دست ساکنان خانه‌های قد و نیم قد محله گلابدره از بسیاری از خدمات شهری و رفاهی کوتاه است؛​​​​​​​ از مصائب زندگی در پیچ و خم کوچه‌هایی که امکان‌ تردد خودرو در آن وجود ندارد تا تکمیل ‌نشدن شبکه فاضلاب شهری، مشکلات جدی در دفع پسماند خانگی و...

سلامت پايگاه ندارد

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  اما از میان فهرست کمبودها و مشکلات محله گلابدره، این روزها معضل نبود پایگاه سلامت و درمانگاه دولتی با امکانات و نرخ مناسب، بیشتر از همیشه جلب توجه می‌کند؛ به‌ویژه در این روزهای کرونایی که حفظ سلامت، رعایت موارد بهداشتی، انجام آزمایشات تشخیصی کرونا و مراجعه به پزشک ضرورت دسترسی به خدمات اولیه درمانی را بیشتر از گذشته کرده است. در این گزارش به معضل نبود پایگاه سلامت و درمانگاه دولتی در گلابدره و پیامدهای آن در این روزهای کرونایی پرداخته‌ایم.

این روزها که ویروس منحوس کرونا همچنان در پسکوچه‌های شهر جولان می‌دهد و قربانی می‌گیرد، پیامدهای معضل نبود پایگاه سلامت در گلابدره پررنگ‌تر از گذشته شده است. ساکنان گلابدره برای دریافت ابتدایی‌ترین خدمات درمانی این مراکز به ناچار باید مسافت طولانی تا محله‌های اطراف را طی کنند. 

این معضل برای سالمندان، بیماران و به‌ویژه زنان باردار و مادران جوان که نیاز به انجام معاینات مختلف طی دوره بارداری و واکسیناسیون نوزادان دارند مشکلات بیشتری به همراه دارد. «کبری بیگلری» یکی از اهالی محله می‌گوید: «نبود پایگاه سلامت یکی از معضلات جدی گلابدره است. در این مراکز علاوه بر حضور پزشک عمومی، با استقرار پزشک زنان خدماتی مثل مراقبت دوران بارداری، واکسیناسیون نوزادان و کودکان و تست‌های قند و فشارخون از سالمندان، بیماران و... ارائه می‌شود. در محله ما زنان باردار برای انجام یک تزریق ساده، معاینه توسط پزشک زنان، مشاوره‌های دوره بارداری و... باید تا تجریش یا دربند بروند.

تا چند ماه پیش یک پایگاه سلامت با امکانات محدود در محله داشتیم که واکسیناسیون کودکانمان را آنجا انجام می‌دادیم اما حالا همان مرکز هم تعطیل شده است.» پیامدهای این معضل بیش از همه گریبان ساکنان بالادست محله گلابدره را گرفته است. در معابر پلکانی و کوچه‌های تنگ و ترش این محدوده گلابدره امکان‌ تردد خودرو وجود ندارد؛ کوچه‌های پلکانی که مثل رشته‌ سیم‌های درهم تنیده، خانه‌ها و آلونک‌های فرسوده را به هم وصل و دسترسی به نزدیک‌ترین امکانات درمانی و رفاهی را برای سالمندان، زنان باردار و... دشوار می‌کنند. «رضا ترابی گودرزی» مدیر محله گلابدره می‌گوید: «بیش از ۵۰۰ خانوار در بالادست محله و در دل کوچه‌های پلکانی زندگی می‌کنند.

اگر یک سالمند یا زن باردار بخواهد برای انجام تست قند و فشارخون یا معاینه پزشکی به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برود فقط بیش از ۳۰ دقیقه زمان لازم دارد تا پای پیاده به خیابان زبردست برسد. این بخش محله ما محدوده حاشیه شهر محسوب می‌شود و با توجه به وضعیت اقتصادی ساکنان این منطقه، وجود یک پایگاه سلامت یا درمانگاه خیریه ضروری است.»

  • سرگردانی بیماران در روزهای کرونایی

چند سالی بود که با استقرار پایگاه سلامت در نزدیکی مسجد صاحب‌الزمان(عج) اهالی این محله خدمات درمانی مثل معاینات دوران بارداری، بررسی قند و فشارخون، واکسیناسیون نوزادان و... را در این مرکز دریافت می‌کردند. اما اکنون در اوج همه‌گیری ویروس کرونا، چند ماهی از تعطیلی این مرکز هم می‌گذرد و مشکلات گلابدره‌ای‌ها بیشتر از قبل شده است.

«میرمحمد ابوالقاسمی» دبیرشورایاری گلابدره می‌گوید: «برخی از اهالی خدمات اولیه درمانی مثل تزریقات، معاینات دوران بارداری و... را با نرخ مناسب در پایگاه سلامت مستقر در نزدیکی مسجد صاحب‌الزمان(عج) دریافت می‌کردند. اگرچه این مرکز امکانات زیادی نداشت اما نیازهای اولیه درمانی را برطرف می‌کرد. چند ماه است که این مرکز به دلیل افزایش اجاره‌بها و ناتوانی پیمانکار در پرداخت اجاره، تعطیل شده و اهالی از این امکانات اندک هم محروم شده‌اند.

با وجود این، تصمیم گرفته بودیم فضایی در ساختمان سرای محله در اختیار این پایگاه قرار دهیم اما این پیشنهاد به دلیل محدودیت فضا و ملاحظات بهداشتی، توسط اداره بهداشت تأیید نشد.» در این روزهای کرونایی پیامدهای این معضل جدی‌تر شده است. «رضا هاشمی» از شهروندان محله می‌گوید: «در بسیاری از محله‌ها تست‌های تشخیصی کرونا یا تزریق واکسن آنفلوآنزا هم در پایگاه‌های سلامت انجام می‌شود. این روزها که لازم است همه شهروندان به‌ویژه افرادی که علائم ابتلا به این ویروس را دارند کمتر در شهر تردد کنند، اهالی محله ما باید برای انجام تست‌های تشخیصی یا معاینه‌ پزشک تا محله‌های دیگر بروند.»

  • ساخت درمانگاه با مشارکت خیّران

اگر از معضل نبود پایگاه سلامت در محله گلابدره بگذریم جای خالی یک درمانگاه خیریه یا دولتی هم در گلابدره احساس می‌شود. اگرچه یک درمانگاه خصوصی در محله گلابدره به مراجعه‌کنندگان خدمت‌رسانی می‌کند اما مسئولان محلی جمعیت محله گلابدره و شرایط اقتصادی اهالی را مهم‌ترین عامل برای ضرورت ساخت یک درمانگاه خیریه با ظرفیت و نرخ مناسب در این محله می‌دانند. گودرزی می‌گوید: «شمار زیادی از اهالی گلابدره به‌ویژه ساکنان کوچه‌های بالادست محله که در محدوده حاشیه شهر زندگی می‌کنند توان مالی زیادی ندارند. اکنون که بسیاری از محله‌ها درمانگاه خیریه یا دولتی دارند، محله ما از این امتیاز محروم مانده است.

ساخت درمانگاه خیریه نه تنها بسیاری از مشکلات اهالی را حل می‌کند بلکه فضای مناسبی هم برای استقرار پایگاه سلامت خواهد بود.» شورایاران و خیّران محلی پیگیر ساخت یک درمانگاه کوچک در محله گلابدره هستند. ابوالقاسمی می‌گوید: «معضل نبود درمانگاه در محله را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کمبودهای محله در جلسه با فرماندار شمیرانات مطرح کردیم. با توجه به جمعیت گلابدره و شرایط اقتصادی ساکنان محله پیشنهاد ساخت یک درمانگاه خیریه یا نیمه‌دولتی مطرح شد تا نیاز اولیه اهالی برطرف شود. زمینی در نزدیکی مسجد قمربنی‌هاشم(ع) وجود دارد که مکان مناسبی برای ساخت درمانگاه است. امیدواریم با همکاری اداره اوقاف و مشارکت خیّران محلی زودتر شرایط ساخت یک درمانگاه و بستر لازم برای استقرار پایگاه بهداشت در محله فراهم شود.»

  • ماسک بزن گردشگر

مسیر کوهپیمانی درکه، همان مسیر خوش‌منظره شمال پایتخت، این روزها و در اوج همه‌گیری کرونا هم‌محل رفت‌وآمد گردشگران و کوهنوردان است. اگرچه شماری از کوهنوردان پروتکل‌های بهداشتی را برای جلوگیری از شیوع ویروس رعایت می‌کنند اما بی‌توجهی برخی از گردشگران گلایه اهالی محله درکه را در پی داشته است.

جوانان گروه جهادی محبان‌الزهرا(س) که از نخستین روزهای شیوع کرونا با ضدعفونی معابر و توزیع بسته‌های بهداشتی میان اهالی، برای جلوگیری از شیوع ویروس آستین همت بالا زدند، برای حل این معضل هم وارد میدان شده‌اند. آنها با همراهی شورایاری درکه علاوه بر نصب تابلوهای متعدد در مسیر کوهپیمایی، گردشگران را به رعایت پروتکل‌ها دعوت کرده‌اند. «سید محسن میرزمانی» عضو شورایاری محله درکه و یکی از اعضای هیئت محبان‌الزهرا(س) می‌گوید: «در این روزهای کرونایی یکی از معضلات جدی محله ما ازدحام گردشگران درمسیرهای کوهپیمایی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی است. از آنجایی که مسیرهای کوهپیمایی از دل کوچه‌های محله می‌گذرد، ماسک نزدن گردشگران اهالی محله را نگران کرده است.

به همین دلیل شورایاری درکه با نصب تابلو در نقاط مختلف مسیر از گردشگران خواسته هنگام عبور از معابر محله درکه موارد بهداشتی را رعایت کنند.» جوانان جهادگر هیئت محبان‌الزهرا(س) توزیع ماسک میان گردشگران را هم برعهده گرفته‌اند. میرزمانی ادامه می‌دهد: «در ماه‌های محرم و صفر یک ایستگاه صلواتی توزیع ماسک میان گردشگران راه‌اندازی کردیم. این روزها هم ماسک‌های صلواتی را در اختیار کاسبان محله قرار داده‌ایم تا داوطلبانه مسئولیت توزیع ماسک میان گردشگرانی را که ماسک نزده‌اند برعهده بگیرند. خوشبختانه این کارها اثرگذار بوده و این روزها شمار بیشتری از گردشگران، پروتکل‌های بهداشتی را هنگام عبور از کوچه‌های محله ما رعایت می‌کنند.»

کد خبر 577857

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha