شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

حدود ۵ ماه پیش ماجرای دستکاری ضوابط ساخت‌وساز و تغییرات طرح تفصیلی در زمان دولت قبل به‌طور جدی مطرح شد و به همین‌خاطر شورای شهر تهران و شورای‌عالی شهرسازی و معماری فعلی برای اصلاح موارد لازم دست به‌کار شدند

تهران

نتيجه هم اينكه سرانجام 2بند از مصوبه 8بندي دولت دهم درخصوص ضوابط مكمل ساخت‌وساز در طرح تفصيلي جديد تهران، ابطال شد.آنطور كه رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران به ايسنا گفته محتواي مصوبه 8بندي دولت قبلي، تهران را با چالش‌هاي عظيمي روبه‌رو مي‌كرد كه يكي از آنها افزايش بارگذاري جمعيت تهران بين 1.5تا 2ميليون نفر بود. به گفته محمد سالاري چون سقف جمعيت پايتخت نبايد به اين حد برسد، دستور اصلاح آن صادر شد اما اين اصلاح زماني صورت گرفت كه حدودا 2سال از ابلاغ اين مصوبه 8بندي گذشته بود و ساخت‌وسازهاي مشمول بندهاي هشت‌گانه، به اندازه يك‌ميليون نفر جمعيت مازاد به شهر تحميل كرده بودند.

محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران اما در توضيح بندهايي كه باعث افزايش بارگذاري جمعيت تهران مي‌شود اينطور به همشهري توضيح داد: در بند يك مصوبه 91.2.9شوراي‌عالي شهرسازي مصوب شد كه پهنه تراكم 2طبقه به پهنه تراكم 3طبقه ارتقا پيدا كند؛ يعني جاهايي كه مطابق با طرح تفصيلي و مصوبه شوراي شهر 2طبقه بودند با اين مصوبه مي‌توانند 3طبقه شوند. وي سپس به بند 2 اشاره كرد كه براساس آن 3طبقه‌ها و 4طبقه‌ها (يعني R112و R121) مي‌توانند تبديل به 5طبقه (يعني R122) شوند. به گفته اين عضو شوراي شهر اجراي اين دو بند باعث مي‌شود بار جمعيتي بيشتري به‌خاطر اجازه تراكم بيشتر به پايتخت وارد شده و علاوه بر اين ترافيك، آلودگي هوا و مشكلات افزايش يابد.

مهم‌ترين تخلف در بند6

سالاري در مورد اينكه بندهاي حذف شده مصوبات به چه مواردي مربوط مي‌شدند، نيز گفت: «يكي از اين دوبند به افزايش سطح اشغال ساختمان‌هاي احداثي در باغات تهران مربوط مي‌شد كه اجازه تغيير مساحت اشغال بنا از 15درصد مساحت باغ به 30درصد را داده بود و در بندي ديگر به تغيير كاربري زمين‌هاي ذخيره - زمين‌هايي كه در اختيار شهرداري و دولت قرار دارد- از خدماتي به مسكوني و تجاري اشاره مي‌شد كه هردو ابطال شدند.» به گفته اين عضو شوراي شهر تهران مهم‌ترين تخلف شوراي‌عالي شهرسازي و معماري سابق بند 6 اين مصوبه بود كه تمام اراضي زمين شهري يعني اراضي توسعه شهري كه براي سرانه‌هاي هفت‌گانه پيش‌بيني شده بود، تبديل به پهنه‌هاي M و R يعني پهنه‌هاي مسكوني و تجاري شده است.

محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران هم مهم‌ترين تخلف را مربوط به اين بند مي‌داند. وي به همشهري گفت: «در بند 6 اين مصوبات دولت قبل، تمام اراضي متعلق به وزارت راه و شهرسازي، در پهنه‌بندي‌هاي طرح تفصيلي جديد شهر تهران به كاربري مسكوني و مختلط تبديل مي‌شود. يعني زمين‌هاي متعلق به دولت كه در محدوده شهر تهران است، با هركاربري‌اي تبديل به كاربري مسكوني و مختلط شود.» به عقيده وي اين يعني زيرپا گذاشتن حقوق شهروندي.

وي در مورد ديگر بندهاي اين مصوبه، نيز گفت: «در يكي ديگر از اين بندها قرار بود شهرك‌ها و محلاتي از شهر تهران كه به موجب طرح تفصيلي قديم به‌صورت 2يا 3طبقه ساخته شده بودند، تثبيت شوند كه اين ماموريت به مناطق شهرداري واگذار شد اما تعدادي از اين شهرك‌ها به شوراي‌عالي شهرسازي جهت لحاظ در طرح جامع و ساماندهي طرح تفصيلي معرفي نشد و تغييرات ديگري اتفاق افتاد.»

راهكارهايي براي سقف جمعيت 10.5ميليوني

چندي پيش جلسه‌ شوراي‌عالي شهرسازي و معماري با حضور شهردار تهران، رئيس شوراي شهر، معاونت شهرسازي و معماري شهرداري و نيز جمعي از شهرداران مناطق تهران برگزار شد. در اين جلسه عنوان شد كه اجراي طرح تفصيلي شهر تهران عملا سقف جمعيتي 13ميليون نفري را در اين كلانشهر ايجاد خواهد كردكه شهردار تهران، رئيس شوراي شهر و شوراي‌عالي شهرسازي و معماري تأكيد داشتند سقف جمعيتي نبايد از 10ميليون و 570هزار نفر فراتر رود. به همين منظور قرار شد كميته مشتركي بين كارشناسان شوراي‌عالي شهرسازي و معماري، شوراي شهر و شهرداري تهران تشكيل شده تا راهكارها و مكانيسم‌هاي اجرايي و عملياتي را مدنظر قرار دهند.

سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران در اين رابطه نيز گفت: بنا داريم در اين كارگروه در مورد راهكارها و مكانيسم‌هاي عملياتي براي كنترل سقف جمعيتي در مرز10.5ميليون نفر كار كاشناسي انجام دهيم. وي در همين خصوص چند راهكار پيشنهاد داد كه ازجمله فريز‌كردن تراكم در شهرك‌هاي شهر تهران است. به گفته وي در ابتداي تصويب طرح تفصيلي بنا بود شهرك‌هاي محدوده شهر تهران از ضوابط طرح تفصيلي مستثنا شوند و حداكثر تراكم مجاز در اين شهرك‌ها 3طبقه باشد، اما بعد از گذشت مدتي اين موضوع كنار گذاشته شد؛ اما در اين مرحله مي‌توان صدور مجوز ساخت در شهرك‌ها را تا 3طبقه فريز كرد. وي اضافه كرد:

«راهكار دوم ايجاد محدوديت در حوزه اختيارات شوراي معماري مناطق است. رويكرد گذشته شوراهاي معماري مناطق بايد كاملا متوقف شود چراكه در سال‌هاي اخير در شوراي معماري مناطق، مجوز طبقات اضافي بدون ضابطه براي برخي مالكان صادر مي‌شد كه به‌نظر مي‌رسد اين موضوع در بارگذاري جمعيت 13ميليون نفري بي‌تأثير نباشد.»

اين عضو شوراي شهر تهران به پهنه‌هاي R241كه مربوط به باغات به هم پيوسته تهران است، اشاره كرد و افزود: تا قبل از مصوبه معروف هشت‌بندي شوراي‌عالي شهرسازي و معماري دولت گذشته، براي اين پهنه‌ها مجوز 15درصد سطح اشغال صادر مي‌شد، اما در حال حاضر به 30درصد افزايش پيدا كرده است. به‌نظر سالاري با اعمال محدوديت در اين بخش نيز مي‌توان به كنترل بارگذاري جمعيت كمك كرد.

بند پنجم مصوبه هشت‌بندي

سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران در مورد پنجمين بند مصوبات شوراي‌عالي شهرسازي و معماري در دولت قبل هم توضيح داد. اينطور كه سالاري اعلام كرد در اين بند، زيرپهنه R241كه مربوط به باغات به هم پيوسته شهر تهران ازجمله باغات كن، سوهانك و ازگل بود و داراي بارگذاري حداكثر 15درصدي بودند، به بارگذاري 120درصد تبديل شدند و مي‌توانند شهر را به‌خصوص در اين مناطق با چالش روبه‌رو سازند.

کد خبر 264889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha