سکونت بیش از ۲۷۸ هزار نفر در قالب ۹۰ هزار و ۳۲ خانوار در منطقه ۱۷ که فقط ۸ کیلومترمربع وسعت دارد، تراکم بالای جمعیت در این بخش از جنوب پایتخت را نشان می‌دهد.

پارکینگ

همشهری آنلاین _ فرهاد کنکاش:  به همین دلیل همه محله‌های چهارده‌گانه این منطقه و نواحی سه‌گانه آن، مملو از ساختمان‌های پیر و جوانی است که در هم تنیده شده و دیگر فضای بایری برای ایجاد برخی از امکانات شهری از جمله پارکینگ عمومی ندارند. این در حالی است که منطقه ۱۷ بازارهای متعددی دارد و خریداران هم در کنار ساکنان نیازمند جایی برای پارک خودروهای‌شان هستند. همین موضوع را بهانه قرار دادیم و به معضلاتی پرداختیم که اهالی برای پارک خودرو در محله‌های پرجمعیت که بازارهای محلی هم دارند با آن روبه‌رو هستند.

محله امامزاده حسن(ع) از محله‌های قدیمی منطقه ۱۷ است که گفته می‌شود سکونت در این منطقه جنوبی از همین محله شروع شده و مهاجران در اطراف امامزاده اقدام به ساخت خانه کرده‌اند. با افزایش جمعیت در اطراف امامزاده بقیه محله‌ها شکل گرفتند و منطقه ۱۷ به این شکل درآمد. به‌طور معمول، زائران زمان برگشت به خانه و زادگاه خود از بازار این امامزاده اقدام به خرید سوغاتی‌هایی همچون مهر و تسبیح می‌کردند. کم‌کم مغازه‌های دیگری در بازار امامزاده حسن(ع) با هدف عرضه پوشاک به زائران ساخته شد و پس از طی سال‌های متمادی، این بازار در شهر تهران به محلی برای خرید لباس معروف شد.
 اینک صدها واحد تجاری و ده‌ها پاساژ در این محله وجود دارد که خریداران از مناطق و حتی شهرهای مختلف برای خرید پوشاک به اینجا می‌آیند. همین موضوع باعث ایجاد گره‌های ترافیکی، به‌خصوص در روزهای تعطیل در این محله می‌شود و معضل بزرگی که به چشم می‌خورد کمبود پارکینگ‌های عمومی در بازار است. بسیاری از خریداران با خودروهای شخصی به محله امامزاده حسن(ع) می‌آیند و با وجودی که برخی از پاساژها دارای پارکینگ هستند گنجایش پذیرش خودرو همه خریداران را ندارند. به همین دلیل مهمان‌ها مجبورند خودرو خود را در کوچه‌ها و خیابان‌های محله امامزاده حسن(ع) پارک کنند و باعث ایجاد دردسر برای خانواده‌های ساکن در این محله شوند. به گفته «امیر امیری» یکی از ساکنان محله امامزاده حسن(ع) بیشتر خانه‌های این محله قدیمی و بدون پارکینگ است.

به همین دلیل اهالی مجبورند در کوچه‌ها اقدام به پارک خودرو کنند و عملاً جایی برای پارک خودرو خریداران باقی نمی‌ماند. برخی از خریداران هم بی‌توجه به این موضوع خودرو خود را در محل‌های غیرمجاز مثل مقابل مغازه‌ها و پارکینگ خانه‌ها پارک می‌کنند و باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای اهالی می‌شوند. امیری می‌گوید: «به تازگی هم مجتمع تجاری دیگری در کوچه شهید محمود خردپی درحال ساخت است که بیش از یک‌صد باب مغازه‌دارد. متأسفانه نه تنها پارکینگ برای خریداران تأمین نشده، بلکه برای مغازه‌دارها نیز جایی برای پارک خودروهای‌شان تدارک دیده نشده است. بی‌شک در آینده‌ای نزدیک توقف خودرو مغازه‌دارها و خریداران این مرکز تجاری در این کوچه و کوچه‌های اطراف به معضلات اهالی اضافه خواهد کرد.» به گفته امیری، حدود ۱۴ هزار نفر در این محله ساکنند.

  • تمایل برای ساخت پارکینگ وجود ندارد

«امید عزیزخانی» ساکن محله یافت‌آباد (صبا) است. محله‌ای که همه روزه افراد زیادی برای خرید مبل و لوازم چوبی به آن مراجعه می‌کنند. وی می‌گوید: ‌ «بیش از ۵ هزار خانوار در این محله زندگی می‌کنند و خیلی از منازل پارکینگ ندارند. از طرف دیگر، برخی خانواده‌ها چند خودرو دارند و مجبورند خودروهای خود را در کوچه و خیابان پارک کنند. این درحالی است که خریداران بازار مبل هم برای پارک خودرو خود در این معابر اقدام می‌کنند و گره‌های ترافیکی و شلوغی، همه روزه و در هر ساعت در این محله دیده می‌شود.» به گفته وی، یک پارکینگ طبقاتی در بازار مبل وجود دارد که جوابگوی این تعداد از خودرو خریداران نیست و کسی هم مایل نیست در این محله اقدام به ساخت پارکینگ عمومی کند؛ چراکه ارزش زمین و املاک در این محله به دلیل رونق بازار مبل بالا و سود پارکینگ‌داری بسیار پایین است.

عنوان
  • مشکل چندطرفه در خیابان یکطرفه!

بازار صنایع آلومینیوم در محله باغ خزانه، یعنی در خیابان برادران شهید حسنی قرار دارد که چند سال پیش به قلعه‌مرغی معروف بود. به گفته «شهناز دستور» یکی از بانوان ساکن در محله باغ خزانه، همه روزه صدها نفر برای خرید ایرانیت، لوازم سقف کاذب و اجناس آلومینیومی به این بازار می‌آیند و جای شناخته شده‌ای در پایتخت است. وی می‌گوید: «اینجا هم بیشتر خانه‌ها قدیمی است و پارکینگ ندارد. خریداران هم برای گشتن در بازار و پیدا کردن اجناس مورد نظرشان خودرو خود را در کوچه‌های باریک پارک می‌کنند و همین مقدمه‌ای برای ایجاد مشکلات متعدد برای خانواده‌های ساکن در این محدوده می‌شود. بیشتر مغازه‌دارها نیز ساکن این محله نیستند و با خودرو شخصی به محل کار می‌آیند. به همین دلیل خودرو خود را در حاشیه خیابان یکطرفه شهید حسنی پارک می‌کنند و جایی برای پارک خودرو اهالی به‌خصوص خریداران باقی نمی‌ماند.»

  • کمبود جای پارک نداریم

خانواده‌ها و معماران زیادی برای خرید سنگ، کاشی، سرامیک و شیرآلات به محله زمزم می‌آیند. در خیابان شهید غلامرضایی، صدها واحد تجاری وجود دارد که به عرضه این محصولات مشغولند و به همین دلیل همه روزه خریداران زیادی به اینجا می‌آیند. «صداقت پورعباسی» ساکن محله زمزم می‌گوید: «این بازار در طول خیابان شهید غلامرضایی شکل گرفته که بخشی از آن در محله زمزم و بخشی هم در محله زهتابی قرار دارد. در محله زمزم بین ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر و در محله زهتابی حدود ۲۰ هزار نفر زندگی می‌کنند و می‌توان گفت در مجموع حدود ۹ هزار خانوار اینجا ساکنند.» وی درباره‌ تردد زیاد خریداران و نیاز آنها به محلی برای پارک خودروهای‌شان می‌گوید: «خوشبختانه در این محله حدود ۵۰ گاراژ وجود دارد که خریداران اقدام به پارک خودرو خود در این گاراژها می‌کنند. به همین دلیل معضلی که در بازارهای محله‌های دیگر منطقه دیده می‌شود در این محله وجود ندارد.»

پیروز حناچی/ شهردار تهران
  • مکان‌یابی برای ساخت پارکینگ در مناطق پرجمعیت

برخی از مناطق تهران از جمله منطقه ۱۷ از مناطقی هستند که تراکم نفر در هکتار، خانوار در هکتار و واحد مسکونی در هکتار آن بسیار بالاست و معمولاً قطعات هم کوچک است و امکان تأمین پارکینگ به اندازه تراکم در آنها وجود ندارد. به همین دلیل مردم از پارکینگ‌های بیرون و پارک در حاشیه خیابان‌ها استفاده می‌کنند. کوچه‌ها هم کم‌عرض است و اساساً برای این جمعیت طراحی نشده‌ و طبیعتاً مشکلاتی را برای مردم به وجود می‌آورند. الآن هم هر واحد یک تا چند ماشین دارد. این معضلی است که نه تنها در منطقه ۱۷، بلکه در مناطق ۱۵، ۱۲ و بخش‌هایی از منطقه ۱۱ و مناطق ۹ و ۱۰ دیده می‌شود. برای حل این مشکل طرحی برای ساخت پارکینگ دیده شده و شهرداران مناطق باید آنها را مکان‌یابی و پیشنهاد ساخت پارکینگ را به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک ارائه کنند تا پارکینگ‌ها شکل بگیرد.
شهردار تهران/ در بازدید از منطقه ۱۷ / بهمن ۹۹

کد خبر 585351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha