یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

هنوز هم خیلی از بزرگ‌تر‌ها با یادآوری طعم و بوی نان‌هایی که در زمان قدیم پخته می‌شد از کیفیت نان‌های امروزی انتقاد می‌کنند.

اما دوره نان‌های تنوری سپری شده و امروزه بیشتر چیزها حتی نان هم  در حال ماشینی شدن است.

نان فانتزی از آن محصولاتی است که همراه با موج ماشینی شدن وارد ایران شده  و همچنان در تلاش است تا با نان‌های سنتی نظیر سنگک و تافتون و بربری رقابت کند. 

نان‌های فانتزی از آرد سفید که سبوس ندارد تهیه می شوند به همین علت نان کاملا سالمی نیستنداما چون در پخت آنان از جوش شیرین استفاده نمی شود و معمولا در آشپزخانه‌های پاکیزه و با اصول ساختمانی مناسب تری تهیه می شوند، بهداشتی ترند.

به عقیده کارشناسان تغذیه، اگر به آرد نان فانتزی مقدار معینی سبوس اضافه شود، نان کامل و سالمی خواهد بود.  این در حالی است که سیاست تغییر نانوایی های سنتی به صنعتی  با هدف کاهش ضایعات نیز در حال بررسی است.

صنعتی شدن شیوه پخت نان و جمع آوری نانوایی‌های سنتی در راستای کاهش هزینه تولید و به حداقل رساندن ضایعات مطرح می‌شود اما گروهی از کارشناسان، فرهنگ تغییر ذائقه مصرف کنندگان را سخت برشمرده و معتقدند اغلب مردم گرایش مثبتی نسبت به استفاده از نان‌های ماشینی ندارند، در حالی که برخی بر این باورند که تغییر الگوی پخت از روش سنتی کوچک فعلی به صنعتی بزرگ علاوه بر بهبود کیفیت، کاهش ضایعات و رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت نان به دلیل کاهش هزینه های تولید و صرفه جویی یارانه پرداختی، در افت قیمت ها نقش تعیین کننده ‌ای ایفا خواهد کرد. 

در حال حاضر بیشتر کشورها به سمت تولید نان حجیم حرکت کرده‌اند، زیرا نانوایی های صنعتی امکان تولید نان در سطوح مختلف کیفیتی را دارا هستند.

به طور مثال اکثر نانوایی های فانتزی با تغییر درجه حرارت و نوع آرد می‌توانند به راحتی نان سبوس دار، نان امگا۳ یا نان کم حجم تولید کنند.

همچنین نان‌های پخته شده توسط ماشین آلات صنعتی از ماندگاری بیشتری نسبت به نان های سنتی برخوردار هستند.

البته در ایران بیشتر از نان‌های فانتزی برای تهیه ساندویچ استفاده می‌شود اما برخی از خانواده‌ها هم انواع این نان را برای صبحانه یا در کنار دیگر وعده‌های غذایی مصرف می‌کنند.

کد خبر 57909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز