همشهری‌آنلاین: نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری تهران پس از ۹ سال در پی امضای موافقتنامه همکاری و مشارکت میان وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و شورای شهر تهران، احیا می‌شود.

نهاد راهبري طرح توسعه شهري

 به گزارش شهرنوشت، این نهاد از سال ۱۳۸۰ و با هدف پشتیبانی از طرح تفصیلی شهر تهران در دولت نهم شکل گرفت، اما با تصمیم محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور دولت دهم و همراهی شهردار وقت تهران، در سال ۸۹ در هم شکست. این رخداد سبب شد تا ماهیت ساخت و ساز در پایتخت شکل دیگری به خود بگیرد و به گفته ناظران شهری، مجوزهای صادر شده از آن زمان تا حداقل در دو سال گذشته از خطوط قرمز طرح تفصیلی عبور کند. اما معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی از سال ۱۳۹۳ به دنبال این احیای این نهاد از دست رفته بود، تا اینکه بالاخره در ۲۸ اردیبهشت امسال موافقت‌نامه‌ای میان این وزارتخانه و مدیریت شهری امضا شد.

در این موافقت‌نامه یازده وظیفه برای «نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری تهران» عنوان شده؛ مثلا: هدایت و راهبری تحولات فضایی، کالبدی و عملکردی شهر تهران در چارچوب طرح جامع مصوب شهر تهران، پایش دائمی و نظارت بر تحقق طرح های جامع، تفصیلی، موضوعی و موضعی، بازنگری و پیشنهاد اصلاحات مورد نیاز طرح جامع و تفصیلی شهر تهران و هدایت و راهبری تهیه طرح های موضوعی و موضعی مصوب سند طرح جامع شهر تهران و ...

البته در این بخش بر زمینه سازی برای دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و طرح های توسعه شهری از طریق تشکیل بانک اطلاعات یکپارچه طرح ها وانتشار آمار و اطلاعات هم تاکید شده است. موضوعی که پیشتر فرزانه صادق‌مالواجرد، معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی درباره آن توضیح داده که؛ « با ایجاد چنین نهادی، دسترسی آزاد شهروندان به برنامه‌ریزی شهری و شهرسازی فراهم خواهد شد. »

ارکان نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری تهران شامل شورای عالی، رییس و شورای تخصص و اعضای شورای عالی نهاد هم متشکل از وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس شورا، رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار تهران هستند.

همچنین شورای تخصصی این نهاد نیز از معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، رئیس نهاد و پنچ نفر از صاحبنظران و متخصصان در امور شهری با پیشنهاد اعضای حقوقی شورای تخصصی و تصویب شورای عالی نهاد تشکیل شده است.

پیش از این علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، با بیان این‌که اگر این نهاد منحل نشده بود شاید برخی از مسائل در حوزه شهری همچون اتفاقاتی که در منطقه ۲۲ افتاده یا برج‌سازی‌های انجام شده در مناطق شمالی تهران آن هم در کوچه‌های کم عرض رخ نمی‌داد، می‌گوید: «البته باید از گذشته درس بگیریم، چرا که در گذشته از آنجایی که این نهاد پشتوانه حقوقی قوی نداشت به راحتی منحل شد و حالا هم پشتوانه حقوقی قوی ندارد و هر لحظه امکان انحلال آن وجود دارد که باید پیگیری‌های لازم برای اخذ مصوبه هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی انجام شود تا جلوی هرگونه زمینه بروز تعرض منافع گرفته شود. »

کم نیستند تخلف‌های شهرسازی در شهر تهران که در نبود نورافکن‌های نظارتی انجام شد، اما حالا قرار است، این نهاد که شاید مهم‌ترین وظیفه‌اش پایش و راهبری طرح‌های توسعه شهری، پایش و دیده‌بانی پروانه‌های ساختمانی است، رخدادهای مثبتی را در پایتخت رقم بزند.

کد خبر 449089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha