هر سال در این روزها بازار پوشاک امامزاده حسن(ع) لبریز از مشتریانی بود که از مناطق دور و نزدیک برای خرید عید به محله امامزاده حسن(ع) می آمدند.

بازار

لادن حبیبی- همشهری آنلاین: تصور می کردیم امسال که متولیان بهداشت و سلامت کشور برای کنترل بیماری کرونا ویروس، شهروندان را به ماندن در خانه و پرهیز از حضور در مکان های شلوغ توصیه می کنند، این بازار روزهای سوت و کوری را تجربه می کند، اما گشتی در این بازار تصورات ما را بر هم زد.
لباس های زمستانی از ویترین فروشگاه ها جمع شده اند و مانتوها و روسری های خوشرنگ و نگار بر تن مانکن ها دلربایی می کنند. ساعت۱۷ روز یکشنبه است و اگر اخبار آلودگی هوای امروز تهران را هم نشنیده باشی، تنگی سینه ات به تو می فهماند که این هوای نه چندان سرد، حسابی پردود و دم است. راننده خودرویی که سرنشینانش خانم هستند، از رهگذران خیابان لقمان حکیم آدرس بازار امامزاده حسن(ع) را می پرسد و وقتی متوجه می شود تا بازار راهی نمانده، با دیدن پارکینگ عمومی انتهای خیابان گل از گلش می شکفد. گویا در پارکینگ به اندازه کافی جای پارک وجود دارد.

  • اداره تعطیل شد، به بازار آمدیم

 وقتی خودرو از سراشیبی ابتدای پارکینگ پایین می رود، از نگهبان آنجا درباره تعداد مشتریانش در این روزهای دم عید پرس و جو می کنم. می گوید: «اسفند سال های پیش، هر روز این وقت ها ظرفیت پارکینگ تکمیل می شد، ولی امسال فقط روزهای پنج شنبه و جمعه شلوغ می شود. »
سرنشینان خودرو با صورت های ماسک زده و در حالی که مشغول دستکش به دست کردن هستند، به طرف در ورودی می آیند. به طرفشان می روم و بعد از معرفی خودم، محل سکونتشان را می پرسم. یکی از آنها با خنده جواب می دهد: «ما همکاریم و کارمندان یک اداره. وقتی اداره تعطیل شد، گفتیم بیایم خرید. » می گویم: «ولی قرار بود بازارها و خیابان ها را شلوغ و پرازدحام نکنیم تا کرونا مهار شود. » به دستکش و ماسکش اشاره می کند و با خنده می گوید: «ما مجهزیم! از خرید دم عید که نمی توان گذشت. »

  • خرید عید با چاشنی بیماری

در انتهای خیابان فست فودکوچک و جمع و جوری قرار گرفته که در یخچال کوچک ابتدای آن اسنک، پیراشکی و... چیده و بوی ذرت پخته از دیگ استیل کنار یخچالش بلند شده است. پدر و مادری که نایلون های خرید در دستشان سنگینی می کند، با اصرار دختر نوجوانشان اسنک سفارش می دهند. تنها ماسکی را که با زحمت تهیه کرده اند، دخترشان استفاده می کند و پدر و مادر ماسک نزده اند. ساکن محله مقدم هستند که با بازار فاصله چندانی ندارد. مادر خانواده می گوید: «دخترم حوصله اش سر رفته بود. به بازار آمدیم تا لباس عید بخریم و حال و هوایی عوض کنیم. » می گویم: «ولی مدارس را تعطیل کرده اند تا بچه ها در مکان های شلوغ نباشند و مریض نشوند. » دختر نوجوان اسنک داغ را با اشتها گاز می زند و جواب می دهد: « من باید لباس عید بخرم، حتی اگر مریض شوم! »
فروشنده با ابروان در هم کشیده، زیر لب غرغر می کند:«کرونا، کرونا! کاسبی ما را تعطیل کرد این لعنتی. »

  • پیشگیری با تی و اسپند!

خیابان امامزاده حسن(ع) چندان خلوت نیست. دستفروشان قسمتی از پیاده رو باریک خیابان را هم اشغال کرده اند و مشتریان تا بخواهند چند پاساژ را دور بزنند، چندین بار ناخواسته به هم تنه می زنند. «سیاوش مجاور» که با نوشتن عبارت «حراج نوروزی» روی ویترین فروشگاهش توانسته مشتری زیادی را به داخل مغازه بکشاند، می گوید: «هر سال این موقع ما فرصت سر خاراندن هم نداشتیم، ولی حالا فقط از محله های اطراف برای خرید می آیند. فروشگاه ما تعداد زیادی مشتری ثابت دارد که هر سال از محله های بالای شهر برای خرید می آمدند، اما امسال از هیچکدام خبری نیست. »
می پرسم: «نگران نیستید که خودتان یا مشتریانتان بیمار شوید؟ » شانه ای بالا می اندازد و جواب می دهد: «من هر روز صبح کف مغازه را تی می زنم و اسپند دود می کنم! » کم کم سروکله طوافان باقالی و لبوفروش هم پیدا می شود. آنها هم کم مشتری نیستند. یکی از آنها با لهجه غلیظش فریاد می زند: «بیا باقالی بخور، کرونا نگیری...»
مسئولان اعلام کرده اند در صورتی که مردم رعایت کنند و در مکان های شلوغ حضور پیدا نکنند، ویروس کرونا تا عید از بین خواهد رفت یا لااقل بسیار ضعیف خواهد شد. همین اطلاعیه امید خیلی ها را بالا برده تا عید بتوانند به مسافرت و دید و بازدید بروند، به شرطی که توصیه ها را جدی بگیریم.

کد خبر 488669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha