یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

پرنیان سلطانی- خبرنگار:سرعت زیاد اتوبوس‌های تندرو (بی. آر. تی) در سراشیبی خط ویژه خیابان ولی‌عصر(عج) و متعاقب آن ترمزهای بلافاصله و محکم رانندگان در تقاطع‌ها که منجر به پرتاب مسافران به این طرف و آن طرف می‌شود، یکی از تکراری‌ترین تصاویری است که در ذهن مسافران همیشگی خط۷ اتوبوس‌های تندرو نقش بسته است.

اتوبوس

در این بین برخی مسافران با محکم نگهداشتن میله اتوبوس سعی در حفظ تعادلشان دارند و برخی دیگر که بیشتر به حق و حقوق خود واقفند به راننده اعتراض می‌کنند و شماره پلاک خودرو را برمی‌دارند تا در نخستین فرصت این تخلف اتوبوس‌های خطرآفرین را به سامانه بازرسی شهرداری تهران (1888) اطلاع دهند. اما سؤال اینجاست که اساساً چه بایدها و نبایدهایی برای رانندگان اتوبوس تعریف شده و در این میان نقش عوامل بازدارنده از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی و اداره اتوبوسرانی شهرداری در مواجهه با چنین تخلفات خطرسازی چیست؟ در این گزارش به دنبال پاسخ این سؤالات هستیم.

سراشیبی خیابان ولی‌عصر(عج) به‌ویژه حد فاصل پل پارک‌وی تا میدان ونک بهترین فرصت برای رانندگان اتوبوس‌های تندرو متخلف و عاشق سرعت است که پایشان را روی گاز بگذارند و هر چقدر دلشان می‌خواهد در حریم امن خط ویژه این خیابان شمالی - جنوبی سرعت بگیرند. سرعت‌های 60، 70 کیلومتری در خیابان ولی‌عصر(عج) در حالی از سوی برخی اتوبوسران‌های خط 7 بی.آر.تی (تجریش - راه‌آهن) دیده می‌شود که به گفته سرهنگ «محمد خیشه» رئیس پلیس راهور منطقه 3 حداکثر سرعت مجاز در خط ویژه اتوبوس‌های بی.آر.تی 40کیلومتر است.

اما این همه تخلف اتوبوسران‌های عاشق سرعت، محور خیابان ولی‌عصر(عج) نیست. این دسته از رانندگان تندرو زمانی که با سرعت بیشتری از حداکثر سرعت مجاز حرکت می‌کنند، خیلی زود به اتوبوس جلویی خود می‌رسند و آن وقت است که برای جلوگیری از برخورد یا ترمز‌های سفت و محکم مجبور می‌شوند در مسیر یک‌خطی از اتوبوس جلویی‌شان سبقت بگیرند و به این‌ترتیب به سرعت غیرمجازشان، سبقت غیرمجاز هم اضافه می‌شود.

البته این‌طور که سرهنگ «احمد ترکمنی» جانشین رئیس پلیس راهور منطقه 3 می‌گوید تعداد این اتوبوسرانان متخلف خیلی اندک و انگشت‌شمار است اما از آنجا که هرکدام از این رانندگان روزانه جان صدها مسافر را در دست دارند حتی تخلفات کوچک‌شان هم با حساسیت بیشتری از سوی پلیس راهور و اداره اتوبوسرانی شهرداری منطقه 3 کنترل می‌شود؛ چه برسد به سرعت و سبقت غیرمجاز که خط قرمز تمامی نهادهای بازدارنده در حوزه راهنمایی و رانندگی است.

  • کنترل بی.آر.تی‌ها با GPS

نخستین نهادی که حواسش به رانندگان بی.آر.تی مسیر خیابان ولی‌عصر(عج) است اداره اتوبوسرانی شهرداری منطقه 3 است؛ جایی که هر روز‌‌ تردد بیش از 200 دستگاه اتوبوس خط 7 را با دستگاه‌های GPS کنترل می‌کند و راننده‌هایی که حتی 5 کیلومتر بیشتر از حداکثر سرعت مجاز می‌روند هم جریمه انضباطی می‌کند.

«علیرضا اسفراینی‌نژاد» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 3 در این‌باره می‌گوید: «جریمه‌های انضباطی برای رانندگان به مراتب از جریمه‌های مالی سنگین‌تر است؛ چون تمام این تخلفات در پرونده‌شان نوشته می‌شود و مجموع آنها برای فرد خاطی تبعات سنگینی را در پی خواهد داشت.»

از اسفراینی‌نژاد درباره سبقت‌های غیرمجاز خودروهای بی.آر.تی هم می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: «تمامی طول خط ویژه با خط ممتد خط‌کشی شده و به همین دلیل در مسیر اتوبوس‌های بی.آر.تی هیچ سبقتی مجاز نیست. البته گاهی پیش می‌آید که به دلیل تجمع مسافر در یک ایستگاه، اتوبوسی به‌صورت خالی به ایستگاه مورد نظر اعزام می‌شود که این اتوبوس پشت دیگر اتوبوس‌ها نمی‌ماند و با رعایت احتیاط کامل از خودروهای متوقف در داخل ایستگاه‌ها جلو می‌زند. اما بدون شک هر سبقت دیگری در خط ویژه با GPS، رصد و به‌عنوان امتیاز منفی در پرونده فرد خاطی ثبت می‌شود.»

  • 60 و 75 هزار تومان جریمه برای اتوبوسرانان متخلف

در کنار اداره اتوبوسرانی شهرداری منطقه 3، پلیس راهور منطقه هم با رانندگان بی.آر.تی که از سرعت مطمئنه تخطی می‌کنند یا در خط ویژه از دیگر اتوبوس‌ها سبقت می‌گیرند مانند هر راننده متخلف دیگری برخورد می‌کند. سرهنگ ترکمنی، جانشین رئیس پلیس راهور منطقه 3 در این‌باره می‌گوید:

«سرعت غیرمجاز 60 هزار تومان و تجاوز به چپ 75هزار تومان جریمه برای اتوبوسرانان متخلف در پی دارد. ضمن اینکه پلیس راهور در جلسات ماهانه با مسئولان اتوبوسرانی شهرداری منطقه 3 فهرست رانندگان متخلف را در اختیار اداره اتوبوسرانی قرار می‌دهد که این رانندگان علاوه بر جریمه نقدی، جریمه انضباطی هم می‌شوند.» این جریمه انضباطی با توجه به نوع تخلف و اینکه چندمین بار است راننده مرتکب تخلفات راهنمایی و رانندگی شده از تذکر و تعهد کتبی تا ثبت در پرونده، ارجاع به کمیته رسیدگی به تخلفات و حتی خلع ید و باطل کردن پروانه راننده اتوبوس تبعات دارد.

  • رو در رو
    مدیر اداره تاکسیرانی منطقه3:
    مسافربران شخصی ساماندهی می شوند

این روزها اگر گذرتان به محدوده مترو میرداماد افتاده باشد حتماً استقرار پلیس‌های راهور و حتی یگان ویژه نیروی انتظامی توجهتان را جلب کرده و از خودتان پرسیده‌اید دلیل حضور این تعداد نیروی پلیس در این محدوده چیست؟ ماجرا از این قرار است که شهرداری منطقه 3 برای روان‌سازی ترافیک این محدوده و برقراری نظم و امنیت شهروندان و مسافران خط یک مترو، برخورد با مسافربران شخصی را در دستور کار خود قرار داده است.

«علیرضا شاهی‌پور» مدیر اداره تاکسیرانی منطقه 3 درباره چرایی اجرای این طرح می‌گوید: «حضور مسافربران شخصی در محدوده ایستگاه مترو میرداماد که تابع هیچ نظم و مقرراتی نبودند باعث ایجاد مشکلات مختلف برای شهروندان منطقه، کاربران خط یک مترو، رانندگان تاکسی مقابل ایستگاه مترو میرداماد و حتی پلیس راهور منطقه شده بود. متأسفانه برخی از این مسافربران شخصی با پارک‌های حاشیه‌ای باعث اختلال در فرایند رفت‌وآمد خودروها و افزایش بار ترافیک مقابل ایستگاه مترو شده بودند.

به این مشکل شهری درگیری رانندگان با یکدیگر بر سر مسافر و مزاحمت برخی از آنها برای نوامیس مردم را هم اضافه کنید تا دریابید برخورد با مسافربران شخصی مقابل ایستگاه مترو میرداماد تا چه اندازه مهم و ضروری بود.» شاهی‌پور ادامه می‌دهد: «به همین دلیل طرح برخورد با مسافربران شخصی محدوده مترو میرداماد از هفته گذشته با همکاری پلیس راهور و نیروی انتظامی آغاز شد و قرار است این طرح تا پایان این هفته ادامه پیدا کند.»

از مدیر اداره تاکسیرانی منطقه 3 می‌پرسیم که اجرای این طرح تا چه اندازه منجر به کاهش مشکلات مقابل ایستگاه مترو میرداماد شده است. او پاسخ می‌دهد: «اعمال قانون خودروهای مسافربران شخصی که جریمه‌های زیادی دارند و انتقال آنها به پارکینگ باعث شده تا حجم مسافربران شخصی این محدوده کاهش چشمگیری داشته باشد.

اگر این طرح تداوم پیدا کند به‌طور قطع فضا برای خدمت‌رسانی بهتر تاکسیران‌ها مهیا می‌شود و شهروندان هم با آرامش و اطمینان بیشتری از خودروهای مطمئن و شناسنامه‌دار شهر استفاده می‌کنند. ضمن اینکه قطعاً رفت‌وآمد در این محدوده با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت.» این‌طور که شاهی‌پور می‌گوید اداره تاکسیرانی منطقه 3 با همکاری پلیس راهور قصد دارد بعد از ساماندهی وضع محدوده مترو میرداماد، طرح برخورد با مسافربران شخصی را در زیر پل سید خندان و میدان ونک نیز به اجرا درآورد.

کد خبر 420985

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha