پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
۰ نفر

نیلوفر نیک‌بنیاد: می‌خواهی نویسنده شوی اما نمی‌دانی داستانت را از کجا شروع کنی؟ حتی نمی‌دانی چه‌طور ادامه‌اش بدهی؟ لابد این را هم نمی‌دانی که چه‌طور تمامش کنی! اشکالی ندارد!

بفرمایید نویسنده شوید!

چون یک نفر، نه نه ببخشید، دو نفر هستند که برای این چند سؤال و خیلی از سؤال‌های دیگر تو در زمینه‌ی نویسندگی جواب‌های معرکه‌ای دارند.

 «الدرید یوهانسن» و «استفن سوروم»، دو نویسنده‌ی کتاب «چگونه یک شاهکار ادبی بنویسیم؟» می‌توانند در مسیر نویسنده‌شدن، دستت را بگیرند و راهنمایی‌ات کنند.

اگرچه تا به حال کتاب‌های زیادی درباره‌ی داستان‌نویسی و نویسندگی خلاق منتشر شده، اما این کتاب بی تردید یکی از بهترین‌هاست. چرا که در عین ساده و روان‌بودن زبانش، مخاطب را دست‌کم نگرفته و تمامی عناصر داستان و اصطلاحات پیچیده‌ی نویسندگی را توضیح داده است. هم‌چنین کتاب پر از مثال‌هایی از نویسندگان معروف دنیاست و این باعث می‌شود به‌طور غیرمستقیم با افراد سرشناس و آثار ادبی بی‌شماری آشنا شوید.

کتاب چگونه یک شاهکار ادبی بنویسیم، تمامی زیر و بم‌های داستان را برایتان با زبانی طنز و دل‌نشین توضیح می‌دهد. شروع داستان، شخصیت‌پردازی، گفت‌وگوها، گره اصلی، اوج، پایان، نام داستان، بازنویسی، ویرایش و خیلی چیزهای دیگر. در پایان بعضی از بخش‌ها هم تمرین‌هایی دارد که با انجام آن‌ها حس می‌کنی در یک کارگاه نویسندگی حضور داری.

نکته‌ی مثبت دیگری که درباره‌ی این کتاب باید به آن اشاره کنیم، قسمت‌هایی با عنوان «تجربه‌ی نویسندگان» است که درواقع به پشت‌صحنه‌ی نگارش داستان‌ها به دست نویسندگان معروف می‌پردازد. مثلاً این‌که کدام نویسندگان در داستان‌هایشان خطاهای منطقی یا سوتی داشته‌اند، شخصیت‌های داستانشان را از روی چه کسی برداشته‌اند، داستانشان را چگونه بازنویسی کرده‌اند و...

تصویرگری‌های کتاب هم حتماً نظرتان را به خودش جلب می‌کند. «اینگرید دوس‌سانتوس»، تصاویر بامزه‌ای برای کتاب کشیده و در تمامی‌شان از شخصیت دو نویسنده‌ی کتاب یعنی الدرید و استفن استفاده کرده و این باعث می‌شود شما در کنار یادگیری داستان‌نویسی، تا حدودی داستان زندگی الدرید و استفن را هم دنبال کنید.

در یک کلام کتاب چگونه یک شاهکار ادبی بنویسیم؟ کتابی درباره‌ی داستان‌نویسی است که هم از خواندنش لذت می‌بری و هم اطلاعات زیادی به دانسته‌هایت اضافه می‌شود. البته اگر درست و حسابی پی‌اش را بگیری، ممکن است آخرش نویسنده هم بشوی!

راستی این کتاب را «منیژه آزادی» ترجمه و انتشارات هوپا (۸۸۹۹۸۶۳۰) آن را با قیمت ۳۵‌هزار تومان منتشر کرده است.

کد خبر 581419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha