سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

علی ابراهیمی: با افزایش نابسامانی در بازار نان، مسئولان وزارت بازرگانی پس از سکوت طولانی، این افزایش را خودسرانه و غیرقانونی قلمداد کردند.

با این روند روز گذشته معاون پارلمانی و امور مجلس این وزارتخانه با بیان اینکه وزارت بازرگانی مرجع تعیین نرخ نان نیست، اعلام کرده است، کار‌گروه ویژه آرد و نان وزارت بازرگانی تنها تصمیم‌سازی‌ می‌کند و نقشی در تعیین قیمت نان ندارد. اما در این‌که باید برای بحث نان تصمیم مقتضی از طریق مرجع آن اتخاذ شود شکی نیست.

این دیدگاه شجاع‌الدین بازرگانی در حالی مطرح می‌شود که با وجود توافق‌های کار‌گروه مذکور با اتحادیه نانوایان برای افزایش 14 درصدی نرخ نان در سال‌های گذشته، این تصمیم هیچ‌گاه اجرایی نشده و با سیاست مماشات این وزارتخانه در مقابل نابسامانی تولید، قیمت و عرضه این کالا، عملا زمینه تخلفات کنونی از سوی برخی نانوایی‌ها فراهم شده است.

تصمیم‌گیری در مورد قیمت نان موضوعی است که با درخواست تولید‌کنندگان برای جبران هزینه تمام شده تولید، از چند سال پیش مطرح بوده اما هیچ‌گاه تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده وبا دیدگاه‌های اخیر، مشخص نیست تصمیم‌گیری در مورد قیمت نان بر عهده چه دستگاهی است که حتی معاون وزیر بازرگانی نیز بدون ذکر نام مراجع مرتبط با تعیین نرخ نان، تصمیم‌گیری در این زمینه را امری اجتناب‌ناپذیر قلمداد کرده است.

بدون شک نتیجه این شیوه سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در مورد نرخ نان جز نابسامانی قیمت و عرضه نخواهد بود.  از سوی دیگر با اعلام رسمی افزایش نرخ نان از سوی برخی نانوایی‌های تهران، شائبه توافق‌های پنهانی برای افزایش غیررسمی نرخ نان و نگرانی از تاثیر اعلام رسمی افزایش نرخ نان بر قیمت سایر کالاها به ذهن متبادر می‌شود.

گرچه به گفته مسئولان هنوز هیچ قیمت جدیدی برای نان اعلام نشده، افزایش قیمت‌ها جزئی بوده و نانوایی‌هایی که با استفاده از آرد آزاد تولید داشته یا به بهانه‌های افزایش قیمت آرد اقدام به گران فروشی نان می‌کنند، در حال ساماندهی و  نظارت هستند.

کد خبر 50374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز