نفیسه مجیدی‌زاده: قصه این است: «کاپی»، موجودی خیالی است که سیاره‌اش توسط پسماندها نابود شده است. او با امید به کمک ما انسان‌ها و کره‌ی زمین، مجبور است در کنار نوجوانی به‌نام «سام» و خانواده‌ی عجیبش زندگی کند.

پسربچه‌ا‌ی ۳۰۰ساله!

کاپی در این مأموریت پر افت و خیز و گاه خنده‌دار، سعی دارد با آموزش راهکارهای کاهش پسماندها به خانواده‌ی سام و اطرافیانش، از کره‌ی زمین در برابر خطر پسماندها محافظت کند تا سرنوشت زمین هم مشابه سرنوشت سیاره‌ی خودشان یعنی «سیاره‌ی بازایا» نشود. درواقع کاپی، موجودی داناست که اطلاعات زیادی را در حوزه‌ی کاهش پسماندها و حفظ محیط‌زیست به همراه خود آورده است.

اما زمینی‌ها دل‌سوز نیستند و همکاری نمی‌کنند. برای همین کاپی گاهی برای انتقال و اجرای این آموزش‌ها و اطلاعات، دست به کارهای جالبی می‌زند. البته سام، محافظ محیط‌زیست است و تلاش می‌کند با انجام تحقیقات و مطالعه‌ی مناسب در حوزه‌ی مدیریت پسماندها، به کره‌ی زمین کمک کند.کاپی شخصیت یک سریال انیمیشن است که قرار است مسائل محیط‌زیستی و مرتبط با پسماند را به شهروندان و کودکان و نوجوانان آموزش بدهد. «نرگس رجایی»، معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران  در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌ی دوچرخه از کاپی و ماجراهایش می‌گوید.

کاپی چگونه خلق شد؟

سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در یک‌سال گذشته به‌منظور مدیریت بهینه‌ و کاهش پسماند در شهر تهران، طرحی را به‌عنوان «کاپ» یا همان «کاهش پسماند»‌ اجرا کرده است. بر این اساس و با توجه به نیازی که در حوزه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی مدیریت پسماندها حس می‌شد، سعی کردیم تا از فناوری‌های نوین آموزشی مثل انیمیشن برای آموزش شهروندان و موفقیت طرح کاپ استفاده کنیم.

به این ترتیب بعد از بررسی چند طرح اولیه، در نهایت شخصیت کاپی به‌عنوان شخصیت برگزیده انتخاب شد. رنگ سبز که نمادی از مدیریت پسماند، بازیافت و محیط‌زیست است، وجود برگ درخت که نشان‌دهنده کره‌ی زمین و امید به زندگی است و هم‌چنین ظاهری پرانرژی را می‌توان از مهم‌ترین ویژگی‌های این شخصیت برشمرد. بهتر است بدانید که شخصیت کاپی علی‌رغم سن ۳۰۰ ساله‌ی خود، تنها یک پسربچه است!

این  شخصیت برای آموزش نوجوانان چه میکند؟

با توجه به ویژگی‌ها و جذابیت‌های کاپی، این امکان برای ما در شهرداری تهران فراهم است تا با بهره‌گیری از انیمیشن، ساخت عروسک، تیزر، بیلبورد و...، نسبت به ارائه و آموزش مدیریت پسماندها به گروه‌های مخاطب مختلف از جمله نوجوانان اقدام کنیم.

با این وجود سازمان مدیریت پسماند برای شروع، ساخت و تولید و پخش یک مجموعه‌ی‌ انیمیشن ۱۰۰دقیقه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. این مجموعه‌ی انیمیشن آموزشی و طنز از ماه بهمن از شبکه‌ی دو سیما و هم‌چنین شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود. نوجوانان عزیز در سراسر کشور می‌توانند مجموعه‌ی انیمیشن «کاپی، دوست زمین» را، هم از طریق تلویزیون و هم از طریق شبکه‌های مجازی دنبال کنند.

هم‌چنین مذاکراتی با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است که  در صورت فراهم‌شدن شرایط مورد نیاز، این مجموعه از طریق سامانه‌ی آموزشی شاد نیز در اختیار کلیه‌ی دانش‌آموزان کشور قرار گیرد.

نوجوانان چهطور میتوانند به بحث کاهش پسماندها کمک کنند؟

هرچند که بزرگ‌ترها و به‌ویژه پدرها و مادرها بیش‌تر از نوجوانان در جامعه حضور دارند، ولی با این‌وجود چشم امید ما در سازمان مدیریت پسماند کلیه‌ی شهرهای کشور برای نجات زمین، در درجه‌ی اول به نوجوانان دوخته شده است.

نوجوانان عزیز می‌توانند با پی‌گیری، اطلاعات مناسبی به‌دست بیاورند و حتی در اختیار پدرها و مادرهایشان قرار دهند.

با این‌حال از نوجوانان می‌خواهم که به چند نکته‌ی ساده ولی کاربردی زیر هم در حوزه‌ی کاهش پسماندها عمل کنند:

-  تا جایی که می‌توانید، هم خودتان و هم پدر و مادرتان، برای خرید به‌جای کیسه‌ی پلاستیکی از کیسه‌ی پارچه‌ای بادوام استفاده کنید.
در مصرف کاغذ تا حد امکان صرفه‌جویی کنید و از دو طرف کاغذهایتان استفاده کنید.

-  پسماندهای تر و خشک را  از هم تفکیک کنید.

از پدر و مادرتان بخواهید که به اندازه‌ی نیاز خانواده خرید کنند و غذا بپزند.

-  از وسایل و لباس‌هایتان درست استفاده کنید و در صورت امکان، آن‌ها را تعمیر کنید.  لباس‌ها و وسایل سالم قدیمی‌تان را به بچه‌های دیگر هدیه بدهید.

 -  پسماندهای خود را در خیابان و طبیعت رها نکنید.

کد خبر 581415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha