سال‌های زیادی زحمت کشیدند و حالا پزشک، پرستار، روان‌شناس، دندانپزشک، مهندس، پیراپزشک و... شده‌اند که خانواده و حتی هم‌محله‌ای‌های‌شان هم به آنها افتخار می‌کنند، اما این تحصیلات عالیه و موفقیت‌های قابل توجه سبب نشد به پشت میزنشینی عادت کنند.

کرونا

همشهری آنلاین _ رابعه تیموری:  کافی است خبر برگزاری اردویی جهادی به گوش‌شان برسد تا کار و زندگی‌شان را رها کنند و راهی محله‌ای محروم برای کمک به هموطنان خود شوند. اگر هم این اردوها و کمک‌رسانی‌ها در محله‌های شهرری باشد مشتاق‌تر می‌شوند. بسیاری از آنها اهل شهرری هستند و دوست دارند در آبادانی محله و بهبود زندگی هم‌محله‌ای‌های خود نقشی داشته باشند. مشکلات مختلف و حتی شیوع ویروس کرونا حریف همت این افراد نشد و در این روزهای سخت هم مشغول خدمت به مردم محروم شهرری و سایر مناطق شهر و کشور هستند.   

اغلب آنها در هلال‌احمر با هم آشنا شده‌اند. عضو گروه‌های داوطلب جمعیت هلال‌احمر بودند و به قول معروف سرشان درد می‌کرد برای کمک به دیگران. گاهی موقعیت‌هایی پیش می‌آمد که عده‌ای به توانایی آنها نیاز داشتند، ولی قوانین و ضوابط هلال‌احمر دست آنها را برای کمک‌رسانی می‌بست. بالاخره تصمیم گرفتند در کنار فعالیت داوطلبانه در هلال‌احمر، گروه‌های جهادی تشکیل دهند تا به فرمان دل‌شان و بدون محدودیت به کمک همنوعان محروم خود بشتابند. عضویت آنها در هلال‌احمر سبب شد نام «منادیان صلح» و «احیاءالقلوب» را برای گروه‌های جهادی خود انتخاب کنند که اهداف و اصول بنیادین جمعیت هلال‌احمر را تداعی می‌کند.

بسیاری از اعضای گروه منادیان صلح و احیاءالقلوب در شاخه‌ای از علوم پزشکی، مددکاری و روان‌شناسی سررشته دارند یا با شرکت در برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌های امدادرسانی هلال‌احمر در شاخه‌ای از این علوم مهارت و اطلاعات به دست آورده‌اند. به همین دلیل در آغاز تصمیم گرفتند فقط به فعالیت‌های درمانی و فرهنگی بپردازند، ولی در جریان اردوهای جهادی اگر متوجه می‌شدند مردم به کمک دیگری نیاز دارند تابع قرار و قانون نمی‌ماندند و هرکاری از دست‌شان بر می‌آمد برای حل مشکل انجام می‌دادند.

  • از شهرری تا دورترین نقاط کشور

اعضای گروه‌های جهادی در فرصت‌های مختلف از کار و زندگی معمول خود دست می‌شستند و با تجهیزات و امکاناتی پر و پیمان به روستاهای محروم شهرری تا استان‌های دورافتاده کشور می‌رفتند تا به کمبودهای آنجا رسیدگی کنند. «مجتبی صادقی گنجه» از بانیان و اعضای این گروه‌هاست. او می‌گوید: «دوستان من از کوره‌های آجرپزی شهرری گرفته تا به دورافتاده‌ترین شهرها و روستاها سر می‌زنند و به مردم خدمت می‌کنند. بیشتر خدماتی که ما ارائه می‌کنیم بهداشتی و درمانی است. جمع زیادی از پزشکان، دندانپزشکان و پیراپزشکان عضو گروه‌های جهادی ما هستند و گروه دندانپزشکی ما یکی از کامل‌ترین گروه‌هاست که خدمات متنوعی ارائه می‌کند.

خدمات بهداشتی و پزشکی نرخ بالایی دارند و بسیاری از خانواده‌های کم‌بضاعت توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند. پزشکان گروه خدمات مختلف را کاملاً رایگان انجام می‌دهند.» صادقی از جوانان شهرری و اعضای داوطلب جمعیت هلال‌احمر است. او می‌گوید: «اعضای ثابت و بانیان گروه‌های جهادی که اهل شهرری هستند کمتر از ۵۰ امدادگر و جهادگرند، اما بیش از ۸۰۰ جهادگر از نقاط مختلف کشور با ما همکاری می‌کنند.»

  • گروه‌های جهادی برتر کشور

  «علی پورکجویی» از بانیان این گروه‌های جهادی و جزو پزشکان شهرری است. او می‌گوید: «از سال ۸۹ که گروه‌های جهادی شکل گرفتند تاکنون در ۱۲ استان کشور اردوی جهادی برگزار کرده‌ایم و خدمات مختلفی مانند درمان بیماری‌ها، مشاوره‌های روان‌شناسی و بهداشتی، مشاوره جوانان، برگزاری مسابقات ورزشی، تدارک جشن تولد برای کودکان، برگزاری یادواره‌های فرهنگی و توزیع ارزاق به مردم محروم ارائه کرده‌ایم.» گروه‌های جهادی احیاءالقلوب و منادیان صلح در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به‌عنوان گروه‌های جهادی برتر حوزه سلامت انتخاب شدند.

این روزها اعضای داوطلب و جهادی جمعیت هلال‌احمر در حال اجرای طرح «ویزیت در خانه» هستند و افراد مسن و آسیب‌پذیر خانواده‌های کم‌بضاعت را در منزل‌شان ویزیت می‌کنند تا اگر نشانه‌های ابتلا به ویروس کرونا را داشتند، برای درمان آنها اقدام کنند. اعضای گروه‌های منادیان صلح و احیاء‌القلوب در این روزهای کرونایی بسته‌های مواد غذایی زیادی برای این خانواده‌ها تدارک دیدند و با کمک اعضای داوطلب گروه در نقاط محروم کشور توزیع کردند. در ماه‌های اول شیوع ویروس کرونا آنها پای ثابت ضد عفونی کوچه و خیابان و معابر مناطق جنوب تهران بودند، ولی کمتر کسی می‌دانست این افراد که پمپ‌های سنگین ضد عفونی را به دوش گرفته و ساده و بی‌ادعا مشغول پاکیزه کردن و ضد عفونی کوچه و خیابانند جوانان تحصیلکرده جنوب شهر هستند.

  • کرونا، «پاکزاد» را از ما گرفت

 امدادگران داوطلب جمعیت هلال‌احمر و جهادگران گروه‌های منادیان صلح و احیاء‌القلوب در دوران شیوع ویروس کرونا به مناطق محروم دور و نزدیک بسیاری سفر کردند و بیش از آنکه از سلامتی خود مراقبت کنند، دغدغه امدادرسانی و حل مشکلات ساکنان این مناطق را داشتند. بر اثر این فعالیت‌ها اغلب امدادگران و جهادگران به ویروس کرونا گرفتار شدند و با بیماری کووید ۱۹ دست و پنجه نرم کردند، اما «زینب پاکزاد» نتوانست در برابر بیماری مقاومت کند و بر اثر ابتلا به کرونا مهر امسال از دنیا رفت.
«مجتبی صادقی گنجه» درباره او می‌گوید: «مرحوم پاکزاد از اعضای داوطلب جمعیت هلال‌احمر بود که از سال‌ها پیش به عضویت جمعیت درآمده بود و برای شرکت در اردوهای گروه‌های جهادی و برنامه‌های امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر همیشه پیشقدم و حاضر به یراق بود.» پاکزاد و صادقی از اعضای هیأت‌مدیره جمعیت هلال‌احمر استان تهران بودند که به گفته صادقی با آرای مردمی انتخاب می‌شوند.

مجتبی صادقی گنجه/ عضو هیأت‌مدیره جمعیت هلال‌احمر استان تهران

او می‌گوید: «اعضای هیأت‌مدیره با رأی اعضای داوطلب جمعیت هلال‌احمر برگزیده می‌شوند و مرحوم پاکزاد در این انتخابات رأی بسیار بالایی داشت.»  پاکزاد در دلسوزی و سماجت در حل مشکلات مردم نقاط محروم و دورافتاده شهرت داشت. صادقی تعریف می‌کند: «مقصد آخرین سفر ما که پاکزاد در آن حضور داشت، روستای قادرآباد شهرستان خاش از توابع استان سیستان و بلوچستان بود که مردم آن حتی از آب آشامیدنی سالم محروم هستند.» طرح «نذر آب» از طرح‌های جمعیت هلال‌احمر است که از ۳ سال پیش، هر سال توسط اعضای داوطلب در این روستا اجرا می‌شود. صادقی می‌گوید: «۲۰ شهریور امسال به همراه مرحوم پاکزاد و سایر اعضای داوطلب برای اجرای طرح نذر آب به این روستا رفتیم. در این سفر خدمات پزشکی مختلف مانند مامایی، غربالگری بیماری‌های واگیر، معاینات بیماری‌های زنان و زایمان، خدمات روان‌شناسی و... به مردم روستا داده شد و در قالب طرح نذر آب چند منبع آب و بطری‌های آب آشامیدنی در اختیار آنها قرار گرفت.

در قادرآباد مرحوم پاکزاد مثل همیشه فعال بود و در مدت ۵ روز حضور ما در این روستا آرام و قرار نداشت، ولی پس از بازگشت به تهران علائم ابتلا به ویروس کرونا در او ظاهر شد. مرحوم پاکزاد همیشه به دیگران روحیه می‌داد و ناراحتی خودش را پنهان می‌کرد. این بار هم در تماس‌های تلفنی که با او داشتیم حالش را مساعد نشان می‌داد تا باعث نگرانی ما نشود، ولی در فاصله چند روز حالش وخیم شد و از دنیا رفت.» صادقی از به شمار نیامدن امدادگران جمعیت هلال‌احمر در جمع شهدای خدمت گلایه می‌کند و می‌گوید: «مرحوم پاکزاد بدون دریافت کوچک‌ترین مزایای مادی و با جان و دل سال‌ها برای مردم محروم خدمت کرد و سرانجام جانش را هم در این راه فدا کرد، ولی جزو شهدای خدمت محسوب نمی‌شود.»

کد خبر 577752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha