این موضوعات که بگذریم بعضی از دردسرها به کم لطفی شهروندان برمی‌گردد. به‌طور مثال بعضی از راننده‌ها بی‌توجه به اصول راهنمایی و رانندگی، خودرو خود را جلو در پارکینگ پارک می‌کنند و باعث دردسر دیگران می‌شوند. «ایمان برغمدی»، یکی از شهروندان ساکن منطقه به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «چندی پیش خواهرم دچار حادثه شد و می‌خواستم او را به بیمارستان برسانم اما چون جلو پارکینگ مسدود بود نتوانستم و با تاکسی رفتم.» او ادامه می‌دهد: «بعضی از راننده‌ها جلو پل پارک می‌کنند. تصور کنید اگر فرد کم‌توان یا نابینایی بخواهد عبور کند چقدر اذیت می‌شود. چه خوب که به ویلچرنشین‌ها هم فکر کنیم.» 

  • معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۴ خبر داد/ساخت بزرگ‌ترین پارکینگ زیرزمینی منطقه در محله شکوفه
لطیف پنداریان/معاون فنی و عمران منطقه ۱۴


بزرگ‌ترین پارکینگ زیرزمینی منطقه ۱۴ به‌زودی افتتاح می‌شود و با راه‌اندازی آن مشکل جای پارک خودرو تا حد قابل ملاحظه‌ای برطرف می‌شود. اتفاق خوبی که «لطیف پنداریان» معاون فنی و عمران منطقه ۱۴ ما را از آن باخبر می‌کند. او در این‌باره می‌گوید: «همان‌طور که شهروندان اشاره کردند خیابان ۱۷ شهریور در محدوده طرح ترافیک است و کاسبان بازار امکان‌ تردد از این معبر را ندارند. از این‌رو برای رفت‌وآمد به محل کارشان منطقه ۱۴ را به‌عنوان پایگاه استفاده می‌کنند. در معابر همجوار خیابان ۱۷ شهریور پارک می‌کنند و با مترو یا تاکسی به بازار می‌روند. این امر محله‌های شرقی منطقه را با بحران جای پارک مواجه کرده است.»

به باور پنداریان ایجاد پارکینگ زیر میدانگاه امیرکبیر می‌تواند به این معضل خاتمه دهد. او درباره پارکینگ توضیح می‌دهد: «پروژه ساخت تونل در سال ۱۳۸۸ کلید خورد و بعد از اتمام آن فضای زیرین آن خالی ماند که با پیگیری مسئولان شهری تبدیل به پارکینگ شد. در سال ۱۳۹۷ عملیات عمرانی ساخت پارکینگ به سازمان عمرانی مناطق تحویل داده شد.

زمین پارکینگ ۶۴۰۰‌مترمربع مساحت و ۲۰ هزارمترمربع زیربنا دارد. پارکینگ در ۳ طبقه با ظرفیت ۵۵۰ خودرو از امکانات خوبی برخوردار است.» ۷۰‌درصد از فعالیت‌های عمرانی این پارکینگ اعم از اجرای فونداسیون، سفت کاری، دیوار حائل برای ایمن سازی، نازک‌کاری تمام شده و فقط تهیه و نصب آسانسور، اجرای تأسیسات مکانیکی و برقی و ساخت سرویس بهداشتی آن باقی مانده است. به گفته پنداریان با توجه به نوسان قیمت، پیمانکار قبلی (شرکت آروین سازه) از ادامه کار منصرف شده و هنوز پیمانکار دیگری در مناقصه شرکت نکرده است. او می‌گوید: «به محض انتخاب پیمانکار جدید عملیات عمرانی و تأسیساتی پارکینگ را پیش می‌بریم و همه سعی‌مان را به کار می‌گیریم تا در آینده‌ای نزدیک پارکینگ به بهره‌برداری برسد.» 

کد خبر 582423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha