هسته اولیه منطقه ۱۸روستایی بوده به نام «قلعه یافت‌آباد» با ۳۰۰سال قدمت که در سال ١٣۵٩ با گسترش مهاجرت توسعه و رشد یافته است.

اول

 سید محمد فیاض /  شهردار منطقه ۱۸ : هسته اولیه منطقه ۱۸روستایی بوده به نام «قلعه یافت‌آباد» با ۳۰۰سال قدمت که در سال ١٣۵٩ با گسترش مهاجرت توسعه و رشد یافته است. در این سال، طبق طرح تفصیلی مصوب شهرداری، منطقه ۱۸ تهران به‌عنوان منطقه جدید با مساحت ۸هزارو۸۰هکتار از جنوب غربی به تهران بزرگ الحاق شد که از این مساحت۳هزارو ۷۸۹ هکتار در محدوده شهری و ۴هزارو ۲۹۴ هکتار نیز در حریم شهر است. به تعبیر دیگر، منطقه ۱۸، به‌خاطر موقعیتش، به‌عنوان ورودی و مدخل تهران و قیمت پایین اراضی، جاذب مهاجران کم درآمد و کارگران کارخانه‌ها بوده و به‌صورت بافت حاشیه‌ای درآمده است.

اراضی این منطقه عموماً مسطح و دارای شیب ملایم از شمال به جنوب و اغلب کاربری‌های زمین‌های این منطقه پیش از توسعه شهری و ساخت‌وساز در چندین دهه قبل شامل «باغات» و «زمین‌های زراعی وکشاورزی» بوده که در دوره کنونی نیز بخشی از همین اراضی به شکل بایر، کشاورزی و... وجود دارد. در سال گذشته اتفاقات بی‌سابقه و خوبی در زمینه ساماندهی زمین‌های بایر و همچنین انبارها و صنایع مزاحم در منطقه ۱۸ افتاده که از زمان تأسیس «بلدیه در تهران» نمونه مشابهی برای آن نمی‌توان یافت.

آزادسازی اراضی چند هکتاری تقی‌آباد از دست مافیای بزرگ زباله گردها که سال‌ها این زمین‌های کشاورزی را به محل دپوی زباله‌های شهری و تفکیک غیراصولی انواع ضایعات و پسماند تبدیل کرده بودند و باعث نارضایتی اهالی ساکن در محله‌های اطراف از جمله تقی‌آباد، شهید رجایی، شهرک ولی‌عصر(عج) بودند. اکنون به نتیجه رسیده و مشکلات سابق حل و فصل شده است.

در سال جاری نیز چند پروژه کوچک و بزرگ مقیاس محله‌ای در سطح منطقه۱۸ اجرا شده که در فهرست بزرگ‌ترین پرونده‌های دارای رأی ماده۱۰۰ درشهرداری تهران به شمار می‌رود. بخشی از این املاک و اراضی در محدوده نواحی۲و۵ و بقیه نیز در نواحی۳و۴ وجود داشت و باعث شد شهرداری منطقه۱۸ در جشنواره شهید رجایی در جایگاه نخست قرار گیرد.

از دیگر پروژه‌هایی که در موضوع آزادسازی املاک و ساختمان‌های مخروبه و متروکه، اراضی بایر و کشاورزی بسیار حائز اهمیت است یکی جمع‌آوری کامل کانکس‌های محدوده بزرگراه آزادگان است که سال‌ها به‌طور غیرقانوی این زمین‌ها را تصرف کرده بودند و علاوه بر ایجاد چهره زشت و نامناسب، امنیت اجتماعی محله‌های اطراف را مخدوش کرده بودند. دیگری تخریب و انتقال نخاله‌های ساختمانی سوله‌ها و کارگاه‌های غیرمجاز واقع در خیابان شهید عمرانی و همچنین بلوار شهیدان بهرامی است که با همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی انجام شده است.

در ماه‌های پایانی سال نیز چند پروژه دیگر در دستور کار شهرداری منطقه۱۸ است که در نخستین فرصت به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

کد خبر 577680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha