رسانه‌ها و شهروندان در ارتباط با هم، تحولات و تغییرات مهمی را پشت سر گذاشته‌اند و امروز در عصر جهانی شدن، رویکرد این دو قطب به هم نزدیک شده است...

مجيد رباطي

 رسانه‌ها و شهروندان در ارتباط با هم، تحولات و تغییرات مهمی را پشت سر گذاشته‌اند و امروز در عصر جهانی شدن، رویکرد این دو قطب به هم نزدیک شده است، به‌طوری که توسعه ارتباطات موجب جلب مشارکت مردم و کلید دستیابی به تغییرات اجتماعی است و بدون آن ایجاد یک شهر سالم، پویا و البته هوشمند ممکن نخواهد بود و در این میان، یکی از راه‌های دستیابی به مشارکت عمومی استفاده از ظرفیت رسانه‌های محلی است.  
همه به روشنی می‌دانیم که در عصر اینترنت، بی‌درنگ از جریان اتفاقات مختلف در سراسر جهان مطلع می‌شویم. از سوی دیگر، تحقیقات نشان می‌دهد افراد بیش از هر چیزی به دنبال اخبار محل زندگی خود هستند و بر همین اساس، رسانه‌های محلی در ایجاد احساس تعلق مکانی نقشی اساسی ایفا می‌کنند.  
این رسانه‌ها علاوه بر آگاهی‌بخشی به مردم، افراد را در جریان اتفاقات پیرامون محل زندگی خود قرار می‌دهند، مکان و زمان رویدادها را مخابره می‌کنند و همچنین از نظر احساسی به آنها کمک می‌کنند خود را عضوی از جامعه محلی احساس کنند و به تبع آن، راهی برای اطلاع‌رسانی و دعوت به مشارکت باز می‌کنند. بااین‌حال، آگاهی و اطلاعات به خودی خود کافی نخواهد بود و مردم برای ایجاد تغییرات اجتماعی واقعی باید در عرصه‌های عمومی مشارکت داشته باشند.  
رسانه‌های محلی عاملی حیاتی برای انتقال ارزش‌های عمومی هستند و نتیجه این رویداد ایجاد شهر هوشمند است. در واقع، احساس تعلق به مکان و محل زیست جمعی به معنای تعامل مردم با محیط و توجه به حفظ آن است و بدیهی است که فقدان تعلق مکانی در مسیر توسعه‌ شهر هوشمند یک آسیب جدی تلقی خواهد شد و در صورتی که شهر هوشمند بدون توجه به حس تعلق مکانی توسعه یابد، بعید نیست که مردم از مشارکت فعال و تأثیرگذار در این پهنه اجتناب کنند.  
از یاد نبریم که به دلیل تنوع سلایق شهروندان و تکثر اقوام ایرانی در پایتخت، باید برای محله ‌به ‌محله تهران برنامه‌ای مجزا داشت و به‌ واسطه رسانه‌های محلی ارتباط با مدیریت شهری را کوچه‌به‌کوچه ایجاد کرد. جشنواره «هر شهروند؛ یک رسانه» نیز با این رویکرد برنامه‌ریزی شده تا با تأکید بر هویت محله‌ای و در قالب‌هایی نظیر عکاسی، نقاشی، معرفی اسناد قدیمی، خبر کوتاه، مقاله و یادداشت، فیلم کوتاه و موشن‌گرافی بار دیگر شوق احساس هویت و تعلق محلی را فروزان کند تا با تکیه بر این عنصر، شهر را همچون خانه خود بدانیم و بسازیم.  

کد خبر 608526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha