محله شهید رجایی که قدیمی‌هایش آن را به محله زاهدی می‌شناسند در انتهایی‌ترین نقطه شهرک ولی‌عصر(عج) در منطقه ۱۸ واقع شده است.

شاعران

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: اگر به کوچه‌ها و خیابان‌های میدان سیدالشهدا(ع) و اطراف آن سربزنید، به محض قدم گذاشتن در پیاده‌رو متوجه موضوعی می‌شوید که شاید درمحله‌های دیگر به‌ندرت با آن برخورد کنید. پارکینگ خانه‌ها یکی در میان وگاهی کنار هم به کارگاه‌های تولید مبل و صنایع چوبی تبدیل شده است و به همین دلیل ساکنان خودروهای‌شان را درگوشه و کنارخیابان پارک می‌کنند. بیشتر کوچه‌های محله شهید رجایی ۶ یا ۸ متری‌اند و هنگام تخلیه و بارگیری صنایع چوبی و مبلمان یا مواد اولیه این تولیدات در معابر این محدوده ترافیک و راهبندان شدیدی ایجاد می‌شود. این‌طور که اهالی عنوان می‌کنند به‌طور تقریبی در هر کوچه از این محله و اطراف آن بین ۵ تا ۱۰ کارگاه تولیدی صنایع چوبی فعالیت دارد.

از میان کوچه‌های شلوغ اطراف میدان سیدالشهدا(ع) در محله شهید رجایی می‌توان به کوچه‌های شهیدان دانایی، احدی، عمرانی و... اشاره کرد که سال‌هاست صاحبان خانه‌ها با اجاره دادن پارکینگ خودرو برای اهالی محله مشکلات عدیده‌ای به وجود آورده‌اند.
وارد کوچه عمرانی می‌شویم. چند کارگر تولیدی به کمک هم مواد اولیه ساخت مبل را به داخل پارکینگ خانه می‌برند. از راهرو پارکینگ بوی غلیظ چسب چوب به راحتی به مشام می‌رسد. موضوعی که ساکنان محله با ناراحتی از کنارش عبور می‌کنند. اینجا فعالیت تولیدی‌ها در پارکینگ واحدهای مسکونی آنقدر شیوع پیدا کرده که انگار برای مردم به امری عادی تبدیل شده و به قول یکی از اهالی، اگر کسی در این محله در پارکینگ خانه‌اش خودرو پارک کند عجیب است.
بانویی میانسال بدون اینکه خودش را معرفی کند در خلوتی کوچه جلو ما را می‌گیرد و آهسته می‌گوید: «موضوع خوبی را انتخاب کردید. فکر نمی‌کنم هیچ جایی را پیدا کنید که در دل بافت مسکونی تا این اندازه پارکینگ خودرو به تولیدی مبلمان و صنایع چوبی تبدیل شده باشد. اینجا در هر خانه را که بزنید تولیدی مبل در پارکینگش راه‌اندازی کرده است. مردم جایی برای پارک خودروهای‌شان ندارند.» این شهروند از رودررو شدن با همسایه‌هایی که سال‌هاست پارکینگ خود را به تولیدکننده‌ها اجاره داده‌اند خودداری می‌کند، چون نمی‌خواهد رفاقت و دوستی چندین ساله‌اش با آنها از بین برود، بنابراین راهش را عوض می‌کند و به سمت دیگری می‌رود.
از یک شهروند اجاره‌بهای پارکینگ خودرو برای راه‌اندازی تولیدی را می‌پرسم. کمی مکث می‌کند و می‌گوید: «بیشتر توافقی است و با توجه به مساحت پارکینگ و نوع کار تفاوت دارد، اما به‌طور میانگین ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان در ماه است.» ساکنان محله زاهدی تأکید دارند که نام‌شان در گزارش نوشته نشود، چراکه فکر می‌کنند ممکن است بعد از چاپ آن با مشکل روبه‌رو شوند.

  •  وقتی آب از آسیاب می‌افتد... د.

برخی از شهروندان محله شهید رجایی به یاد دارند که در سال‌های گذشته چندین بار حادثه آتش‌سوزی در پارکینگ خانه‌ها در کوچه‌های منشعب به خیابان عمرانی اتفاق افتاد و خسارت‌های زیادی بر جا گذاشت. این موضوع برای مسئولان هشدار جدی است و باید هرچه زودتر برای ساماندهی پارکینگ‌های خودروکاری کنند و کارگاه‌های تولیدی را که مانند قارچ در حال رشد هستند از محله بیرون برانند. آقا ایرج. ف از اهالی قدیمی محله درباره حادثه آتش‌سوزی در یکی از تولیدی‌های این محله می‌گوید: «مالک ساختمان، پارکینگ خانه‌اش را به تولیدی صنایع چوب و مبلمان اجاره داده بود و از این طریق درآمد خوبی داشت، اما روزی که حادثه آتش‌سوزی اتفاق افتاد، خسارت فراوانی به جا گذاشت. اگر مأموران آتش‌نشانی کمی دیرتر به محل حادثه رسیده بودند، خانواده ساکن در ساختمان خسارت زیادی می‌دیدند و حتی امکان داشت در این حادثه عزیزان خود را از دست بدهند، اما متأسفانه این ماجرا برای آنها درس عبرت نشد و پس از چند ماه که به قول معروف آب‌ها از آسیاب افتاد، یک واحد تولیدی دیگر در این پارکینگ آغاز به کار کرد.»
این شهروند به نکته دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه هر واحد تولیدی که در پارکینگ خانه‌ها راه‌اندازی می‌شود ۴ تا ۵ خودرو برای حمل محصولات خود دارد، بیشتر وقت‌ها همین وسایل نقلیه نیمه‌سنگین از نوع وانت نیسان و کامیونت راه دیگر خودروهای عبوری را مسدود می‌کنند، به‌ویژه زمانی که ماشین آتش‌نشانی و آمبولانس برای انجام مأموریت به محله می‌آیند، امدادگران برای بازگشایی مسیر با مکافات زیادی روبه‌رو می‌شوند.»

  •  از متولیان انتظار داریم

«وضعیت سکونت در محدوده محله شهید رجایی بسیار نگران‌کننده است، چراکه هر خانواده‌ای اگر بخواهد در آپارتمان‌هایی که پارکینگ خودرو آن اجاره داده می‌شود، ساکن شود باید منتظر هر پیشامد و اتفاقی باشد.» «بهمن خداوردی» از ساکنان قدیمی خیابان یاسر با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «از مسئولان خواهشمندیم به داد مردم برسند و نگذارند که خدای ناکرده ناامید شوند. در این محله تعداد بی‌شماری تولیدی صنایع چوبی و مبلمان، روکش ماشین، روکش مبلمان و... وجود دارد که در پارکینگ‌ها یا حیاط خانه‌ها فعالیت می‌کنند و جز آزار و اذیت مردم هیچ سود و منفعتی ندارند.»
وی ادامه می‌دهد: «افرادی که در پارکینگ خودروها مبادرت به راه‌اندازی کارگاه تولیدی کرده‌اند، یا بومی و جزو ساکنان محله یا اینکه از مهاجران افغانستانی و پاکستانی هستتند. فعالیت این تولیدی‌ها هر قدر سود و منفعت برای مالکان خانه‌ها داشته باشد، به همان اندازه اسباب نارضایتی و گلایه دیگر اهالی شده است. از متولیان امر انتظار داریم که به این محله بیایند و یک‌بار برای همیشه این مشکلات را برطرف کنند.»

این پارکینگ‌ها بمب ساعتی است!

  • شهروندان شکایت‌شان را مکتوب کنند

بسیاری از مشاغلی که به این صورت در منطقه فعالند از قدیم حضور داشته‌اند، اما طبق‌بند ۲۰ باید با افراد متخلف برخورد قانونی صورت گیرد. اگر اهالی از کارگاه‌های تولیدی در پارکینگ ساختمان‌ها، کوچه‌ها و محله‌های خود شکایت دارند، باید شکایت خود را مکتوب به مسئولان ناحیه‌ای که در آن سکونت دارند برسانند تا فوری رسیدگی شود. حتی این شکایت می‌تواند به‌صورت شفاهی عنوان و در سامانه ۱۸۸۸ مطرح شود تا برای آن مشکل مورد نظر پرونده تشکیل شود و حل آن در دستورکار مسئولان قرار گیرد. در بازدید میدانی از محدوده محله شهید رجایی(زاهدی) با حضور مدیر و کارشناس اداره حقوقی شهرداری و همچنین مسئولان ناحیه ۲ و یا اداره ساماندهی بررسی موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد و هرچه زودتر نسبت به رفع این مشکل اقدام می‌شود. از ساکنان محله تقاضا داریم هنگام حضور کارشناسان مربوط نهایت همکاری و تعامل را داشته باشند و درشناسایی کارگاه‌ها و تولیدی‌های غیرمجاز آنها را یاری کنند.
ابراهیم وحدانی، رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه ۱۸

کد خبر 638589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha