بیش از ۶۰۰ دستگاه خودرو و ۳۲۰ غرفه بازیافت به‌منظور جمع‌آوری زباله‌های خشک در سطح شهر تهران فعال هستند.

پسماند

در حال حاضر تقريبا يك‌هفتم زباله‌هاي پايتخت در مبدا تفكيك مي‌شوند و اين روند درحال افزايش است.سازمان مديريت پسماند با اقتدار ملي و مديريت جهادي در مسير پيشرفت و تعالي گام برداشته و با نهادينه كردن فرهنگ صحيح برخورد مردم با پسماندها، كاهش توليد پسماند، تفكيك در مبدا و دفع صحيح و بهداشتي پسماند موجبات رونق اقتصاد كشور را فراهم مي‌كند.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند، از مهم‌ترين عوامل پيشبرد اهداف عالي سازمان را نهادينه شدن فرهنگ صحيح برخورد مردم با پسماندها ازجمله تفكيك در مبدا عنوان كرده و افزود: آموزش‌ها و فرهنگ‌سازي‌ براي گروه‌هاي مختلف جامعه و برگزاري دوره‌هاي آموزشي ويژه مسئولين و كاركنان ادارات بازيافت مناطق 22گانه شهرداري تهران، آموزشگران طرح تفكيك در مبدا، معاونين، مديران، كارشناسان شهرداري‌هاي مناطق و پرسنل واحدهاي مختلف سازمان ازجمله برنامه‌هاي اين سازمان در جهت نيل به هدف مذكور است.

حسن كريميان در ادامه خاطرنشان كرد: بالغ بر 600دستگاه وانت و 320غرفه بازيافت در امر جمع‌آوري پسماند خشك شهر فعاليت دارند كه خودروهاي ملودي‌دار حداقل هفته‌اي يك‌بار جهت جمع‌آوري پسماند خشك به در منازل مراجعه نموده و غرفه‌هاي بازيافت مستقر در سطح شهر نيز به‌صورت روزانه پسماند خشك شهروندان را دريافت كرده و با توجه به وزن آن مبالغ مربوطه را پرداخت مي‌كنند.

در طول سال‌هاي اخير تفكيك زباله از مبدا به‌تدريج افزايش يافته است و روزانه از 638تن در سال87به هزار و 61تن در سال91رسيده است. پسماند تفكيك شده در منازل شهر تهران در سال گذشته روزانه به بيش از هزار و 400تن رسيده است.با افزايش فرهنگ‌سازي‌ درزمينه تفكيك از مبدا و تأكيد شهرداري تهران و افزايش خودروهاي جمع‌آوري پسماند خشك به‌نظر مي‌رسد كه اين رقم در سال‌جاري نيز افزايش يابد.

پسماندهاي خانگي ‌تر پس از آنكه توسط شهروندان در مخازن ريخته شد توسط ماشين‌آلات مكانيزه جمع‌آوري و به ايستگاه‌هاي مياني و بارگيري تريلرهاي 20تني به مجتمع پردازش و دفع آرادكوه منتقل مي‌شود.كريميان توليد كمپوست از پسماند‌ها پس از طي مراحل پردازش و ورود آن به سايت تخمير را عنوان نموده و آن‌را بهترين گزينه جهت حاصلخيز كردن زمين‌هاي كشاورزي، حفظ محيط‌زيست و تأمين و جايگزيني مواد ارگانيك برشمرد.

وي سامانه در حال ساخت استحصال انرژي از پسماندهاي جامد شهري (زباله‌سوز) در كهريزك و سامانه استحصال انرژي از پسماندهاي ‌تر به روش هاضم در آبعلي را نمادي آشكار از مديريت جهادي و نشان از عزم راسخ اين سازمان در تحقق رونق اقتصاد كشور عنوان كرد.

وي ضمن درخواست همكاري از شهروندان به‌عنوان كليدي‌ترين عنصر در اجراي بهينه طرح تفكيك از مبدا، جدا‌سازي‌ زباله‌ تر و خشك از مبدا را يك از اصلي‌ترين حلقه‌هاي زنجيره بازيافت و بهره‌برداري از زباله عنوان كردند.شهروندان تهراني در حال حاضر روزانه بيش از 7هزار و 500تن زباله توليد مي‌كنند. در واقع سرانه توليد زباله در شهر تهران در حال‌حاضر بيش از 800گرم در روز است. اين در حالي است كه شهروندان شهرهاي توسعه‌يافته به‌طور متوسط در هر روز بين 350تا 500گرم زباله توليد مي‌كنند.

کد خبر 261955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha