پل هوایی عابرپیاده در خیابان مطهری، تقاطع لارستان، در حالی حذف شده که این کار مشکلاتی برای شهروندان در این محدوده ایجاد کرده است.

پل

همشهری آنلاین _ معصومه حق‌جو:   به نظر می‌رسد با توجه به تصمیم شهرداری برای نصب نکردن پل عابر مکانیزه، شهروندان این محدوده باید برای همیشه از عرض خیابان عبور کنند. شهرداری که در دوره مدیریت قبلی پل عابر را با هدف نصب پل مکانیزه حذف کرده بود، حالا به علت کم‌ تردد بودن پل‌ غیرمکانیزه به جای مکانیزاسیون پل‌ تصمیم گرفته تا پل را به‌طور کامل حذف کند. اقدامی که به اعتقاد شورایاری محله و برخی شهروندان، ممکن است حوادثی را برای افراد مختلف، به‌ویژه معلولان و سالمندان، در پی داشته باشد.

مهدی محمدی‌پور/گوینده نام‌آشنای رادیو و تلویزیون کشور

یکی از ساکنان می‌گوید که شهرداری در تصمیم‌گیری برای ایجاد تغییرات در محله‌ها نظر شورایاران را هم لحاظ کند: «با اعضای شورایاری این مشکل را مطرح کردیم تا درخواست مکانیزه شدن پل هوایی عابر را به شهرداری ناحیه ارائه بدهند. حتی استشهاد محلی هم امضا کردیم و به شهرداری فرستادیم، ولی تاکنون اقدامی انجام نشده.»
  «سید ابراهیم فتاح» که سال‌هاست در خیابان نوروزی سکونت دارد، می‌گوید روزی که این پل نصب شد براساس نیاز منطقه بود و کارشناسان شهرداری هم ضرورت وجود آن را تأیید کرده بودند: «تصمیم شهرداری برای حذف پل به بهانه کم‌ تردد بودن آن منطقی نیست. چون درخواست اهالی و شورایاران حذف پل نبود، فقط نیاز به پله‌برقی داشت تا سالمندان هم به‌راحتی از آن استفاده کنند. »این شهروند معتقد است که اگر حتی یک نفر هم از پل عابر استفاده می‌کرد، شهرداری نباید پل را جمع‌آوری می‌کرد: «در کشورهای توسعه‌یافته برای عبور سایر موجودات زنده هم، پل و مسیر عبور مناسب ایجاد می‌کنند، ولی اینجا میزان‌ تردد اهالی معیار نصب پل است، نه رفاه شهروندان.» او اعتقاد دارد که چون سرعت خودروها در خیابان مطهری بسیار زیاد است، مدت‌هاست عبور برای اهالی سخت شده است. فتاح با این توضیح ادامه می‌دهد: «بارها به‌خصوص شب‌ها چند دقیقه‌ای منتظر ایستادم تا بتوانم با کسی که چالاک‌تر از من است از عرض خیابان عبور کنم.»

  •  نیاز خیابان‌های مطهری و بهشتی  به پل عابر

پل‌های عابرپیاده برای حفظ امنیت شهروندان به‌ویژه سالمندان و کودکان نصب می‌شوند تا از بروز تصادف جلوگیری شود، ولی در برخی مواقع شهروندان به‌خصوص سالمندان به دلیل شرایط فیزیکی نمی‌توانند از این پل‌ها استفاده کنند. «مهدی محمدی‌پور» گوینده نام‌آشنای رادیو و تلویزیون کشور، هم از ساکنان همین محله است که از نبود پل گلایه دارد: «خیابان‌های مطهری و بهشتی به پل عابر با پله‌برقی نیاز دارند. ولی چون بیشتر ساختمان‌ها اداری و تجاری است تا مسکونی، مشارکت کسانی که کارمند و جزو جمعیت شناورند بابت پیگیری این امور کم است.» این شهروند می‌گوید تا انتهای خیابان مطهری حتی یک پل هوایی عابر هم وجود ندارد: «راننده‌ها زمانی که از یک خیابان نسبتاً باریک وارد خیابان عریضی مثل مطهری می‌شوند سرعت را بیشتر می‌کنند و هر لحظه ممکن است تصادف رخ بدهد.

همین چند روز قبل، سرعت خودروها جرأت عبور از خیابان را به من نمی‌داد.»البته محمدی‌پور علاوه بر نبود پل عابر مکانیزه، معتقد است محله با کمبودهای دیگری هم مواجه است: «این محله میدان میوه و تره‌بار هم ندارد. اهالی مجبورند از میدان میوه و تره‌بار محله‌های دیگر خرید کنند؛ چون قیمت‌ها در میوه‌فروشی‌های محلی بالاست. باشگاه‌های ورزشی دولتی برای جوانان و به‌ویژه نوجوانان هم در محله نداریم. بیشتر جوانان سرشان را با گوشی گرم می‌کنند و تحرک و سرگرمی ندارند. کاش بعد از کرونا مکانی برای فعالیت‌های ورزشی به محله اختصاص بدهند.»

محمد عندلیب/  معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 6
  • ضوابط مکانیزه کردن پل‌های عابر

شهروندان معمولاً از پل‌های عابر غیرمکانیزه استقبال نمی‌کنند. اما اگر شهرداری‌ها برای مکانیزه کردن پل‌های عابر اقدام کنند تمایل شهروندان برای استفاده از این پل‌ها بیشتر می‌شود. به گفته «محمد عندلیب» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶، برای نصب پل ضوابطی وجود دارد: «ضوابط نصب پل عابر عبارت است از تردد متوسط ۲۰۰ نفر در ساعت طی ۴ ساعت اوج متوالی و ضوابط مکانیزه کردن پل عابرپیاده‌ تردد ۶۰۰ نفر در ساعت طی ۴ ساعت اوج متوالی است.»
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ درباره مکانیزه شدن پل‌ها ادامه می‌دهد: «ابلاغیه‌ای سال گذشته از معاونت ترافیک به مناطق شهرداری ارسال شد مبنی بر اینکه تمام پل‌هایی که جدید نصب می‌شوند باید حتماً مکانیزه باشند تا مردم تمایل بیشتری به استفاده از پل عابر داشته باشند.» به گفته عندلیب، کمیته‌ای به نام ساماندهی‌ تردد عابران پیاده هم ایجاد شده که اگر در مکانی نیاز به نصب پل باشد یا جمع‌آوری یا مکانیزه شدن آن، باید از این کمیته مصوبه داشته باشد، به‌جز یک‌سری موارد خاص که تفویض اختیار به حمل‌ونقل و ترافیک می‌شود.»

اکبر جوشن/ جانشین دبیر شورایاری بهجت‌آباد
  • صورت مسئله را پاک کردند

«اکبر جوشن» جانشین دبیر شورایاری بهجت‌آباد، هم صحبت شهردار ناحیه۳ را تأیید می‌کند: «پل عابرپیاده که قبلاً ابتدای خیابان لارستان نصب شده بود در دوره مدیریت شهردار قبلی ناحیه برداشته شد. یکی از نخستین گزارش‌های شورایاران به شهرداری درخواست شهروندان برای مکانیزه شدن پل بود، اما عجیب است که فقط صورت مسئله پاک شد.»
خیابان مطهری با توجه به حجم‌ ترددها نیازمند پل هوایی برای‌ تردد عابران است. جوشن با این توضیح می‌گوید: «این مسئله هم با شهردار هم با دبیران مطرح شده است و منتظریم تا راهکاری ارائه شود.»
«امین روزیان» دیگر عضو شورایاری محله بهجت‌آباد، هم احتمال می‌دهد علت برداشته شدن پل هوایی درخواست برخی از مغازه‌داران باشد: «برخی از کاسبان از وجود پل رضایت نداشتند؛ چون معتقد بودند جلو دید مغازه‌شان گرفته شده است. در هر حال، اهالی محله چندین بار از ما خواستند تا پیگیر نصب مجدد پل هوایی باشیم. این موضوع با شهردار مطرح شده و امیدواریم پیگیری‌های ما نتیجه‌بخش باشد.»

امین روزیان/ عضو شورایاری محله بهجت‌آباد
  •  ضرورت نصب آسانسور در پل‌های عابرپیاده

پل‌های هوایی عابرپیاده نصب می‌شوند تا علاوه بر حفظ جان شهروندان، از تردد آنها که باعث ترافیک و اخلال در حرکت خودروها می‌شود جلوگیری کنند. تجربه نشان داده که مکانیزه شدن پل‌ها می‌تواند میل به استفاده از پل عابر را در شهروندان بیشتر کند. همان‌طور که عنوان شد بسیاری از شهروندان و به‌ویژه سالمندان توان بالا رفتن از پله‌ها را ندارند. حتی در برخی موارد سالمندان یا معلولان به دلیل ناتوانی در حفظ تعادل هنگام قرار گرفتن روی پله‌برقی، نمی‌توانند از پل‌های مکانیزه هم استفاده کنند.
به همین دلیل، بهتر است از آسانسور به جای پله‌برقی استفاده ‌شود. با این حال تبدیل پل‌های قدیمی به پل‌های مکانیزه و توجه به جنبه‌های زیبایی‌شناسانه در طراحی پل‌ها از عواملی هستند که گرایش شهروندان را به استفاده از پل‌های عابر افزایش می‌دهند. اما حذف پل به بهانه کم‌ تردد بودن آن همان‌طور که شهروندان عنوان کرده‌اند، می‌تواند پاک کردن صورت مسأله تلقی شود.

کد خبر 578281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha