یکی از پروژه‌های کوچک مقیاس محلی که شهرداری منطقه ۱۶ به خوبی آن را اجرا کرده اجرای طرح «کوچه رنگی» است...

شهردار

مصطفی کاظمی/ مشاورعالی شهردار تهران : یکی از پروژه‌های کوچک مقیاس محلی که شهرداری منطقه ۱۶ به خوبی آن را اجرا کرده اجرای طرح «کوچه رنگی» است که از لحاظ اجتماعی و فرهنگی و از جهت خلق زیبایی بصری و افزایش حس تعلق اجتماعی بین ساکنان بسیار تأثیرگذار و اثربخش بوده است.

نقطه قوت و برگ طلایی این پروژه، دعوت از ساکنان بومی و قدیمی برای پروژه شهری و در نقطه مقابل استقبال بی‌نظیر مردم برای زیبا کردن محله و رنگ‌آمیزی چهره فرسوده و غبارآلود کوچه پسکوچه‌های محل زندگی‌شان است که به نوعی تعامل مطلوب بین مدیران شهری و شهروندان را به تصویر می‌کشد.

از لحاظ روان‌شناسان رنگ‌آمیزی شاد در محله‌ها باعث تقویت روحیه ساکنان می‌شود و آنها هنگام عبور و مرور از کوچه‌ها و خیایان آرامش روحی بیشتری احساس می‌کنند. به‌عنوان نمونه اگر در کوچه‌های بهمنیار و شهید دهقان‌پور محله خزانه بخارایی قدم بزنید و با شهروندان صحبت کنید، متوجه خواهید شد که آنها تا چه اندازه از رنگ‌آمیزی در و دیوار محله‌شان رضایت دارند و عنوان می‌کنند که این کار در روحیه‌شان تغییرات مثبت زیادی گذاشته و به هیچ عنوان دوست ندارند که محله‌شان دوباره چهره سابق را پیدا کند.

هر چند درصد بالایی از خانه‌های فرسوده، ریزدانه و با متراژ پایین هستند و سکونت در این ساختمان‌ها مشکلات خاص خودش را دارد اما اجرای طرح «کوچه رنگی» می‌تواند امید به آینده را در دل ساکنان بیدار کند و در مراحل بعدی شاهد همکاری و مشارکت ساکنان کوچه‌های فرسوده در تجمیع پلاک‌های فرسوده و رونق پروژه نوسازی در محله خزانه بخارایی باشیم.

بدون‌ تردید در اجرای هر پروژه‌ای که در شهر تهران اتفاق می‌افتد اگر نقش و اثر شهروندان نادیده گرفته شود به مقصود و هدف نهایی منجر نخواهد شد و این اتفاق زمانی می‌افتد که مدیریت شهری جایگاه شهروندان را بشناسد و آنها را در امور شهر و محله دخالت دهد؛ مثل طرح «کوچه رنگی» که باعث اعتماد و اطمینان شهروندان به کار و برنامه شهرداری شده است و در آینده می‌توان تعداد بیشتری از این پروژه‌ها را با کمک مردم اجرا کنیم.

کد خبر 575974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha