طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران سندهایی هستند که طی دهه‌های ۸۰ و ۹۰ با تصویب در عالی‌ترین مرجع شهرسازی کشور به شهرداری تهران ابلاغ شده است.

علي داوطلب

یقیناً اجرای مصوباتی که تاکنون خلأ آنها موجب بی‌انضباطی شده بود با چالش‌هایی همراه و نهادینه شدن هر قانون یا بخشنامه‌ای نیازمند چندین آیین‌نامه، دستورالعمل و بخشنامه است. طرح تفصیلی شهر تهران پس از گذشت حدود ۸ سال از ابلاغ، صدور آیین‌نامه و بخشنامه‌های تکمیلی و همچنین اصلاحیه آن توانسته است به مرحله تقریباً کاملی برسد.

شورای اسلامی شهر تهران نیز با مأموریت نظارتی خود و معاونت شهرسازی شهرداری تهران به‌عنوان مجری مصوبات شورا در ۳ سال گذشته با تصویب مصوبات و ابلاغ بخشنامه‌هایی همچون شوراهای معماری و کمیسیون‌های داخلی سعی بر آن داشتند که اجرای طرح در شهرداری تهران را کاملاً هوشمند و سیستمی کنند تا به این شکل حقوق ایجاد شده در آن برای همه مردم یکسان شود و در این مسیر بتوانند کارنامه موفقی داشته باشند.  
منطقه ۱۹ شهر تهران نیز از این موضوع جدا نیست و سند طرح تفصیلی شهر تهران نقشه راه و ملاک عمل حوزه شهرسازی این منطقه است. بخش قابل توجهی از ناحیه ۳ این منطقه به واسطه الحاق به بافت شهری در طرح جامع مصوب سال ۱۳۸۵ شهر تهران و از سوی دیگر به دلیل بایر بودن نیازمند طرح‌های مصوب شهری بود.

 کمیسیون ماده ۵ در سال ۱۳۹۲ با تصویب مصوبه شماره ۴۸۹ با عنوان مصوبه اراضی جنوب نعمت‌آباد برای این محدوه طرحی را مصوب کرد که این اراضی در جنوب نعمت‌آباد یعنی محله‌های شهید کاظمی و جنوب بلوار شقایق نیز مانند سایر نقاط این شهر شکل و بافت شهری مدرن بگیرند. این در حالی است که آنچه این چند سال اتفاق افتاده مغایرت قابل توجهی با مصوبه داشته است و این موضوع برای مدیریت شهری منطقه به چالشی عظیم تبدیل شد.

وجود مواردی مانند موقوفه بودن، فرهنگ حاکم، بایر بودن اراضی، ضعف اقتصادی محدوده و همچنین همجواری با بازار ضایعات خلازیل موجب شده است که انحراف قابل ملاحظه‌ای بین ساخت‌وساز و تغییر کاربری‌ها با سند طرح تفصیلی ایجاد شود. این موضوع موجب شد که منطقه برای حل اساسی مشکل با اخذ مجوز از معاونت شهرسازی شهرداری تهران با انتخاب مشاور ذی‌صلاح نسبت به بازنگری مصوبه ۴۸۹ با هدف بررسی کامل موضوع و انتخاب مسیر درست اقدام کند.  
 

کد خبر 574556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha