اوایل امسال بود که طرح ضربتی جمع‌آوری معتادان و کارتن‌خواب‌ها در محله‌های آسیب‌خیز آغاز شد و تاکنون و طی چند مرحله، بیش از ۳هزار نفراز نقاط آسیب‌خیز منطقه۱۸ مثل حاشیه شرق به غرب بزرگراه آزادگان، زمین‌های بایر محله شهید رجایی، رمپ و لوپ پل شهید سروری، زمین‌های بایر، کوره‌های آجرپزی شمس‌آباد و گلدسته، اراضی تقی‌آباد و... جمع‌آوری شده‌اند.

امنیت

همشهری آنلاین_مریم قاسمی:    اجرای طرح جمع‌آوری افراد معتاد و کارتن‌خواب در نقاط آسیب خیز، با تلاش شبانه‌روزی مسئولان و کارشناسان مرکز جامع رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه۱۸ به واقع چهره این محله‌ها را دگرگون کرده و اهالی در تماس با سامانه‌های۱۳۷ و ۱۸۸۸ از این بابت ابراز رضایت کرده‌اند. «حسین هوشمند» مدیر مرکز رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه۱۸ در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد. 


طرح پاکسازی محله‌ها از وجود معتادان و کارتن‌خواب‌ها از ابتدای سال تاکنون ادامه دارد و حتی با شیوع ویروس کرونا و وقوع این بحران در جامعه، به تعویق نیفتاده است. 
برخی از شهروندان از زمین‌های حاشیه‌ای محله شهید رجایی، رمپ و لوپ‌های پل شهید سروری و کوره‌های آجرپزی به‌عنوان خوابگاه و استراحتگاه معتادان و کارتن‌خواب‌ها یاد می‌کردند، اما از زمان اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری معتادان و کارتن‌خواب‌ها، امنیت و آسایش به این نقاط برگشته است. «حسین هوشمند» مدیر مرکزجامع رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه۱۸ با بیان اینکه تجمع و خواب معتادان در محله‌ها در زمان تعطیلی کسب و کارها و تاریک شدن هوا بیشتر دیده می‌شد، می‌افزاید: «شهروندان در زمان خروج از منزل یا در زمان بازگشت به خانه، با حضور معتادان و کارتن‌خواب‌ها در محله‌های خود به‌خصوص زمین‌های بایر و حاشیه بزرگراه‌ها مواجه می‌شدند. گاهی اوقات تعداد معتادان آنقدر زیاد می‌شد که شهروندان به راحتی نمی‌توانستند از چنین محل‌هایی‌ تردد کنند و سرو کله کارتن‌خواب‌ها و معتادان از لابه‌لای شمشادها و فضاهای سبز پیدا می‌شد که برای رهگذران به‌ویژه بانوان ترس‌آور بود، اما اکنون پاتوق و خوابگاه معتادان و کارتن‌خواب‌ها به‌طور کامل در این نقاط برچیده شده است.» 

  • جمع‌آوری معتادان از کوره‌پزخانه‌ها 

کوره پزخانه‌های شمس‌آباد و گلدسته در محدوده ناحیه۷ منطقه۱۸ از نقاط جرم‌خیز و درگیر با معضلات اجتماعی بود. افراد معتاد و بی‌خانمان، شب‌ها به سمت کوره‌های آجرپزی می‌رفتند و به هرگوشه از این کوره‌پزخانه‌ها می‌رفتید، کارتن‌خواب‌ها را درحال استراحت یا معتادان را در حال مصرف موادمخدر می‌دیدید. هوشمند که از سال‌های دور با مشکلات و دغدغه‌های ساکنان منطقه آشنایی پیدا کرده، تداوم این وضعیت را به نفع اهالی نمی‌دانست. بنابراین با طرح مسئله و کسب تکلیف از معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه و همچنین پیگیری از طریق مراجع قضایی و دریافت مجوز لازم، طرح جمع‌آوری معتادان و افراد بی‌خانمان را با همکاری نیروی انتظامی در محدوده کوره‌پزخانه‌ها به اجرا درآورد.  مدیر مرکز جامع رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه۱۸ می‌گوید: «شهروندان برای درک و حس ارتقای کیفیت زندگی خود در محل زندگی، بیش از هرچیز به امنیت اجتماعی و محله‌ای امن نیاز دارند. بنابراین در این زمینه کوتاه نمی‌آییم و در حد توان و اختیارات قانونی خود برای برقراری امنیت اجتماعی اهالی تلاش می‌کنیم.»

  • حسین هوشمند/ مدیر مرکز رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه۱۸
    کاهش زورگیری در حاشیه بزرگراه آزادگان

 به هر حال ساکنان منطقه۱۸ به‌ویژه کسبه‌ای که در محدوده نقاط جرم‌خیز فعالیت می‌کنند، حق دارند از تردد معتادان و افراد معلوم الحال گلایه‌مند باشند، چراکه بارها مورد زورگیری از طرف معتادان و کارتن‌خواب‌ها به‌خصوص در حاشیه بزرگراه آزادگان قرار گرفته‌اند. شهروندان در گذشته شاهد این معضلات در حوالی میدان شهید سروری هم بوده‌اند. متأسفانه تعدادی از اهالی هم در زمان حمله معتادان و کارتن‌خواب‌ها برای سرقت اموالشان، مصدوم شده و آسیب دیده‌اند. هوشمند فضای باز و گسترده برای حضور معتادان و کارتن‌خواب‌ها، عدم دید و نظارت کافی و بی‌توجهی برخی شهروندان را ازعوامل اصلی بروز ناامنی در حاشیه بزرگراه‌ها و معابر اصلی منطقه می‌داند و می‌گوید: «رهگذران حق دارند با آسودگی خاطر و آرامش از این معابر استفاده کنند. برای همین با تلاش کارشناسان این مرکز، این‌گونه نقاط در طرح مستمر جمع‌آوری معتادان و بی‌خانمان‌ها قرار گرفته‌اند. جالب اینکه طبق اعلام نظر کارشناسان دایره اجتماعی کلانتری‌ها، میزان کیف‌قاپی و زورگیری در مبادی ورودی منطقه به‌ویژه بزرگراه‌های آزادگان و شهید آیت‌الله ‌سعیدی به نحو قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.»
او همچنین از شهروندان و کاسبان تقاضا می‌کند که از تردد در نقاط فاقد روشنایی خودداری کنند و در صورت مشاهده افراد مشکوک در این محل‌ها، موضوع را به شماره‌های ۱۳۷ یا ۱۱۰ اطلاع دهند. 

  • شناسایی کلونی‌های آسیب زا 

شاید جوان‌ها و ورزشکاران به دلیل قوای بدنی و جسمانی بتوانند از محدوده‌های آلوده و پاتوق معتادان عبور کنند، اما افرادی وجود دارند که اموال آنها در این نقاط سرقت شده است. هوشمند در این‌باره می‌گوید: «رهگذران، به‌ویژه بانوان و همچنین سالمندان به دلیل شرایط سنی و جسمی که دارند، آرام و آهسته قدم برمی‌دارند و به همین دلیل بیشتر در معرض سرقت قرار می‌گیرند. تصور کنید با این وضعیت بخواهند در تاریکی هوا از زیرگذر استفاده یا معابری‌ تردد کنند که معتادان و کارتن‌خواب‌ها در آنها حضور دارند. به همین دلیل کارشناسان مرکز جامع رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه با درک این معضلات، نقاط جرم‌خیز از جمله محل تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها را شناسایی و با جمع‌آوری کلونی‌های آسیب زا در محله‌ها، تلاش می‌کنند احتمال وقوع هر نوع بزه از جمله زورگیری، سرقت و آزار و اذیت شهروندان را به صفر برسانند.»
گرچه تعداد معتادان نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته، اما بازهم در نقاطی مثل حاشیه خط زیرزمینی راه‌آهن تهران – تبریز و در محله‌های فردوس، تختی و تولیددارو، افراد معتاد دیده می‌شوند. مدیر مرکز جامع رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه۱۸ عنوان می‌کند که پس از اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری معتادان، این افراد دیگر هیچ جایی در بوستان‌های مهم منطقه۱۸ از جمله قائم(عج)، سپیده، ارکیده، بنفشه، شهید لواسانی و... ندارند، اما گاهی اوقات در نوارحاشیه‌ای خط آهن تهران‌ـ تبریز دیده می‌شوند که باید گفت این پدیده دائمی نیست. در واقع پس از چندین مرحله اجرای طرح جمع‌آوری معتادان در این نقاط، این افراد می‌دانند که این محدوده برای حضورشان ناامن است و دستگیر می‌شوند، اما با این حال شاید به شکل موردی و انگشت‌شمار دیده شوند که به شهروندان قول می‌دهیم شناسایی وجمع‌آوری معتادان را در برنامه‌های اولویت‌دار محله قرار دهیم.»

  1. ۳۵۰۰ معتاد از منطقه۱۸ جمع‌آوری شد. در طرح ضربتی جمع‌آوری معتادان و کارتن‌خواب‌ها که از زمستان سال گذشته تاکنون در چند نوبت اجرا شده، ۳هزارو ۵۰۰معتاد از محله‌های جرم‌خیز منطقه جمع‌آوری شدند که از این تعداد ۲۵۰ نفر خانم و مابقی آقا بوده‌اند.
  2. ۱۱۴ تبعه افغانستانی در میان معتادان بودند. این افراد از بین معتادان و کارتن‌خواب‌های جمع‌آوری شده در طرح ضربتی شناسایی شدند. 
  3. ۱۶۰۰ نفر از معتادان جمع‌آوری شده شهرستانی بودند. براساس خوداظهاری معتادان، این افراد به قصد پیدا کردن کار به این محدوده آمده‌اند که بنا به گفته خودشان، بعد از مدتی در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند.
کد خبر 537288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha