گستردگی شریان بزرگراهی، همجواری با حاشیه و حریم شهر، وجود پهنه صنعتی و تنوع بافت فرهنگی در شمال شرق پایتخت، تنوع و تعدد تخلفات ترافیکی را در این محدوده به دنبال داشته است.

تخلفات حادثه ساز

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  هر چند در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های ضربتی و اعمال دقیق قوانین ترافیکی برخی از این تخلفات موقتاً کمرنگ شده است، اما کاملاً مهار نشده‌اند. هفته گذشته به مرکز پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه ۴ رفتیم و با سرهنگ «بردیا دریکوند» رئیس پلیس راهور منطقه درباره راهکار پلیس برای رفع و ریشه‌کنی معضلات ترافیکی منطقه گفت‌وگو کردیم.  

معضل راهبندان و ترافیک در محله شمیران نو، مربوط به امروز و دیروز نیست. این محله جمعاً ۲ خیابان دارد که بیش از ۲ دهه است به دلیل توقف دوبله و تخلفات ترافیکی رنگ آرامش به خود ندیده‌اند و ترافیک جزوجداناپذیر آن شده است. هر چند از سال گذشته با یکطرفه کردن کوچه‌ها به‌صورت یک در میان، مشکل راهبندان در معابر فرعی حل شده، اما گره ترافیک در خیابان‌های اصلی محله همچنان کور است.

اگرچه طرح‌های ضربتی که‌گاه و بیگاه توسط شهرداری و پلیس راهور اجرامی شود در کوتاه‌مدت مؤثر است اما چاره کارنیست و با پایان مدت طرح، دوباره در برهمان پاشنه قدیمی می‌چرخد. از این‌رو به نظر می‌رسد رفع ترافیک این محله نه با اجرای طرح‌های ضربتی کوتاه که در حد قرص مسکن مؤثرند، بلکه در گرو انجام یک اقدام ریشه‌ای و اثرگذاراست؛ موضوعی که این روزها شهرداری و پلیس راهور درباره آن به توافق رسیده‌اند.

رئیس پلیس راهور منطقه ۴ با بیان اینکه دلیل ترافیک شمیران‌نو، غالب بودن بافت تجاری در خیابان‌های اصلی محله است، می‌گوید: «صاحبان مغازه‌ها از صبح تا آخر شب خودرویشان را جلو مغازه پارک می‌کنند و مشتری‌ها ناچارند برای خرید، خودروها را دوبله پارک کنند و چون بافت دو طرف خیابان تجاری است، این موضوع موجب ترافیک و راهبندان می‌شود.»

سرهنگ بردیا دریکوند از تصویب طرحی برای ملزم کردن متخلفان به رعایت قانون و انضباط بخشی ترافیکی این محدوده خبرمی دهد و می‌افزاید: «قرار است با همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه در وسط خیابان‌های اصلی محله رفیوژ نصب شود تا برای همیشه بستر تخلفات ترافیکی از نوع توقف دوبله در این محدوده از بین برود.» رئیس پلیس راهور منطقه در توضیح بیشتر می‌گوید: «با نصب رفیوژ انجام تخلفاتی مثل ورود به لاین مقابل و توقف دوبله امکان‌پذیر نیست و ترافیک روان می‌شود.» 

  • به‌زودی اجرا می‌شود/طرح ممنوعیت ورود کامیون به منطقه 

وجود بافت صنعتی، تعدد کارخانه‌های بتن و سیمان‌سازی وهمجواری با گود آبعلی موجب شده است‌ تردد انواع کامیون، بنکر، میکسر و... در معابر شرقی منطقه زیاد باشد و در نتیجه ریزش بار و گرد و خاک در جاده، شکستن پل‌ها و خسارت به بناها، ایجاد آلودگی صوتی و زیست‌محیطی، خالی کردن نخاله در کوچه و خیابان و... از جمله دردسرهایی است که برخی از خودروهای سنگین برای ساکنان این محدوده به بار آورده‌اند.

سرهنگ دریکوند با بیان اینکه به دستور سردار حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ برخورد جدی با کامیون‌های متخلف در اولویت برنامه‌های پلیس راهور منطقه است، پوشه قبض‌های جریمه کامیون‌ها را نشان می‌دهد و می‌گوید: «تقریباً روزی ۷۰ کامیون متخلف را جریمه می‌کنیم، مدارکشان را توقیف و برخی را به پارکینگ منتقل می‌کنیم. ولی واقعیت این است که این مشکلات زیرساختی است و جرائم و حتی توقیف بازدارنده نیست.» رئیس پلیس راهور منطقه در توضیح بیشتر می‌گوید: «بیشتر این کامیون‌ها با شرکت‌های پیمانکاری کار می‌کنند و ترسی از جریمه ندارند چون پیمانکاران صدها برابر مبلغ جریمه را پیشاپیش به حساب راننده می‌ریزند تا کارشان روی زمین نماند. مثلاً مورد داشتیم که راننده گفته نمی‌توانم ماشین بیرون بیاورم چون جریمه می‌شوم، پیمانکار ۲۰ میلیون بابت جریمه به حسابش واریز کرده است و... پس مبالغ چند ده هزار تومانی جریمه بازدارنده نیست. از طرفی نمی‌توانیم همه کامیون‌های متخلف را به پارکینگ منتقل کنیم چون ظرفیت پارکینگ‌مان هم محدود است.»

سرهنگ دریکوند درباره اقدامات پلیس برای کاهش تخلفات خودروهای سنگینی می‌گوید: «ماشین سنگین لازمه کارخانجات صنعتی است پس تا وقتی که بافت مسکونی و صنعتی کنار هم باشند، این مشکلات تمام نمی‌شود؛ از این‌رو طرح انتقال کارخانه‌های بتن و... به خارج از محدوده مسکونی را دنبال می‌کنیم. همچنین به رغم بازدارنده نبودن جرائم، تمرکزمان بر برخورد جدی با کامیون‌های متخلف است؛ علاوه بر اینها به‌زودی طرح ممنوعیت‌ تردد کامیون را به منطقه اجرایی می‌کنیم یعنی تا قبل از ساعت ۱۱، از محدوده خیابان دماوند مطلقا اجازه ورود کامیون را به منطقه نمی‌دهیم.»

دریکوند با تأکید بر اینکه هر زمان طرح برخورد با کامیون‌ها متخلف با جدیت اجرا می‌شود، از آن طرف تخلیه نخاله در معابر افزایش می‌یابد، می‌گوید: «هر روز معمولاً چندین مورد تخلیه نخاله در بزگراه شهید بابایی، خیابان استخر، تلو و معابر حکیمیه داریم و به دستور سردار حمیدی با این‌گونه متخلفان به شدت برخورد می‌شود و علاوه بر جریمه نقدی سنگین، کامیونشان به مدت طولانی متوقف می‌شود.» 

  •  تردد خودروها در ساعات «محدودیت شبانه»  

حدود یک ماه از اجرای طرح محدودیت‌ تردد شبانه خودروها در خیابان‌های پایتخت می‌گذرد، اما به نظر این محدودیت در محله تهرانپارس و بخش شرقی منطقه ۴ چندان جدی گرفته نشده است. رئیس پلیس راهور منطقه با تأیید موضوع می‌گوید: «متأسفانه زیرساخت‌های قسمت شرقی منطقه برای اجرای این مصوبه کافی نیست. در واقع از بزرگراه باقری به طرف شرق پوشش دوربین کم است از این‌رو مردم خیلی محدودیت‌ تردد را در این محله جدی نگرفته‌اند.» سرهنگ دریکوند در ادامه می‌افزاید: «خوشبختانه یک و نیم میلیارد تومان اعتبار برای نصب دوربین در محدوده‌های شرقی گرفتیم و به‌زودی با جانمایی دوربین‌ها ترافیک این محدوده به‌صورت هوشمند کنترل می‌شود.» 

  • با اصلاحات ترافیکی و آموزش شهروندی محقق شده است/کاهش ۳۰‌درصدی تصادفات رانندگی   


تا یکی، دو سال گذشته به دلیل کمبود جای پارک حاشیه‌ای در تهران، رویکرد پلیس راهور برخورد با تخلفات ساکن و پارک‌های حاشیه‌ای بود، اما مدتی است که این رویه تغییر کرده و پلیس به جای تخلفات ساکن و بی‌خطر بر روی تخلفات حادثه‌ساز تمرکز کرده است. این موضوع در کنار اصلاح ترافیکی معابر و آموزش‌های شهروندی موجب کاهش بار ترافیک و تخلفات حادثه‌ساز و افزایش رضایت شهروندان شده است.  
رئیس پلیس راهور منطقه با تأیید این موضوع می‌گوید: «از اول سال با اصلاح ترافیکی ۱۹۰ نقطه، ترافیک روانی را در سطح منطقه داشتیم و در ۹ ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل آمار تصادفات جرحی، فوتی و خسارتی ۳۰‌درصد کمتر شده است. همچنین خوشبختانه در ۳ ماهه اخیر هیچ مورد تصادف فوتی نداشتیم.»
 سرهنگ دریکوند با تأکید بر اینکه گسترده‌ترین و رضایتمندترین منطقه را در تهران داریم، می‌افزاید: «امسال در موضوع آموزش فرهنگ ترافیک رتبه اول را در سطح تهران کسب کردیم و طبق ارزیابی بازرسی نیروی انتظامی ۸۰‌درصد شهروندان از عملکرد پلیس راهور منطقه راضی هستند.» 


 

کد خبر 576183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha