براساس اعلام پلیس راهور، تصادفات خسارتی و جرحی نسبت به سال گذشته در مناطق غربی تهران کاهش پیدا کرده اما در همین مدت، تعداد تصادفات منجر به فوت افزایش داشته است که بیشترین سهم و قربانی را هم موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده دارند.

پل مکانیزه

همشهری آنلاین _  مهدی اسماعیل‌پور:  بدون‌ تردید پل‌های عابرپیاده نقش تعیین‌کننده‌ای در حفظ جان عابران و گذر امن آنها از عرض خیابان‌ها و بزرگراه‌ها دارد. با این وجود در بسیاری از موارد، جانمایی یا طراحی نا مناسب و همچنین مکانیزه نبودن این پل‌ها موجب می‌شود تا برخی خطر عبور از عرض خیابان و بزرگراه را به رنج و زحمت بالا رفتن از این پل‌ها ترجیح دهند و در نتیجه هر از گاهی شاهد تصادف کردن و فوت شدن یکی از همین عابران هستیم. هرچند این میان نمی‌توان نقش آموزش و فرهنگ ترافیکی و خلأ آن را هم نادیده گرفت، اما اگر وضعیت پل‌های عابر از نظر تعداد، جانمایی و مکانیزه شدن بهتر شود و بهبود یابد بدون‌ تردید میزان تصادفات عابران پیاده و فوتی‌های ناشی از آن کاهش خواهد یافت. در این گزارش، نگاهی به وضع و مشکلات پل‌های عابرپیاده در منطقه ۲۱ انداخته‌ایم. منطقه‌ای که با وجود وسعت زیاد و جمعیت رو به ازدیاد حتی یک پل عابرپیاده مکانیزه هم ندارد فقط یک پل مکانیزه در حاشیه منطقه با منطقه همجوار فعال است.  

منطقه ۲۱ نسبت به سال‌های گذشته تغییرات زیادی کرده است. با ساخت مجتمع‌های مسکونی و همچنین تبدیل شدن اغلب خانه‌های کلنگی و حیاط‌دار، به آپارتمان‌های چندین واحدی، بافت مسکونی و شهری منطقه نسبت به بافت صنعتی و کارخانه‌ای درحال تقویت شدن است. افزایش جمعیت و گسترش محدوده شهری و در نتیجه تأسیس مراکز و مجتمع‌های تفریحی و تجاری و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی، تغییرات اساسی در این محدوده ایجاد کرده است که از جمله می‌توان به بازار گل و گیاه لشکری، بوستان بانوان، مجتمع‌های تجاری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اشاره کرد. این موارد در کنار افرایش جمعیت و گسترش محدوده شهری سبب شده است تا بازنگری در پل‌های عابرپیاده بیش از پیش احساس شود.

«ساسان احمدی»، دبیر شورایاری محله ورد آورد و دبیر کارگروه ترافیک منطقه، در این‌باره به همشهری محله می‌گوید: «با توجه به تغییرات ایجاد شده در بافت و ساختار محله‌ها، نیاز به بازنگری در جانمایی برخی از پل‌های عابرپیاده، نصب پل‌های جدید و مکانیزه شدن برخی از پل‌ها احساس می‌شود. از جمله درباره پل‌هایی که در بزرگراه «شهید فهمیده» (بزرگراه تهران‌ـ کرج) وجود دارد. البته این موضوع نیازمند بودجه و سرمایه‌گذاری است. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و کاهش در آمدها و سیاست انقباضی ناشی از آن که «کرونا» هم به آن دامن زده است، شهرداری منطقه در پاسخ به پیگیری‌ها و درخواست‌هایی که شورایاران محله‌ها درباره پل‌های عابرپیاده دارند، از نبود بودجه و اعتبار کافی خبر می‌دهد.

تنها راه‌حل و پیشنهاد در شرایط موجود، انجام طرح‌های مشارکتی است به این صورت که بخش خصوصی هزینه‌های مربوط به ساخت و نصب پل‌ها را پرداخت کند و در عوض برای مدتی تبلیغات روی عرشه پل را در اختیار بگیرد که تاکنون با استقبال چندانی مواجه نشده است. اما درباره پل‌های روی بزرگراه شهید فهمیده، مشکل دیگری وجود دارد به این صورت که یک پایه پل در منطقه ۲۱ و پایه دیگرش در منطقه ۲۲ است و مشخص نیست که مسئولیت آن برعهده کدام طرف است؟»

  •  انتظار چند ساله برای نصب یک پل!

یکی از مهم‌ترین چالش‌های مربوط به پل‌های عابرپیاده در منطقه ۲۱ به شهرک «فرهنگیان» و «آزادی» برمی‌گردد. چند سالی است که وعده داده‌اند در محدوده ایستگاه مترو ورزشگاه «آزادی» در منطقه ۲۲ با شهرک فرهنگیان پلی نصب کنند اما تاکنون عملی نشده است. «زهره داودی» ساکن قدیمی و یکی از اعضای شورایاری این محله در این‌باره به همشهری محله می‌گوید: «سال‌ها پیش قرار بود یک پل مکانیزه عابرپیاده نصب شود تا مردم مجبور نباشند برای‌ تردد به ایستگاه مترو از یک زیرگذر نا امن که محل عبور و مرور وسایل نقلیه است، استفاده کنند. متأسفانه از آن زمان تاکنون این پل نصب نشده است. پس از کش و قوس‌های فراوان قرار شد به جای پل مکانیزه یک پل معمولی و پلکانی نصب شود. اوایل تابستان عرشه این پل نصب شد و قرار بود پلکان آن را هم به‌زودی نصب کنند تا مورد استفاده مردم قرار بگیرد اما با گذشت چند ماه هنوز اتفاقی نیفتاده است و همچنان خبری از افتتاح این پل نیست تا انتظار چندین ساله مردم برای نصب یک پل، باز هم ادامه داشته باشد.»

  • مسیری امن برای پیاده‌ها

سرکلانتر پلیس راهور غرب تهران از لزوم بازنگری در جانمایی پل‌های عابرپیاده و نیاز به احداث پل‌های جدید می‌گوید: «جانمایی تعدادی از پل‌های عابرپیاده با توجه به افزایش ساکنان و راه‌اندازی مراکز اداری و تجاری در محله‌های مختلف به بازنگری در جانمایی نیاز دارند، تا برای‌ تردد خودروها و به‌ویژه عابران پیاده ایمن‌تر شوند.» سرهنگ «قاسم برجی» درباره اینکه منطقه ۲۱ پل عابر مکانیزه ندارد و این موضوع چه تأثیری روی استفاده شهروندان از پل‌های عابر گذاشته است، می‌افزاید: «بدون‌ تردید مکانیزه کردن پل‌های عابرپیاده در منطقه ۲۱ می‌تواند عامل مهمی در ترغیب عابران پیاده به‌ویژه کودکان، افراد سالخورده و دیگر شهروندان به استفاده از پل‌های عابرپیاده باشد، چراکه سبب تسهیل در استفاده از پل‌های عابرپیاده می‌شود. بررسی‌های نشان می‌دهد اقبال عمومی افراد در استفاده از پل‌های عابرپیاده مکانیزه در مقایسه با پل‌های غیرمکانیزه بیشتر است.»

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار منطقه ۲۱ خبر داد

  • برنامه‌های نصب مکانیزه کردن پل‌ها

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۱ درباره پل‌های عابرپیاده و اطلاعات مربوط به آنها به همشهری محله می‌گوید: «تا سال ۱۳۹۸، صفر تا صد مسئولیت پل‌های عابرپیاده از جمله نگهداری و تعمیر آنها با معاونت امور شهری بود. البته آن زمان هم موضوع جانمایی و امکان‌سنجی این پل‌ها در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک انجام می‌شد. از اواخر سال ۱۳۹۸ بود که این مسئولیت به‌طور کامل به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک واگذار شد. در حال حاضر، ۵۲ پل عابرپیاده در منطقه ۲۱ وجود دارد که تنها یکی از آنها که در بزرگراه «فتح» مقابل محله «خلیج‌فارس» واقع شده، مکانیزه است. البته یک پایه پل در منطقه دیگری قرار دارد. به دنبال مکانیزه کردن برخی از پل‌ها و ساخت پل‌های عابر دیگر با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم.

پل عابر مقابل «شهر فرش» در بزرگراه «شهید لشکری» قرار است با مشارکت بخش خصوصی مکانیزه شود. هم­چنین درحال نصب یک پل عابر از مترو ورزشگاه «آزادی» به شهرک «فرهنگیان» و «آزادی» هستیم که عرشه پل نصب شده است و برای نصب پله‌ها هم منتظریم تا بخشی از دیوار مقابل ایستگاه مترو تخریب و فضا برای نصب پله باز شود. نصب این پل هم مراحل آخر خود را طی می‌کند. در بلوار «گلها» با ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری، عرض معبر کم­تر شده است و با سرعت گیرهایی که در مسیر وجود دارد، سرعت‌ تردد خودروها هم پایین‌تر آمده تا عبور از عرض بلوار امن‌تر شود و دیگر نیازی به پل عابر نباشد. با نصب دوربین کنترل سرعت شرایط بهتر هم می‌شود تا شهروندان با خیالی آسوده بتوانند از محل‌های خط‌کشی شده عبور کنند.»

«محمدرضا سالمی» درباره درخواست اهالی برای مکانیزه شدن برخی از پل‌های عابر منطقه هم می‌افزاید: «مکانیزه کردن پل‌های عابر یک تعریف استاندارد دارد که بر اساس آن باید ۶۰۰ نفر در ساعت از پل استفاده کنند. این در شرایطی است که میانگین عبور از پل‌های منطقه در ساعت به ۱۰۰ نفر هم نمی‌رسد. باید توجه داشته باشیم که امروز هزینه مکانیزه کردن پل‌های عابر، بسیار بالا است. مکانیزه کردن هر پله پل عابر، حدود ۲ میلیارد تومان هزینه می‌برد. یعنی مکانیزه کردن ۲ سمت یک پل عابر، حدود ۴ میلیارد تومان می‌شود که رقم قابل توجهی است و برای انجام این کار باید توجیه و دلیل منطقی داشته باشیم.»

سالمی درباره نگهداشت پل‌های عابر هم می‌گوید: «اغلب پل‌های عابر ما به سبب روشنایی مشکلی ندارند و به لحاظ نگهداشت شرایط خوبی دارند. متأسفانه در برخی از پل‌ها سرقت‌ها و تخریب‌هایی که از سوی افراد کارتن‌خواب صورت می‌گیرد، سبب ایجاد مشکلات و دردسرهایی شده است و هربار که آنها را تعمیر و روشنایی را برقرار می‌کنیم، بازهم شاهد سرقت آنها هستیم و این موضوع به یک معضل برای ما تبدیل شده است.»

کد خبر 582273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha