مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

گروه شهری: شهروندان تهرانی به‌طور متوسط در هر روز ۷هزار تا ۷۵۰۰ تن زباله تولید می‌کنند که این رقم در روزهای پایانی سال به بیش از ۱۲ هزار تن نیز می‌رسد.

معاون خدمات شهری شهردار تهران  پیش‌بینی افزایش 5 هزار تنی تولید زباله در روز‌های پایانی سال را مطرح کرد و از افزایش هزینه‌های جمع‌آوری پسماند پایتخت گفت.مجتبی عبداللهی با اشاره به آمار تولید زباله در 2روز پایانی سال 91به همشهری گفت که متوسط تولید زباله در روزهای پایانی سال گذشته به بیش از 12هزار تن رسید و پیش‌بینی می‌شود که امسال نیز چنین رشدی را در تولید پسماند شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه سرانه تولید زباله در تهران بیش از متوسط بین‌المللی است اظهارداشت: خانواده‌ها باید در حوزه کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا بیشتر تلاش کنند.به گفته وی، استاندارد تولید سرانه زباله در کشورهای توسعه یافته در حدود نیم کیلو است که سرانه تولید زباله در شهر تهران تا 900گرم در هر روز نیز افزایش می‌یابد.شهرداری تهران نیز روزانه یک میلیارد و 250میلیون تومان برای جمع‌آوری و دفن زباله و پسماند هزینه می‌کند که این رقم در روزهای پایانی سال نیز افزایش می‌یابد.

رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران به بودجه‌ای که امسال شورای شهر تهران به درخواست شهرداری برای موضوع زباله‌های شهری درنظر گرفته اشاره کرد و گفت که امسال 410میلیارد تومان بودجه برای جمع‌آوری و دفن زباله و پسماندهای شهری تعیین شد که این رقم در متمم بودجه به 465میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

به گفته عبداللهی به‌طور متوسط هر شهروند سالانه 55هزار تومان برای جمع‌آوری زباله پرداخت می‌کند که با کاهش تولید زباله این هزینه نیز کاهش یافته و برای تأمین خدمات شهری دیگر صرف خواهد شد. وی با اشاره به افزایش هزینه جمع‌آوری زباله در روزهای پایانی سال گفت که در روزهایی که میزان تولید پسماند در شهر تهران افزایش می‌یابد، گاهی در یک روز 3بار جمع‌آوری زباله در برخی مناطق صورت می‌گیرد که این باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی هزینه کرد عوارض پسماند گفت: عوارض پسماند جزو درآمدهای پایدار شهرداری محسوب می‌شود اما میزان آن رقم قابل ملاحظه‌ای نیست.عوارض پسماند سالانه هر خانوار شاید کمتر از 2تا 3‌ماه هزینه شارژ واحد مسکونی آن خانوار باشد و درآمد حاصل از آن به میزانی نیست که بتواند هزینه نگهداشت شهر را به‌طورکامل پوشش ‌دهد.

از طرفی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به تفکیک پسماند از مبدأ این طرح را اصلی‌ترین برنامه سازمان مدیریت در سال 93دانست و یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش هزینه جمع‌آوری پسماند از سطح شهر تهران را تفکیک زباله از مبدأ عنوان کرد.
حسن کریمیان به نقش تأثیرگذار ادارات بازیافت در پیشبرد طرح تفکیک در مبدأ اشاره کرد و گفت که وظیفه اصلی و فلسفه وجودی ادارات بازیافت در مناطق اجرای طرح تفکیک و تسهیل فرایند جمع‌آوری پسماندهای خشک برای شهروندان است.

وی در ادامه بابیان اینکه غافل‌شدن از مدیریت پسماندها در مبدأ، اتلاف منابع، تلاش مضاعف در مرحله جمع‌آوری، حمل، پردازش و در نهایت تحمیل هزینه‌ای گزاف برای مجموعه شهرداری را در پی خواهد داشت اضافه کرد: این موارد لزوم تلاش و جدیت بیشتر در این حوزه را از سوی بدنه شهرداری، پیمانکاران و شهروندان تبیین ساخته و نشان می‌دهد طرح تفکیک در مبدأ زمانی موفق خواهد بود که به مثابه یک سیستم هماهنگ و یکپارچه از مرحله فرهنگ‌سازی‌ تا اجرا پیگیری شود و تداوم داشته باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در پایان بر رفع مشکلات موجود بر سر اجرای صحیح و اصولی طرح تفکیک پسماندها در مبدأ تأکید کرد و گفت که امروز پس از گذشت چندسال از اجرای طرح تفکیک از مبدأ هیچ عذری برای نتیجه نگرفتن از طرح، پذیرفته نیست لذا اصلی‌ترین برنامه سال93سازمان مدیریت پسماند نیز طرح تفکیک پسماند در مبدأ تعیین شده و برای اجرای آن مصمم به همراهی و حمایت همه‌جانبه از ادارات بازیافت مناطق هستیم.

کد خبر 249735
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز