فضاهای شهری(کوچه و خیابان) همیشه به دلیل‌ تردد شهروندان، زندگی ساکنان و محل کار افراد مورد توجه بوده‌اند.

بوي بهار

همشهری آنلاین_ابوذر چهل امیرانی:  این فضاها در جنوب تهران به دلیل تعاملات و روابط اجتماعی همسایه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارند. هنوز هم می‌توان اهالی محل را در کوچه‌های جنوب شهر پیدا کرد که دور هم نشسته‌اند و ضمن گفت‌وگو و باخبر شدن از حال همدیگر، برای گره‌گشایی از مشکلات همسایه‌ها یا حل مشکلات محل زندگی‌شان چاره‌اندیشی می‌کنند. این کوچه‌ها نیازمند انجام کارهایی هستند تا هویت آنها از دست نرود و تعاملات اهالی به دست فراموشی سپرده نشود.

اقدامی که چندی است با تلاش مسئولان شهری در حال انجام است. کوچه‌ها یکی پس از دیگری رنگ‌آمیزی شده‌اند و اکنون حس دلنشینی به عابران و ساکنان می‌دهند. این طرح با عنوان «کوچه دوستی» در مناطق مختلف انجام می‌شود و قرار است در سال نو هم ادامه پیدا کند. رنگ‌آمیزی در و دیوار یکی از این کوچه‌ها نیز در منطقه ۱۷ انجام شد و شیرینی این کار زمانی بیشتر شد که به یاد ۳ نفر از ساکنان این کوچه که به دلیل بیماری کرونا از دنیا رفته‌اند، ۳ نهال در ابتدای کوچه غرس شد.  

طرح کوچه دوستی با نگاه ویژه به معضلات فرهنگی و اجتماعی در مناطق اجرا می‌شود که به ارتقای حس تعلق شهروندی کمک می‌کند. این طرح با کمک خلاقیت در هنر و با مشارکت شهروندان، به‌خصوص بانوان و کودکان درحال اجراست و منجر به ایجاد امید و حس تعلق محله‌ای در بین شهروندان، همچنین سرزندگی و نشاط آنان می‌شود.  
در این طرح فضاهای عمومی شهری از جمله کوچه‌هایی که خانه‌های قدیمی و فرسوده زیادی دارند، رنگ‌آمیزی شده و جلوه بصری ویژه‌ای پیدا می‌کنند. نمونه این طرح را می‌توان در خیابان شهید اکبر سوری دید که طی آن در و دیوار خانه‌های قدیمی کوچه شهید جهانگیر استادی رنگ‌آمیزی و به فضایی دلنشین در سال نو تبدیل شد. رنگ‌آمیزی این کوچه با تلاش شهرداری منطقه ۱۷ و با کمک اهالی انجام شده است و دیگر خبری از آن کوچه کم‌عرض با در و دیوارهای بدمنظر نیست. در مراسم افتتاح این کوچه کار ارزشمندی هم انجام و ۳ نهال به یاد ۳ نفر از ساکنان کوچه شهید استادی که به دلیل ابتلا به بیماری کرونا از دنیا رفته بودند، غرس شد. نهال‌ها به یاد «محرم حضرت قلیزاده»، «حجت‌الله شریفی» و «نجیمه زرگری» در ابتدای کوچه و به دست اعضای خانواده آنان کاشته شد که اقدامی ارزشمند به حساب می‌آید و می‌تواند به‌عنوان یک فرهنگ در بین شهروندان نهادینه شود.  
افتتاح کوچه دوستی هم توسط یکی از ساکنان سالمند کوچه شهید استادی انجام شد و این شهروند روبان را قیچی کرد. سپس مسئولان شهری منطقه ۱۷ همراه با اهالی و جمعی از شورایاران، در این کوچه قدم زدند و فعالیت‌های انجام شده را بررسی کردند.  

  • تداوم اجرای طرح در سال ۱۴۰۰
بوی بهار در کوچه دوستی
رسول سرخانی سلمان/شهروند

«رسول سرخانی سلمانی» از ۸ سال پیش ساکن کوچه شهید جهانگیر استادی است. او از رنگ‌آمیزی نماهای این کوچه خرسند است و می‌گوید: «قبل از این کمتر کسی رغبت می‌کرد وارد این کوچه شود چون کم‌عرض بود و نمای خانه‌ها نیز به گونه‌ای بود که باعث اغتشاش بصری می‌شد، اما اینک وضع فرق کرده و از کوچه‌ها و محله‌های دیگر برای تماشا به اینجا می‌آیند. با اجرای این طرح کوچه ما زیبا شده است.» سرخابی سلمانی از مسئولان شهری می‌خواهد طرح کوچه دوستی با قوت در سال ۱۴۰۰ دنبال و همه کوچه‌های منطقه ۱۷ زیباسازی شود.  

  • ایجاد تعلق خاطر به محل سکونت
بوی بهار در کوچه دوستی
ذبیح‌الله زرگری/شهروند

«ذبیــح‌الله زرگـــــــری» سال ۱۳۴۴ ساکن کوچه شهید استادی شده است. می‌گوید: «زمانی که اینجا ساکن شدم، بیشتر زمین‌های منطقه ۱۷ شکل بیابان داشت. این کوچه هم باریک بود و خانه‌های کوچکی داشت، ولی مناسب کسانی بود که با درآمد و سرمایه کم می‌توانستند خانه‌ای در تهران بخرند. وضعیت کوچه نامناسب بود و آرزوی ساکنان رفتن به کوچه و محلی با شرایط مناسب بود تا اینکه طرح کوچه دوستی اجرا شد و کوچه ما به معبری زیبا تبدیل شده که بقیه اهالی در آرزوی سکونت در یکی از خانه‌های آن هستند.»

  •  فعالیتی ارزشمند در روزهای کرونایی
بوی بهار در کوچه دوستی
صادق اشرف/شهروند

«صـــــادق اشــرفی» اجرای طـــرح کوچه دوســــــتی را در روزهای غم گرفته شهرمان به دلیل شیوع ویروس کرونا و از دست دادن برخی شهروندان فعالیتی ارزشمند می‌داند. او می‌گوید: «دیدن رنگ‌های متنوع در کوچه‌های کم‌عرض با خانه‌هایی قدیمی، امید به زندگی را در بین ساکنان افزایش می‌دهد. اگر تا امروز کسی رغبت زندگی در این کوچه را نداشت، اینک به سکونت در اینجا افتخار می‌کند. مدیریت شهری با اجرای این طرح نشان داد که می‌توان با هزینه کم کارهای بزرگی انجام و حس تعلق شهروندان به محل زندگی‌شان را افزایش داد.»

  • رونمایی از یادمان سرباز وطن

بوی بهار در کوچه دوستی

یادمان «سرباز وطن» در میدان شهدای مدافع حرم منطقه ۱۷ رونمایی شد.  
در این مراسم «داود لطفی» شهردار منطقه ۱۷، حجت‌الاسلام «رضا مطلبی» امام جماعت مسجدجامع ابوذر، شورایاران، خانواده شهدا، جانبازان و جمعی از شهروندان حضور داشتند.  
این یادمان با هدف نمایش رشادت مردان و زنانی ساخته شده است که با تار و پود وجودشان عزت، سربلندی و اقتدار کشور را سبب شدند؛ همان زنان و مردانی که به عشق ایران سربلند از هیچ تلاشی دریغ نکردند. چنین شخصیت‌هایی سربازان حقیقی ایران هستند که توانسته‌اند طی سال‌ها تاریخ پرافتخار ایران را شکل دهند.  
 

کد خبر 590944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha