مؤسسه «حامیان رشد و بالندگی» از مؤسسه‌های مردم‌نهادی است که از سال ۸۷ با نگاهی اجتماعی فعالیت‌هایش را شروع کرد و سال ۹۳ رسماً و با مجوز این فعالیت‌ها را ادامه داد.

دلخوشي هاي خانه نشيني

همشهری آنلاین_معصومه حق‌جو:  این مؤسسه پروژه‌ای را هم با هدف حمایت از مشاغل خانگی به نام «هسته آلبالو» با مشارکت بانوان شروع کرده است و در حال حاضر با شیوع کرونا، نگاهش معطوف به حمایت از این قبیل کسب و کارهاست. مؤسسه با همراهی اعضا دوخت ماسک و گان را هم که سفارش خیّران است، برعهده دارد. مدیرعامل مؤسسه حامیان رشد و بالندگی عقیده دارد اگر شهروندان در این شرایط بحرانی نگاه فردگرا نداشته باشند، می‌توانند مسیر سخت پیش رو را راحت‌تر طی کنند. «زهرا محمدی‌نژاد» با هم بودن و مشارکت داوطلبانه انسان‌ها را در امور زندگی اجتماعی خود ضامن ارتقای کیفیت زندگی فردی شهروندان می‌داند. او می‌گوید: «مشارکت شهروندان هنوز آن‌طور که انتظار می‌رود، نیست. تلاش می‌کنم تا بانوان را با این تفکر آشنا کنم که اگر همه با هم تلاش کنند، حرکت اجتماعی موفقی را پیش می‌برند.» 

زهرا محمدی‌نژاد/مدیرعامل مؤسسه حامیان رشد و بالندگی

او انسان‌ها را در شرایط فعلی که کرونا شیوع پیدا کرده، گرفتار روزمرگی می‌داند و معتقد است معنادار شدن زندگی اجتماعی باعث می‌شود انسان‌ها بتوانند به سلامت از بحران‌ها عبور کنند. محمدی‌نژاد در این‌باره بیان می‌کند: «شهروندان گرفتار روزمرگی شده‌اند و آینده برایشان مه‌آلود است. معنادار کردن زندگی در شرایط فعلی می‌تواند آنها را از روزمرگی نجات بدهد. در مؤسسه تلاش کردیم تا هم زندگی داوطلبانی را که در منزل فعالیت دارند و هم افرادی را که هر روز به کارگاه مراجعه می‌کنند با انجام فعالیت‌های خیرخواهانه معنادار و هدفمند کنیم.» 
بانوان داوطلب برای فعالیت در مؤسسه با هر سن و سال و عقیده و تفکری گرد هم جمع می‌شوند تا بذر امید را در دل‌های خود و دیگران بکارند. مدیرعامل مؤسسه ادامه می‌دهد: «با همکاری داوطلبانه بانوان از همه نقاط از نیمه اسفند تا پایان اردیبهشت یکسری کارهای داوطلبانه انجام دادیم. بانوان دوخت ماسک و گان را در منازل خود انجام می‌دادند و فقط نیروی اجرایی در منطقه ۶ متمرکز بود تا برای توزیع اقدام کند. ماسک و گان را رایگان به بیمارستان‌ها فرستادیم.»
جدا از فعالیت‌های اجتماعی، مؤسسه فعالیت‌های اقتصادی را هم شروع کرده است. محمدی‌نژاد در این‌باره بیان می‌کند: «با توجه به شرایط فعلی، فعالیت اقتصادی را هم به فعالیت‌های اجتماعی اضافه کردم تا بتوانم انگیزه افراد را بالا ببرم. بنابراین، تصمیم گرفتم با تجمیع سرمایه اندک خیاط‌هایی که می‌شناختم یک کارگاه راه‌اندازی کنم. من و خانم‌ها خیاطی بلد نبودیم. در هر حال با جمع‌آوری سرمایه اندکی که داشتیم تعدادی چرخ صنعتی خریدیم.» 
همه دلخوشی این بانوان به کارگاه هسته آلبالو است. محمدی‌نژاد ادامه می‌دهد: «تا عید قرار شده همه داوطلبانه کار کنیم. فعلاً تمرکز ما روی سر پا نگه داشتن کارگاه است. مشخص نیست تا اسفندماه چه اتفاقی می‌افتد و چه برنامه‌ای باید در پیش بگیریم.» مؤسسه مدتی است که به آموزش خانم‌های داوطلب اقدام کرده است. مدیرعامل مؤسسه بیان می‌کند: «روزهای یکشنبه و سه‌شنبه کسانی که علاقه‌مند به یادگیری خیاطی هستند، رایگان آموزش می‌بینند. اگر این افراد به‌صورت دورکاری یا حضوری در کارگاه شرایط همکاری را داشته باشند، بعد از اتمام آموزش، برایشان سفارش کار می‌گیریم. فردی که قرار شده سفارش دوخت به کارگاه هسته آلبالو بدهد، این شرط را گذاشته تا بعد از آموزش، پارچه در اختیار خانم‌هایی که خیاطی یاد گرفتند، قرار بدهد تا در زمینه دوخت پوشاک فعالیت کنند.»

  •  نمایشگاه مجازی عکاسی در شب یلدا 
سعیده اسدپور/هم محله‌ای

«سعیده اسدپور» یکی از بانوان هم‌محله‌ای است که از ابتدای شیوع کرونا با مؤسسه همکاری دارد. او می‌گوید: «ورود من با شیوع کرونا همزمان بود. مؤسسه برای تولید گان و ماسک فعالیت می‌کرد و من هم در این کار سهیم شدم.»
اسدپور از حس خوب دوخت ودوز برای سالمندان می‌گوید و ادامه می‌دهد: «چند وقت قبل تعداد زیادی بلوز و شلوار برای یکی از خانه‌های سالمندان دوختیم و ارسال کردیم. با رویکرد اجتماعی و خیرخواهانه‌ای که در مؤسسه وجود دارد، در حال حاضر به دوخت ماسک و گان مشغول هستیم. بعد از دوخت، آنها را تحویل خیّران می‌دهیم تا بین نیازمندان توزیع کنند. در برخی موارد هم همکارانم ماسک‌ها را برای پاکبان‌ها و کودکان‌ کار و رفتگران می‌برند.» 
این بانوی فعال درباره چگونگی آشنایی با مؤسسه می‌گوید: «۳ سال قبل خانم محمدی‌نژاد اوایل مهرماه در یوسف‌آباد به مدارس سر می‌زدند و ضمن تبریک سال جدید تحصیلی، گروهشان را هم معرفی می‌کردند. همان زمان بود که با ایشان آشنا شدم. کانالی هم در فضای مجازی داشتند که فعالیت و برنامه‌هایی از شب یلدا تا چهارشنبه‌سوری و نوروز و... را می‌شد در آن مشاهده کرد.»
مؤسسه حتی در زمینه فعالیت‌های محیط‌زیستی هم اقداماتی انجام داده است. هرکسی در هر حوزه‌ای فعالیت دارد با معرفی خود به مؤسسه می‌تواند با این گروه همکاری کند. بانوی هم‌محله‌ای از برگزاری یک نمایشگاه مجازی عکاسی به مناسبت شب یلدا خبر داد. قرار شده هم‌محله‌ای عکس‌هایی از کوچه‌ها و معابر بگیرند و برای شرکت در نمایشگاه ارسال کنند.  

  •  کمبود امکانات در کارگاه 

«فاطمه انوری» حدود ۶ سال است که با مؤسسه حامیان رشد و بالندگی در ارتباط است و از طریق برنامه‌های قصه‌گویی و نقاشی که در منزل خانم محمدی‌نژاد برگزار می‌شده، با این مؤسسه آشنا شده است. او می‌گوید: «زمانی که کرونا شایع شد، اکثر بیمارستان‌ها با کمبود ماسک و گان مواجه بودند. بنابراین، چون با خیاطی آشنا نبودیم، شروع به برش پارچه برای دوخت ماسک و گان کردیم. بعد از مدتی تعدادی خیاط از نقاط مختلف به‌صورت داوطلبانه برای دوخت به ما پیوستند. ماسک وگان‌های آماده‌شده را به بیمارستان‌های منطقه از جمله بیمارستان امام خمینی(ره) و لقمان اهدا کردیم. حتی به شهرداری و شهرستان‌ها هم ارسال داشتیم.»
این بانوی فعال درباره چگونگی ایجاد کارگاه هسته آلبالو بیان می‌کند: «ماجرای کارگاه هسته آلبالو از اینجا شروع شد که تصمیم گرفتیم به‌صورت هدفمند همه کارها را از صفر تا صد خودمان انجام بدهیم. با مشارکت خیّران چندین چرخ صنعتی راسته‌دوزی خریداری شد. یکی از خیاطانی هم که در آن دوره در زمینه دوخت ماسک و گان کمک می‌کرد با ما همراه شد و دوخت را به ما آموزش داد.»
به گفته او، از زمان راه‌اندازی کارگاه، سعی شده که کمبودها تا جایی که در توان خانم‌ها بود برطرف شود، ولی هنوز هم این کمبودها وجود دارند. کارگاه هنوز اتوی صنعتی ندارد. بخش زیادی از وسایل مورد نیاز برای تولید را هم خیّران تهیه و به مؤسسه اهدا می‌کنند.  
انوری با اشاره به اسم هسته آلبالو روی این پروژه خیرخواهانه می‌گوید: «ما کیسه‌هایی به نام هسته آلبالو داریم که کار جدیدی بود و در کارگاه درست شد. این کار را یکی از خانم‌ها از شرق آسیا یاد گرفته بود. در یک کیسه نخی تعدادی هسته و سنگ نمک قرار داده می‌شود. این کیسه را بعد از قرار دادن در دمای مناسب ماکروفر می‌توان برای دردهای موضعی به‌عنوان مسکن استفاده کرد. این کیسه دیگر دردسرهای کیسه آب گرم را ندارد.»
این روزها که شهروندان کمتر برای خرید حضوری اقدام می‌کنند، مؤسسه هم از طریق فضای مجازی مثل اینستاگرام و واتس‌آپ برای فروش محصولات تبلیغات انجام می‌دهد.  
این بانوی فعال بیان می‌کند: «تنها مشکل ما تهیه مکانی مناسب برای انجام کارهای تولیدی است. خوب است شهرداری با هزینه کمتر مکانی در اختیار ما قرار بدهد تا در شرایطی مناسب بتوانیم راحت‌تر فعالیت کنیم و دغدغه تأمین مکان نداشته باشیم.»

کد خبر 575537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha