بسیاری از بازارهای محلی جنوب تهران به‌صورت اتفاقی شکل گرفته‌اند.

سرمایه گذار

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل‌امیرانی: به این معنا که عده‌ای از ساکنان اقدام به خرید و فروش اجناس خاصی در محل زندگی‌شان کرده و در طول زمان با ادامه این کار توسط بقیه اهالی، ناخواسته شاهد شکل‌گیری بازار در آن نقطه بوده‌ایم. چنین بازارهایی در منطقه ۱۹ کم نیست؛ بازارهایی که منجر به اشتغال تعداد زیادی از اهالی و جوانان، افزایش ارزش املاک، معرفی محله‌ها به مناطق دیگر و... شده، اما مشکلات بسیاری را به وجود آورده که علت اصلی آن نبود زیرساخت‌های لازم است. به‌عنوان مثال، در این بازارها محلی برای پارک خودرو خریداران وجود ندارد و همین موضوع منجر به ایجاد مشکلاتی برای خریداران، فروشندگان و ساکنان اطراف بازارها شده است.

سرمایه‌گذار نمی‌آید، شهرداری عهده‌دار شود
«امیرحسین رسولی»
  •  اینجا امکانات یک بازار فراهم نیست

«مشکل اصلی اینجا فقط نبود جای پارک نیست و بازار مبل و لوازم چوبی محله نعمت‌آباد نیازمند امکانات دیگری هم هست.» این جمله را «امیرحسین رسولی» به زبان می‌آورد که از کودکی در محله نعمت‌آباد زندگی می‌کند و ۹ سال است که با خرید و فروش مبل و لوازم چوبی روزگار می‌گذارند. او می‌گوید: «بازارها نیازمند امکانات خاصی هستند تا کاسبان و خریداران به راحتی بتوانند اقدام به خرید و فروش اجناس کنند. به‌عنوان مثال، در حال حاضر هر خریداری برای رفتن به یک بازار، ابتدا شرایط آن را از نظر پارک خودرو بررسی می‌کند. وقتی بداند در آن بازار جایی برای پارک خودرو نیست از رفتن به آنجا خودداری می‌کند. به همین دلیل خیلی از مشتری‌ها امکان پیاده شدن از خودرو برای خرید از این بازار را ندارند و اینجا را ترک می‌کنند.» رسولی ادامه می‌دهد: «مشکل دیگر این بازار نبود دستگاه خودپرداز است. در خیابان‌های نور، پوریای ولی و جانباز حتی یک دستگاه خودپرداز وجود ندارد و خریداران باید به خیابان طالقانی بروند که فاصله زیادی با این بازار دارد. جالب اینکه خودپردازهای موجود در خیابان طالقانی هم همیشه خدمات نمی‌دهن و گاهی خرابند و گاهی اسکناس ندارند.»

سرمایه‌گذار نمی‌آید، شهرداری عهده‌دار شود
«علی علیشاه»
  •  ۲ پارکینگ کافی نیست

«علی علیشاه» که از ۲ سال پیش در خیابان جانباز مشغول خرید و فروش مبل، لوازم چوبی و اجناس منزل شده، می‌گوید: «۲ پــارکیـنگ بزرگ اطراف این بازار وجود دارد، اما گنجایش پارک خودرو همه خریداران در آنها وجود ندارد. یکی از پارکینگ‌ها تقاطع خیابان‌های نور و شهید «کوه بریان» قرار دارد و دیگری ابتدای خیابان پوریای ولی فعال است.» علیشاه ادامه می‌دهد: «خریداران زیادی از شهرهای مختلف به این بازار می‌آیند. برخی از آنها افرادی‌اند که در شهرهای دیگر مشغول فروشندگی مبل و لوازم چوبی هستند و این بازار را برای خرید و تکمیل اجناس مغازه خود انتخاب می‌کنند. آنها با گشتزنی در بازار و سفارش‌دهی، اجناس خود را بار کامیون‌ها می‌کنند. بیشتر این کامیون‌ها در پارکینگ تقاطع خیابان‌های نور و شهید کوه بریان می‌ایستند و فروشنده‌ها، اجناس مشتری‌های شهرستانی خود را در آنجا تحویل می‌دهند. بنابراین امکان پارک خودروهای سبک کمی در آنجا وجود دارد. پارکینگ ابتدای خیابان پوریای ولی هم گنجایش محدودی دارد و برخی مشتری‌ها مجبور به پارک دوبله خودرو در خیابان‌ها و بزرگراه شهید کاظمی می‌شوند. باید فکری برای ساخت پارکینگ در این محدوده کرد.»

سرمایه‌گذار نمی‌آید، شهرداری عهده‌دار شود
«عباس زارعی‌پور»
  •   سرمایه‌گذار رغبتی به ساخت پارکینگ ندارد

«با رونق بازار مبل و صنایع چوبی محله نعمت‌آباد، ارزش املاک در این محدوده افزایش زیادی پیدا کرده و قیمت زمین و اجاره مغازه‌ها بالا رفته است. به همین دلیل سرمایه‌گذاران خصوصی حاضر نمی‌شوند در اینجا پارکینگ بسازند.» این جملات را «عباس زارعی‌پور» به زبان می‌آورد که از ۱۰ سال پیش در محله نعمت‌آباد مشغول کار است. او می‌گوید: «تراکم جمعیت و واحدهای مسکونی و تجاری در این محدوده زیاد است و تقریباً زمین بایری در این محله به‌خصوص خیابان‌های نور، جانباز و پوریای ولی وجود ندارد که بتوان در آنجا پارکینگ ساخت. قیمت زمین و املاک هم به قدری زیاد است که سرمایه‌گذار رغبتی برای خرید و تخریب املاک برای ساخت پارکینگ ندارد. در چنین شرایطی لازم است مسئولان شهری اقدام به ساخت پارکینگ طبقاتی در نقاطی کنند که اکنون پارکینگ است، اما به دلیل طبقاتی نبودن گنجایش کمی دارند. همچنین پارکینگ‌هایی وجود دارد که به چرخ و فلکی معروف هستند و امکان ساخت آنها در زمین‌های کم مساحت وجود دارد. نمونه‌اش را چند سال پیش شهرداری منطقه در خیابان انقلاب ساخت که مورد استفاده خریداران بازار پارچه شهید احسانی قرار می‌گیرد.»

سرمایه‌گذار نمی‌آید، شهرداری عهده‌دار شود
«سعید غلامی»
  •  مشکل تثبیت واحدهای تجاری

«سعید غلامی» در محله نعمت‌آباد به دنیا آمده و ۳۰ سال است که در خیابان پوریای ولی به کسب و کار مشغول است. می‌گوید: «خریداران مجبورند خودرو خود را در حاشیه بزرگراه شهید کاظمی و زیر پل شهید سروری پارک کنند. همین عامل سبب تصادف خودروهای عبوری با آنها شده و گاهی لوازم خودرو خریداران به سرقت می‌رود.» وی ادامه می‌دهد: «این بازار در کنار مشکلاتی همچون کمبود پارکینگ با معضلات زیادی مواجه است. به‌عنوان مثال، فقط یک سرویس بهداشتی برای استفاده خریداران در تقاطع بزرگراه شهید کاظمی و کوچه بیست و هفتم ساخته شده که کافی نیست و گاهی اوقات سرویس‌دهی نمی‌کند. املاک تجاری و مسکونی این محله هم اوقافی است و اهالی برای تثبیت واحدهای تجاری خود باید ضمن پرداخت وجه به شهرداری، پرونده‌ای هم در اداره اوقاف تشکیل داده و مبلغی را برای این کار بپردازند. همین موضوع باعث شده اهالی رغبت چندانی برای تثبیت واحدهای تجاری خود نداشته باشند و بیشتر واحدهای تجاری این محله کاربری قانونی ندارند. متأسفانه نظافت خیابان‌های نور، جانباز و پوریای ولی هم به خوبی انجام نمی‌شود و در این معابر مخازن زباله کمی وجود دارد.»

سرمایه‌گذار نمی‌آید، شهرداری عهده‌دار شود
«رحمان منافی»
  •  پارکینگ بسازید تا همه سود ببرند

«رحمان منافی» ۱۵ سال است که در یکی از کوچه‌های خیابان جانباز مشغول خرید و فروش مبل و لوازم چوبی است. او می‌گوید: «شغل اصلی کاسبان خیابان‌های جانباز، پوریای ولی و نور خرید لوازم دست دوم بود که امروزه از این ۳ خیابان به‌عنوان بازار مبل و لوازم چوبی محله نعمت‌آباد یاد می‌شود. کاسبان همه روزه در محله‌های مختلف شهرتهران حضور پیدا می‌کردند و لوازم فرسوده و کهنه مردم را می‌خریدند، سپس اجناس خریداری شده را به مغازه‌های خود در این خیابان‌ها آورده و می‌فروختند، اما سال‌هاست وضعیت این خیابان‌ها فرق کرده و بهتر از قبل شده است. بیشتر کاسبان این بازار به فروش لوازم نو مشغول شده و خریداران از نقاط مختلف شهر و کشور برای خرید به اینجا می‌آیند.» وی معضل اساسی این بازار را کمبود پارکینگ می‌داند و می‌گوید: «این بازار در سطح کشوری معروف شده و لازم است اقدامی برای ساخت پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی در آن انجام شود. به هرحال اقتصاد شهر هم از تبدیل اینجا به بازار سود می‌برند؛ چون از کاسبان مالیات و عوارض می‌گیرند. هرچه اینجاآبادتر شود، همان قدر به نفع کاسبان و شهر ماست.»

سرمایه‌گذار نمی‌آید، شهرداری عهده‌دار شود
علی توکلی، شهردار منطقه ۱۹
  • خیابان جانباز صاحب پارکینگ مکانیزه می‌شود

ساخت پارکینگ در محله‌ها با اولویت مجاورت در مراکز خرید و پر تردد از برنامه‌های توسعه‌محور شهرداری منطقه ۱۹ در سال جاری است. بر این اساس به‌زودی شاهد آغاز عملیات ساخت دومین پارکینگ مکانیزه منطقه ۱۹ در خیابان جانباز برای رفاه حال شهروندان خواهیم بود. عملیات اجرایی این طرح پس از برگزاری مناقصه آغاز خواهد شد و قرار است پارکینگ مکانیزه‌ای در زمینی به مساحت حدود ۴ هزارمترمربع ساخته شود. در پارکینگ مکانیزه جانباز فضایی برای پارک ۲۰۰ دستگاه خودرو تعبیه شده که با توجه به قرارگیری در نزدیکی بازار مبل نعمت‌آباد می‌تواند به رفع نیاز شهروندان و جبران کسری پارکینگ در این محدوده کمک کند.
 

کد خبر 597692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha