مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره فرایند تولید واکسن کوو ایران برکت توضیح داد.

واکسن کرونای ایرانی تائید شود، اولین نفر تزریق می کنم

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید حامد حسینی مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: انتظار داریم در ۱۰ روز آینده (بیستم بهمن) پنجاه و ششمین نفر هم واکسن کووایران برکت را دریافت کند.

او با بیان این‌که اعلام نتایج فاز اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا روز بعد از تزریق واکسن روی نفر آخر اعلام خواهد شد که زمان آن نیمه اسفند تعریف شده است، افزود: ما نیمه اسفند ماه گزارش علمی این مطالعه را به وزارت بهداشت اعلام می‌کنیم و هم زمان پروتکل فاز دو/ سه را که با هم اجرا می‌شود هم تقدیم وزارت بهداشت می‌کنیم که با توجه به نتایج و پروتکلی که دادیم به ما اجازه ورود به فاز دو/ سه را بدهند.

حسینی ادامه داد: دو واکسن چینی و یک واکسن هندی شبیه واکسن کووایران برکت ساخته شده‌اند.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که اثربخشی واکسن امری نیست که در این مرحله به دست بیاید و همه‌ این اقدامات آزمایش است، گفت: اثربخشی به این معنی است که واکسن را بزنیم و به دل جامعه برویم و کرونا نگیریم. تا زمانی که در دل جامعه اثرگذار نباشد نمی‌توانیم راجع‌به ایمن بودن آن نظر دهیم.

حسینی با بیان این‌که راهکار مبارزه با اپیدمی چندگانه است و یکی از مهم‌ترین آن واکسیناسیون است، توضیح داد: ما سال‌های واکسن آنفلوآنزا را در اختیار داریم، اما نمی‌توانیم اعلام کنیم که دیگر آنفلوآنزا نمی‌گیریم.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با واکسینه شدن موارد شدید خفیف می‌شوند، موارد خفیف بیماری نمی‌گیرند و زنجیره‌ انتقال قطع می‌شود و در همین راستا مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: این‌که واکسن کرونا نهایی را مردم یک بار باید تزریق کرد یا چندین بار چیزی است که در حال حاضر مشخص نیست و اگر ویروس کرونا مثل آنفلوآنزا به چندین نوع جهش یافته باشد باید سالانه آن را تکرار کنیم، ولی اگر مثل سرخک، سرخچه و... باشد در یک پلن مشخص واکسیناسیون انجام می‌شود.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: این‌که در حال حاضر واکسن کوو ایران برکت در مقابل ویروس انگلیسی مقاوم است کار خاصی روی آن انجام نشده است و تمام واکسن‌سازها بعد از این‌که واکسن را می‌سازند، ویروس جهش پیدا می‌کند و آنها آزمایش می‌کنند که ببینند واکسن توانایی مقابله دارد یا خیر. ممکن است خدایی نکرده در آزمایش‌ها مشخص شود که مثلا روی ویروس جهش‌یافته برزیلی اثر ندارد و آنجاست که باید برای ارتقای آن فکر جدیدی کرد.

حسینی با بیان این‌که ما به عنوان سازندگان واکسن کشته‌شده‌ کرونا اگر قرار باشد به آن مرحله برسیم باید از لحاظ علمی واکسنی تولید کنیم که ویروس جهش‌یافته را خنثی کند، افزود: در حال حاضر تغییری در فرایند تولید نبوده است و نشان دادیم با همان آنتی‌بادی ویروس اصلی می‌توانیم با ویروس جهش‌یافته انگلیسی هم مقابله کنیم.

کد خبر 582256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha