شهرداری تهران طی ۱۲سال گذشته به‌منظور ساماندهی هیئت‌های عزاداری مناطق ۲۲گانه شهر تهران نمایشگاه ویژه‌ای با عنوان نمایشگاه فرهنگی عطر سیب برگزار و طی آن اقلام مصرفی مورد نیاز هیئت‌ها را تأمین می‌کند.

در اين نمايشگاه بعضي سازمان‌ها و گروه‌هاي دولتي و غيردولتي هم با هدف ارائه برنامه‌هاي آموزشي و فرهنگي مرتبط با محرم حضورمؤثري دارند. اين اقدام شهرداري با استقبال فعالان محيط‌زيست مواجه شده و 5 سال است كه فعالان محيط‌زيست با حضور در نمايشگاه عطر سيب براي ارتقاي آگاهي زيست‌محيطي عزاداران تلاش مي‌كنند.

اطلاع‌رساني براي حفظ محيط‌زيست

حسين عبيري‌گلپايگاني، فعال محيط‌زيست در اين‌باره گفت: امسال دوازدهمين نمايشگاه فرهنگي عطر سيب از 25مهر تا 3 آبان‌ماه در بوستان ولايت، از ساعت 9صبح تا19 برگزار شد و فعالان محيط‌زيست نيز براي پنجمين سال متوالي با اهداي بروشورهاي آموزشي، پوسترهاي اطلاع‌رساني، آموزش چهره‌به‌چهره و ارائه نمونه‌هايي از ظروف گياهي به‌عنوان جايگزين ظروف يكبارمصرف تجديدناپذير در اين نمايشگاه حضور فعالي داشتند.

آن‌طور كه اين فعال محيط‌زيست مي‌گويد، در نمايشگاه عطر سيب امسال، فعالان محيط‌زيست در گفت‌وگو با دست‌اندركاران هيئت‌ها، مساجد و تكاياي مذهبي با اشاره به مشكلات زيست‌محيطي و بهداشتي ظروف پلاستيكي يكبارمصرف از آنها خواستند هنگام توزيع نذورات از ظروف گياهي تجديدپذير استفاده كنند. تأكيد بر صرفه‌جويي در مصرف آب هنگام تهيه غذاي نذري و نظافت در هيئت‌ها مورد ديگري است كه به‌گفته عبيري، فعالان محيط‌زيست در نمايشگاه عطر سيب درباره آن اطلاع‌رساني كرده ‌اند.

عبيري تصريح كرد: در اين نمايشگاه فعالان محيط‌زيست ضمن تأكيد بر مراعات نكات سلامتي و زيست‌محيطي هنگام خريد و ذبح دام براي اداي نذورات از مسئولان هيئت‌ها خواستند تا هنگام ذبح دام حتي‌الامكان از رهاسازي‌ خون و خونابه در سطح آسفالت و معابر عمومي خودداري و مسائل بهداشتي را هنگام ذبح رعايت كنند.

اين فعال محيط‌زيست گفت: در دوازدهمين نمايشگاه عطر سيب كه با همت شهرداري تهران برگزار شد براساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران از عرضه ظروف يكبارمصرف پلاستيكي خودداري شده است.

معضل استفاده از ظرف‌هاي يكبارمصرف

عباس محمدي، فعال محيط‌زيست و مدير گروه ديده‌بان كوهستان هم با اشاره به اينكه طي چند سال گذشته استفاده از ظرف‌هاي يكبارمصرف تجديد‌ناپذير در ايام عزاداري به‌شدت رواج يافته است، گفت: اين ظرف‌ها، گذشته از آنكه تجزيه‌ناپذيرند و سبب آلودگي جبران‌ناپذير محيط‌زيست مي‌شوند، از نظر بهداشتي هم زيان‌آور هستند زيرا شسته نمي‌شوند و در جريان توليد و حمل هم امكان آلوده‌شدن آنها وجود دارد و درنتيجه به‌علت نفوذ مولكول‌هاي سنگين پلاستيك به داخل غذا مي‌توانند موجب بيماري‌هاي گوناگون ازجمله سرطان شوند. محمدي در ادامه به فعاليت‌هاي كارگروه‌هاي مختلف كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران، به لزوم محدودسازي‌ استفاده از ظرف‌هاي يكبارمصرف تجديدناپذير اشاره كرد وگفت كه شهرداري با هدف محدود كردن اين ظروف در تعامل با هيئت‌ها و تكيه‌ها خواسته است تا از ظرف‌هاي يكبارمصرف كمتر استفاده كنند و ضمن تفكيك ظرف‌هاي پلاستيكي از زباله‌هاي ديگر، آنها را به مأموران جمع‌آوري زباله بدهند.

اين فعال محيط‌زيست در ادامه گفت: با توجه به اينكه بسياري از شهروندان براي شركت در مراسم عزاداري، به شهرها و روستاهاي زادگاه خود مي‌روند انتظار مي‌رود با اطلاع‌رساني و يادآوري زيان‌هاي بهداشتي ناشي از مصرف غذا در ظروف يكبارمصرف، همشهريان خود را به رعايت مسائل زيست‌محيطي و استفاده نكردن از ظروف پلاستيكي تجديدناپذير تشويق كنند. محمدي از شهروندان مسافر خواست در ايام عزاداري حتي‌الامكان از ظرف‌هاي يكبارمصرف استفاده نكنند و درصورت استفاده از اين ظروف، آنها را در جاده و بيابان رها نكنند.

اين گزارش مي‌افزايد: شهرداري تهران 2سال پيش نيز در راستاي حفظ محيط‌زيست، روز 21تيرماه را روز بدون نايلكس اعلام كرد و طي آن در اقدامي هماهنگ 7فروشگاه شهروند و 5 ميدان اصلي ميوه و تره‌بار شهرداري كالاهاي خود را بدون كيسه نايلوني و ظروف يكبارمصرف پليمري عرضه كردند. اين نخستين گام براي حذف كيسه‌ها و ظروف تجزيه‌ناپذير از چرخه زباله‌هاي شهري بود كه علاوه بر شهروندان تهراني در ساير شهرستان‌ها نيز با استقبال شهروندان مواجه شد.

 

کد خبر 276037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha