رشد جمعیت، توسعه شهرنشینی و زندگی در آپارتمان یکی از تغییرات بنیادی طی چند دهه اخیر در پایتخت است. اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران برای ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی پویشی با شعار «هم سایه هم» را در مناطق تهران برگزار می‌کند.

محله ازگل

همشهری آنلاین- زهرا کریمی:  با توجه به اینکه محله ازگل آزمایشی برای اجرای این پویش فرهنگی در منطقه یک انتخاب شده است با «سید عباس سجادی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه یک گفت‌وگو کرده‌ایم.

هدف از اجرا و راه‌اندازی این پویش چیست؟

با توجه به رشد شهرنشینی در پایتخت، طبق آمار حدود ۸۷‌درصد مردم زندگی آپارتمانی و بقیه خانه‌های شخصی و ویلایی دارند. این شیوه زندگی به آموزش‌هایی در قالب کمپین برای ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی نیاز دارد. اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران پویش ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی را با شعار «هم سایه هم» و با اهداف آموزش قوانین و حریم خصوصی، مدیریت و کاهش پسماند، افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی و همسایگی و مشارکت مردمی را به تازگی آغاز کرده و تا شهریور سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار داده است.

نحوه اجرای این پویش چگونه است؟

 مناطق در ۵ سطح شامل آپارتمان‌های مرفه نشین، شهرک‌ها و مجتمع‌های بزرگ، آپارتمان‌های مناطق مرکزی شهر تهران و آپارتمان‌های نواحی ضعیف تقسیم شده‌اند. منطقه یک برحسب ساخت‌وسازها از جمله مناطقی است که نیاز جدی به اجرای این پویش دارد. اکنون محله ازگل در ناحیه ۹ برای اجرای این طرح انتخاب شده و گروهی ۴ نفره در این محله شروع به شناسایی ساختمان‌ها کرده‌اند و سپس با مدیران ساختمان‌ها برای اجرای دستورالعمل‌ها ارتباط می‌گیرند. در گام نخست مرامنامه حقوق را که مهم‌ترین حقوق همسایگی در آن نوشته شده است روی دیوار سالن و در محل رفت‌وآمد و در معرض دید نصب می‌شود. نحوه دیگر اجرای این طرح با در نظر گرفتن شرایط کرونایی کمک گرفتن از فضای مجازی است. یکسری از اطلاعات به‌صورت کلیپ ویدئو، بروشور، متن و تصاویر در فضای مجازی با کمک‌سراهای محله منتشر خواهد شد تا قبل از ارتباط چهره به چهره شهروندان با مسائل و موضوعات مهم آشنا شوند. البته در این پویش از بنرهای محیطی و رسانه‌های جمعی کمک گرفته خواهد شد.

بیشتر نواحی این منطقه را شهرک‌ها تشکیل داده‌اند. این طرح در شهرک‌ها چگونه اجرا می‌شود؟

شهرک‌های نوبنیاد، گلها و شهید محلاتی، شهرک نفت و... از جمله شهرک‌های بزرگی هستند که با توجه به ساخت مجتمع نیاز است این طرح در آنها اجرا شود و چنانچه طرح در اجرای آزمایشی آزمون و خطاهایش مشخص شود و استقبال شهروندان را به همراه داشته باشد به‌زودی این طرح برای افزایش رضایت شهروندان و همسایه انجام خواهد شد و البته در این طرح مشارکت ساکنان آپارتمان حرف اول را می‌زند و به‌طور حتم شهروندان مشارکت خوبی در این طرح خواهند داشت و شاهد نتایج مطلوبی خواهیم بود.

کد خبر 578843
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha