شهردار تهران که سه‌شنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی تهران بیست شرکت کرده بود از تحویل خانه‌های شهروندانی که در طرح مسکن نوسازان (فروش متری مسکن) شرکت کرده‌اند در موعد مقرر خبر داد.

قالیباف درخصوص چگونگی طرح مسکن نوسازان از سوی سازمان نوسازی شهر تهران، گفت: در این طرح که با استقبال خوب شهروندان در مرحله اول همراه بود قیمت هر متر مسکن 900 هزار تومان پیش فروش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح از 90 درصد تا 10 درصد پیشرفت کاری صورت گرفته است، افزود: شهرداری تهران متعهد شده است در مدت سه سال نسبت به واگذاری این خانه‌ها به ثبت نام‌کنندگان اقدام کند.

شهردار تهران تصریح کرد: مردم در هنگام واگذاری این خانه‌ها از 7 درصد تخفیف قیمت کارشناسی برخوردار می‌شوند.

وی به همکاری شهرداری تهران با وزارت مسکن و شهرسازی و بانک مرکزی در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: شهرداری در بحث بافت‌های فرسوده به هیچ عنوان نگاه اقتصادی و درآمدی نداشته و ندارد.

به گفته قالیباف شهرداری تهران برای ترغیب شهروندان به نوسازی خانه‌های فرسوده یک مترمربع خانه کهنه و قدیمی را تحویل می‌گیرد و 2/1 متر مربع تحویل می‌دهد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه طرح فروش مسکن متری به هیچ عنوان با طرح مسکن مهر موازی نیست، افزود: این طرح بیشتر در بافتهای فرسوده اجرا می‌شود و بافت فرسوده نیز تنها شامل جنوب شهر نبوده و در مناطق یک، 2، 3 و 4 نیز بافت فرسوده داریم.

وی گفت: این خانه‌ها با کیفیت عالی و بسیار مدرن و همچنین داشتن فضاهای مناسب فرهنگی، ورزشی و... ساخته می‌شوند.قالیباف تاکید کرد: به شهروندان قول می‌دهیم در زمان‌هایی که اعلام کرده‌ایم این خانه‌ها را تحویل می‌دهیم.

شهردار تهران هدف از اجرای این طرح را کمک به خانه دار شدن اقشار ضعیف جامعه عنوان کرد و گفت: حداکثر درخواست خرید 100 متر بنا است که از این طریق جلوی سوداگری را بگیریم؛ زیرا اگر 2 سال قبل یک خانواده می‌توانست با 50 میلیون تومان یک خانه خریداری کند امروز با 150 میلیون تومان هم نمی‌شود.

وی رشد 3 برابری قیمت مسکن در 2 سال اخیر را یکی از عوامل ناامیدی بخش عظیمی از جامعه برای خانه دار شدن دانست و گفت: شهرداری تهران در حد توان خود سعی می‌کند امید به خانه دار شدن را در دل شهروندان زنده نگه دارد.

شهردار تهران افزود: 85 درصد این طرح در مناطق جنوب شهر تهران اجرا می‌شود تا از این طریق توانسته باشیم به اقشار ضعیف جامعه کمک کنیم.

تابستان خاطره انگیز برای تهرانی‌ها

قالیباف در ادامه این برنامه تلویزیونی به تشریح برنامه‌های شهرداری تهران در زمینه غنی‌سازی‌ اوقات فراغت شهروندان در فصل تابستان پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه فضای سبز شهر تهران به سرعت رو به افزایش است تصریح کرد: کجا هستند کسانی که می‌گفتند شهرداری درختان را قطع می‌کند،اکنون آنها  ببینند فضای عمومی و کالبدی شهر در چه وضعیتی قرار دارد.

قالیباف با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌های نشاط در 123 ناحیه شهرداری تهران، اظهار داشت: شهرداری در تمامی پارک‌های سطح شهر برای خانواده‌ها برنامه‌های مفرح و شاد اجرا می‌کند.

شهردار تهران به حضور هنرمندان در برنامه‌های شهرداری و فعال‌سازی‌ و افزایش ساعت کار کتابخانه‌های شهرداری در فصل تابستان اشاره کرد و از ارتقاء ایمنی پارک‌ها خبر داد.وی با عنوان این مطلب که حدود 5 هزار فعالیت با موضوعات مختلف فرهنگی، تفریحی، اجتماعی و...  در سطح محلات و نواحی شهر تهران اجرا می‌شود، گفت: خوشبختانه محله‌ای را سراغ نداریم که این برنامه‌ها در آن  محله اجرا نشود.

قالیباف همچنین از برگزاری تور تابستانی به نقاط تفریحی شهر تهران به‌صورت رایگان خبر داد و افزود: روزانه 40 دستگاه اتوبوس به‌خصوص از مناطق جنوبی شهر شهروندان را به‌صورت رایگان به مناطقی مثل توچال، پارک سرخه حصار و... می‌برد و دوباره بر می‌گرداند.

شهرداری تهران در پایان تاکید کرد: تابستان امسال شهروندان از ایام خود لذت خواهند برد و این موضوع بیشتر متوجه خانواده‌های محروم و ضعیف است که از وضعیت مالی و اقتصادی خوبی برخوردار نیستند.

مردم ، عنصر فعال در اداره شهر

از سوی دیگر به گزارش همشهری، شهردار تهران روز گذشته در نشست ادواری شهرداران کلانشهرهای کشور در تبریز گفت: تهیه و تدوین طرح‌های درازمدت شهری در قالب طرحهای 50ساله و بیشتر با توجه به شرایط موجود نادرست و غیرممکن است.

محمد باقر قالیباف افزود: اینکه عنوان می‌شود شهرداری‌ها باید برنامه‌های 50  یا 100 ساله ارائه دهند، اصلا با شرایط روز جهانی و تغییرات روز افزون و نوع نیازهای شهروندان قابل‌قبول نیست.

وی گفت: مقایسه شهرهای کشور با وضعیت 20 یا 30 سال قبل خود مقایسه‌ای غیرقابل‌قبول است.

نباید تبریز را با 30 سال پیش مقایسه کرد چرا که در حال حاضر، تبریز باید با استانبول و تهران با شهرهای بزرگی چون توکیو و نیویورک مقایسه شود، تا براساس شاخص‌های مهم شهرنشینی اشکالات را بیابیم و آنها را برطرف کنیم.

قالیباف با تاکید بر تغییر رویکردها در اداره شهرهای بزرگ، از اینکه هنوز با قوانین 50 سال قبل و تنها با استفاده از ابزار و فناوری‌های جدید شهرها اداره می‌شود، ابراز تأسف کرد و گفت: امروزه در شهرهای مدرن، مردم به‌عنوان عنصر فعال و در عین حال پاسخگو در اداره شهر خود دخیل هستند و تا زمانی که این امر در کشور ما محقق نشود، هیچ اتفاق بزرگی در اداره شهر مشاهده نخواهیم کرد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در شهرهای بزرگ باید به سمت تولید ثروت برویم، چرا که اگر مردم پولدار شوند، توسعه شهرها نیز میسر خواهد شد، افزود: وظیفه شهرداری‌ها پول درآوردن نیست.

همچنین  محمدباقر قالیباف، روز گذشته در جمع خبرنگاران کمبود اعتبار را مهم‌ترین بهانه برخی از مدیران در کوتاهی اجرای وظایف خود عنوان کرد و گفت: هنر مدیریت این است که از کمترین امکانات نیز بیشترین بهره برداری شود.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به برخی اقدامات انجام شده برای کاهش چالش‌های شهرداری‌های کلانشهرهای کشور افزود: بحث برداشت از حساب ذخیره ارزی برای تزریق به کلانشهرهای کشور اگر عملی شود گام مهمی در رفع مشکلات آنان خواهد بود.

دولت به مشکلات کلانشهرها توجه کند

شهردار تهران  در آیین گشایش نشست شهرداران کلانشهرهای کشور در تبریز فقدان اصل هم افزایی را چالش اساسی کلانشهرهای ایران دانست.

محمد باقر قالیباف افزود: کلانشهرهای کشور متأسفانه از نبود توافق و هم افزایی در موضوعات محلی، ملی و فراملی به شدت رنج می‌برند.

وی ضمن تبیین این مطلب خاطر نشان کرد: هم‌افزایی و به تعبیری تعادل بخشی و ایجاد هماهنگی و ارتباط بین موضوعات ملی، فراملی و محلی کلانشهرها، کمک خواهد کرد تا بسیاری از مسائل و مشکلات به دور از تنش و چالش‌های حاشیه‌ای از طریق تفاهم و تعامل پیگیری و رفع شود.

قالیباف همچنین توجه دولت به مشکلات شهرداری‌های کلانشهرها را خواستار شد و افزود: توجه جدی دولت به نیازهای اساسی شهرهای بزرگ در حوزه‌های مختلف به مقدار قابل توجهی از مشکلات شهرنشینی این مناطق خواهد کاست.

کد خبر 57581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز