پزشکان، پرستاران و سالمندان آستین‌هایشان را در سراسر اتحادیه اروپا در نمایشی نمادین از اتحاد بالا بردند تا نخستین دوز واکسن کرونا به آنها تزریق شود و امیدها برای نجات قاره‌ای که با بدترین بحران بهداشتی‌اش در یک قرن گذشته روبرو است، افزایش یابد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس گرچه چند کشور اروپایی واکسیناسیون همگانی را یک روز زودتر شروع کرده بودند، برنامه هماهنگ واکسیناسیون در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا به هدف رساندن پیامی یکپارچه درباره بی‌خطر بودن واکسن و اینکه واکسن بهترین فرصت اروپا برای بیرون آمدن از پاندمی کرونا و مصیبت اقتصادی ناشی از ماه‌ها تعطیلی است.

برای کارکنان مراقبت بهداشتی که فقط با ماسک و طلق محافظ برای محافظت از خودشان به نبرد با ویروس رفته‌اند، واکسیناسیون بیانگر آسودگی عاطفی و نیز بختی برای تشویق ۴۵۰ میلیون نفر مردم اروپا به واکسن زدن برای حفظ سلامت خودشان و دیگران است.

میهالا آنژل، پرستار رومانیایی واکسن کرونا دریافت می‌کند

کلودیا آلیورنینی ۲۹ ساله نخستین شخصی  که در بیمارستان بیماری‌های عفونی اسپالانزانی در رم پایتخت ایتالیا واکسن زد، گفت: «امروز من به عنوان یک شهروند در اینجا حضور یافته‌ام، اما اغلب ما به عنوان پرستار حاضرند تا نماینده صنف من همه کارکنان بهداشتی باشند که باور کردن علم را انتخاب کرده‌اند.»

پرتوی نوری پس از شبی دراز

سباستین کورتس، صدراعظم اتریش واکسن کرونا را در مدت کوتاه بی‌سابقه ساخته شد، «تغییردهنده وضعیت موجود» خواند.

او گفت: «می‌دانیم که امروز پایان پاندمی نیست، اما شروع پیروزی است.»

دومنیکو آرکوری، مسئول ارشد مبارزه با کرونا در ایتالیا گفت مهم است که نخستین دوزهای واکسن در ایتالیا در بیمارستان اسپالانزی تزریق می‌شود که زوجی چینی که از ووهان آمده بودند، در ماه ژانویه (بهمن سال پیش) آزمایش مثبت پیدا کردند و نخستین موارد ثابت‌شده کرونا در ایتالیا شدند.

آکوری به خبرنگاران گفت: «امروز روز نمادین زیبایی است: همه شهروندان اروپا باهم واکسیناسیونشان را شروع می‌کنند، نخستین پرتوی نور پس از شبی دراز.»

اما او هشدار داد: «همه ما باید همچنان محتاط، هشیار و مسئول باشیم. ما هنوز راه درازی در پیش داریم، اما بالاخره اندکی نور می‌بینیم.»

واکسن ساخته شده بوسیله شرکت آلمانی بیونتک و شرکت داروسازی آمریکایی فایزر از روز جمعه از یک کارخانه در بلژیک در محفظه‌های فوق‌سرد وارد بیمارستان‌های اتحادهی اروپا شد. هر کشور فقط کسری از دوزهای مورد نیازش را دریافت می‌کند- کمتر از ۱۰۰۰۰ دوز در اولین محموله‌ها- و انتظار می‌رود واکسیناسیون گسترده‌تر از در ماه ژانویه هنگام در دسترس بودن واکسن‌های بیشتر شروع شود. همه افرادی که در روز یکشنبه واکسن زدند، باید سه هفته دیگر برای دریافت دوز دوم بازگردند.

روز بزرگ برای علم و اتحادیه اروپا

اورسولا فون در لین، رئیس کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا گفت واکسن‌های بیشتری در دست تولید هستند و اتحادیه اروپا دوزهای بیشتری از میزان مورد نیاز را خواهد داشت و می‌تواند دوزهای اضافی در اختیار کشورهای غربی بالکان و آفریقا قرار دهد.

نخست‌وزیر چک و یک کهنه‌سرباز جنگ جهانی دوم واکسن کرونا دریافت می‌کنند

جمهوری چک که از بدترین وضعیت پاندمی در فصل بهار برکنار ماند، دچار شیوع شدیدی در پاییز شد که نظام مراقبت بهداشتی آن را در آستانه سقوط قرار داد. آندری بابیس، نخست‌وزیر چک در پراک پایتخت این کشور در بامداد روز یکشنبه واکنش را دریافت کرد و تاکید کرد: «جای نگرانی وجود ندارد.» او در کنار امیلی رپیکووا، یک کهنه‌سرباز جنگ جهانی دوم نشسته بود که او هم واکسن دریافت کرد.

۲۷ کشور اتحادیه اروپا تا به حال دست کم ۱۶ میلیون مورد عفونت و بیش از ۳۳۶۰۰۰ مرگ ناشی از آن را ثبت کرده‌اند- ارقام بزرگی که کارشناسان می‌گویند به علت موارد تشخیص‌داده نشده و محدود یت آزمایش هنوز بیانگر تلفات واقعی پاندمی نیست.

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان نیز روز یکشنبه پس از دریافت واکسنش گفت: «امروز روز بزرگی برای علم و اتحادیه اروپا است.»

او افرود: «امیدواریم امروز حتی شهروندانمان که به واکسیناسیون مشکوک هستند، قانع شده باشند که واکسن زدن کار درستی است.»

اتحادیه اروپا در ۶ ژانویه (۱۷ دی) تایید کردن واکسن کرونای دیگر ساخت شرکت مدرنا را که از قبل در ایالات متحده در حال استفاده است، مد نظر قرار خواهد داد.

کد خبر 576015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha