رشد جمعیت و تغییر سبک زندگی شهروندان در شهر تهران طی سال‌های اخیر منجر به افزایش مصرف و تولید زباله بیشتر شده است.

وحيد رضا اناركي محمدي

به‌طوری که در برخی مناطق شهر تهران چندین نوبت در طول شبانه‌روز مخازن زباله تخلیه می‌شود. درحالی‌که امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان تقریباً تمام زباله‌ها بازیافت می‌شود و منبع درآمد است؛ متأسفانه هنوز در پایتخت کشور ما حجم بالایی از زباله‌های تولیدی شهروندان دفع می‌شود و همین مسئله باعث شده نه تنها بازیافت زباله در ایران سودآوری نداشته باشد؛ بلکه‌درصدی از بودجه شهرداری هم صرف جمع‌آوری و دفن زباله شود. مدیریت شهر تهران در صدد است تا با اتخاذ سیاست‌های مناسب در اداره شهر و به‌ویژه اصلاح فرهنگ مصرف شهروندان، ضمن کاهش میزان تولید زباله، پسماندهای خانگی را مدیریت کند.

این موضوع با راه‌اندازی کمپین‌هایی از سوی شهرداری تهران و دوستداران محیط‌زیست مطرح شد تا شهروندان پس از این با رعایت نکات مهمی نظیر استفاده از باتری‌های قابل شارژ، لامپ‌های کم‌مصرف، کیسه‌های پارچه‌ای و ده‌ها مورد از این قبیل موارد، مدیریت شهری را در زمینه پسماند یاری کنند. از سوی دیگر، برای جلوگیری از زیان‌های غیرقابل جبرانی که از طریق دفن پسماند به کشور وارد می‌شود، نیازمند آموزش، فرهنگسازی و انجام سایر اقدامات لازم در راستای جلب مشارکت شهروندان هستیم. بازیافت پسماندها منوط به تفکیک انواع زباله قابل بازیافت از سایر زباله‌هاست و بهترین و کم هزینه‌ترین راه تفکیک زباله‌ها، تفکیک از مبدأ و توسط شهروندان است.

با تحقق این موضوع مدیریت پسماندها کم هزینه‌تر و دارای صرفه‌های اقتصادی خواهد شد. برای ترغیب مشارکت بیشتر شهروندان بایدکاری کرد که آنها با همه وجود اهمیت بهداشتی و اقتصادی و زیست‌محیطی تفکیک و بازیافت مواد را درک کنند و با توجه به اهمیت آموزش در سنین کودکی؛ همکاری والدین و مدارس از یک طرف و رسانه‌ها از طرف دیگر همواره مورد نیاز است.

اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) با بهره‌گیری از سامانه صورت وضعیت الکترونیکی و اپلیکیشن جمع‌آوری پسماند خشک از دیگر طرح‌های مدیریت شهری است که با تلاش برای جلب نظر و همکاری مردم شروع به کار کرده و با هدف حرکت به سمت استانداردسازی مدیریت پسماند در تهران در حال انجام است. طرح کاپ در واقع حرکت به سمت تولید زباله کمتر، تولید شیرابه کمتر و افزایش بازیافت بوده و بسیار مورد تأکید شهردار تهران است.

کاهش زباله از مبدأ، آثار اقتصادی بسیاری در سیستم‌های جمع‌آوری و دفع مواد زائد جامد دارد که اصلاح الگوی مصرف و خرید سنجیده و به مقدار لازم در کنار استفاده مفید و حداکثری از کالا از جمله راهکارهای کاهش پسماند است. از این‌رو عدم استفاده از بسته‌بندی‌های غیرضروری، استفاده از ظروف بادوام و چند بار مصرف و... از جمله موارد اصلاح الگوی مصرف و کاهش پسماند (کاپ) در جامعه است که می‌تواند در بین خانواده‌ها به یک باور تبدیل شود.  

کد خبر 576047

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha