چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

در عصر حاضر اقتصاد بخش اصلی قوام و استحکام یک شهر تلقی می‌شود و هر شهری مولد نباشد نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

عليرضا محمودي

علیرضا محمودی / دانشجوی دکتری شهرسازی : یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر شهر ایرانی بازار است و منطقه ۱۹ هم با بهره‌مندی از بازارهای نوبنیادی همچون سیسمونی خیابان احد، پارچه و پرده خیابان احسانی، لباس و کفش خیابان بدر، مبلمان نعمت‌آباد، نمایشگاه‌های خودرو خیابان شکوفه و... در این زمینه رشد داشته است، اما این بازارها در کنار رونق اقتصادی برای ساکنان و مالکان، موجب مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی برای منطقه و اهالی آن به‌خصوص محله‌های شکوفه و نعمت‌آباد را هم به همراه داشته‌اند.  

پس از تعریض خیابان شکوفه در اوایل دهه ۷۰ و راه‌اندازی مرکز خرید و فروش خودرو آیت‌الله سعیدی در خیابان شکوفه، هجوم مردم و دلالان برای خرید و فروش خودرو، مشاغل جانبی دیگری از جمله نمایشگاه‌های خودرو، دفاتر ثبت اسناد رسمی و... را هم به وجود آورد. با انتقال مرکز خرید و فروش خودرو به خیابان پونه نه تنها مشکل رفع نشد، بلکه شرایط ایجاد نمایشگاه‌های جدید دیگر در حوالی محله نعمت‌آباد هم به وجود آمد. متأسفانه در حال حاضر تعداد این نمایشگاه‌ها در محله شکوفه و نعمت‌آباد زیاد شده و مشکلاتی چون ترافیک، کمبود پارکینگ و نزاع و درگیری‌هایی را ایجاد کرده است. وجود چنین مراکزی برای عده‌ای فرصت و عده‌ای دیگر تهدید محسوب می‌شود، این در حالی است که نیاز به امکاناتی ضروری‌تر همچون بیمارستان که دربرگیرنده منفعت عمومی است و جای خالی آن به شدت در منطقه ۱۹ احساس می‌شود باید مد نظر قرار گیرد.  

در ادامه می‌توان به جای خالی نیازسنجی برای ایجاد بازار یا اختصاص بودجه به امکانات دیگر در منطقه یا محله‌های ذکر شده اشاره کرد که نمونه بارز آن در حال حاضر تغییر کاربری حمام عمومی قدیمی به مجتمعی تجاری در ابتدای خیابان رحمان شکوفه جنوبی است که با توجه به وجود بازار و مرکز خرید در سوی دیگر بلوار شکوفه نیازی به ایجاد این مجتمع احساس نمی‌شود. با توجه به تعدد بازارها و نبود نیازسنجی لازم برای گشایش آنها که مشکلات ترافیکی، زیست‌محیطی و اجتماعی و از همه مهم‌تر از بین بردن هویت محلی و حس تعلق خاطر را برای ساکنان در پی داشته است، نیاز است اقداماتی همچون اجرای بی‌تنازل طرح تفصیلی، رعایت قوانین شهرسازی، روان‌سازی ترافیک، ایجاد پارکینگ طبقانی، بهسازی و تعریض پیاده‌رو و ایجاد مسیر دوچرخه، ایجاد مبلمان شهری و رفع زواید بصری کاربری‌های تجاری و... برای رفع موانع و مشکلات در حوزه شهرسازی انجام شود.  

کد خبر 634086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha