«سوئیس‌مدیک»، سازمان ناظر دارویی سوئیس روز شنبه به واکسن کرونای شرکت‌های فایزر و بیونتک مجوز داد و آن را نخستین تایید این واکسن بر اساس یک روند استاندارد خواند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سوئیس‌مدیک دو ماه پس از دریافت درخواست شرکت فایزر پس از بازبینی اسناد فرستاده‌شده  به این واکسن برای افراد ۱۶ ساله و بالاتر مجوز داد.

چند کشور دیگر از جمله انگلیس، آمریکا و کانادا قبلا مصرف اضطراری این واکسن را برای کمک به مقابله با همه‌گیری جهانی کروناویروس تایید کرده‌اند.

سوئیس‌مدیک اعلام کرد: «داده‌های در دسترس تا به حال اثربخشی به میزان بالای واکسن را در همه گروه‌های سنی مورد بررسی را نشان داد، بنابراین این واکسن شرایط ضروری ایمنی را دارد.»

این سازمان می‌گوید توانسته است با سازمان‌دهی انعطاف‌پذیر گروه‌های کارشناسی‌اش توانسته است به سرعت در این باره به تصمیم‌گیری درباره این واکسن برسد که کاملا مهمترین سه شرط لازم برای گرفتن مجوز یعنی بی‌خطر بودن، اثربخشی و کیفیت را دارد.

سوئیس‌مدیک همچنین در حال بازبینی کاربردهای واکسن‌های کرونا ساخته‌شده بوسیله شرکت‌های مدرنا و آسترازنکا است.

واکسن کرونای فایزر در بیش از ۱۵ کشور مجوز گرفته است یا برای مصرف اضطراری تایید شده است. انتظار می‌رود اتحادیه اروپا نیز به زودی این واکسن را تایید کند.

آلن برسه، وزیر بهداشت سوئیس در توئیتر اعلام کرد که واکسیناسیون در این کشور در چند روز آینده شروع خواهد شد. اولویت نخست برای واکسیناسیون داوطلبانه در سوئیس در افراد آسیب‌پذیر شامل سالمندان و افراد دارای بیماری‌ زمینه‌ای است.

سوئیس‌مدیک روز شنبه اعلام کرد برنامه واکسیناسیون سراسری در این کشور از ۴ ژانویه (۱۵ دی) شروع خواهد شد و نخستین محموله توزیع‌شده واکسن شامل حدود ۱۰۰۰۰۰ دوز خواهد بود.

سوئیس‌مدیک گفت شرکت فایزر را ملزم خواهد کرد که اطلاعات درباره بی‌خطربودن، ایمنی و کیفیت واکسنش را همچنان برای این سازمان رسال کند.

سوئیس برای تحویل ۳ میلیون دوز واکسن با فایزر و بیونتک قرارداد دارد که با توجه نیاز به تزریق دو دوز واکسن با فاصله سه هفته برای واکسیناسیون ۱.۵ میلیون نفر کافی خواهد بود.

شمار موارد عفونت کرونا در سوئیس و کشور همسایه‌اش لیختن‌شتاین از ۴۰۰۰۰۰ مورد و شمار تلفات ناشی از ان از ۶۰۰۰ مورد گذشته است. رستوران‌ها در این کشور برای یک ماه بسته شده‌اند و از مردم خواسته شده است در خانه بمانند.

کد خبر 573948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha