سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد به سرعت برای صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن کرونای شرکت فایزر در دست اقدام است تا راه برای ایمن‌سازی نخستین آمریکاییان در هفته آینده گشوده شود.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین تصمیم‌گیری سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در روز جمعه ۲۱ آذر در این باره یکی از آخرین گام‌ها در روند دادن مجوز به واکسن کرونای ساخت شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیونتک است: یک هیات کارشناسی مستقل روز پنجشنبه مصرف اضطراری این واکسن را برای کمک به مهار این پاندمی که تا به حال بیش از ۲۸۵۰۰۰ نفر را کشته است، تایید کرد.

هیات کارشناسان سازمان غذا و داروی آمریکا به نفع واکسن کرونای فایزر رای دادند

آلکس آزار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا که بر FDA نظارت دارد در مصاحبه‌ای گفت در طول چند روز آینده مجوز FDA برای این واکسن صادر می‌شود و دولت فدرال در حال همکاری با شرکت فایزر برای توزیع واکسن است.

شرکت فایزر درخواست کرده است به واکسن دو دوزی‌اش که به همکاری شرکت بیونتک ساخته شده است، برای استفاده در افراد ۱۶ ساله تا ۸۵ ساله مجوز داده شود.

این شرکت‌ها ماه پیش اعلام کردند که دوره دو دوزی این واکسن اثربخشی ۹۵ درصدی در پیشگیری از دچار شدن افراد به بیماری کووید-۱۹ دارد و جزئیات داده‌های منتشر شده در اسناد FDA نشان می‌دهد این واکسن حتی پیش از اینکه داوطلبان دوز دوم را دریافت کنند، تا حدی باعث محافظت آنها شده است.

این واکسن قبلا در بریتانیا مجوز گرفته و از روز سه‌شنبه واکسیناسیون افراد با آن شروع شده است. بحرین و کانادا هم این واکسن را تایید کرده‌اند و انتظار می‌رود کانادا هفته آینده واکسیناسیون را شروع کند.

FDA تایید این واکسن را به اطلاع مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) و  «عملیات Warp Speed» (برنامه دولت فدرال آمریکا برای تسریع در تولید واکسن کرونا) رسانده است، بنابراین این سازمان‌ها می‌توانند طرح‌هایشان برای توزیع به موقع واکسن به اجرا درآورند.

انتظار می‌رود کارکنان مراقبت بهداشتی، مراقبان خط اول و ساکنان آسایشگاه‌ها نخستین دوزهای واکسن را دریافت کنند، اما برای واکسیناسیون گسترده‌تر باید مشکلات تدارکاتی عمده‌ای حل‌وفصل شوند.

آمریکا روز پنجشنبه، یک روز پس از گزارش شمار بی‌سابقه ۳۲۵۳ مورد مرگ، ۲۹۰۲ مورد دیگر مرگ ناشی از کرونا گزارش کرد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این شتاب بالای شیوع بیماری برای دو تا سه ماه آینده تا زمان توزیع گسترده واکسن کرونا ادامه پیدا کند.

کد خبر 571915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha