سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور سوریه عقیده دارد دولت جورج بوش ناتوان از ایجاد صلح در خاورمیانه است

خبرگزاری آلمان از پاریس گزارش داد، روزنامه لو فیگارو به نقل از بشار اسد رییس جمهور سوریه نوشت: «صراحتا باید بگویم ما فکر نمی‌کنم دولت کنونی آمریکا قادر به ایجاد صلح باشد. این دولت نه قصد و نه تصوری را دارد و اکنون فقط چند ماه به پایان کارش مانده است.»

وی گفت: «ما امید خود را به رییس جمهور بعدی آمریکا و دولتش می‌بندیم. امیدوارم یک منفعت باشد که رییس جمهور متفاوتی را شاهد باشیم.»

اسد گفت با میشل سلیمان، رییس جمهور لبنان در جریان سفر به پاریس که ظرف روزهای آینده صورت می‌گیرد، ملاقات خواهد کرد. او قرار است در اجلاس تامین بودجه اتحادیه مدیترانه در پاریس شرکت کند.

اسد گفت: «من رییس جمهور سلیمان را 10 سال است که می‌شناسم. تدارکات برای ساماندهی این نشست که در پاریس انجام می‌گیرد، در حال انجام است.»

نشست روز یکشنبه در پاریس برای ایجاد اتحادیه مدیترانه، پروژه‌ای که ایده نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه است، احتمالا سنگ بنای مهمی برای مذاکرات مستقیم میان سوریه و رژیم صهیونیستی خواهد بود.

اسد گفت معتقد است فرانسه می‌تواند نقشی فعال را در برقراری مذاکرات مستقیم بین این دو طرف داشته باشد. در حال حاضر دمشق و تل آویو مذاکرات غیرمستقیمی را با میانجی‌گری ترکیه انجام می‌دهند.

اسد قرار است روز شنبه به پاریس وارد شود و مذاکراتی را با سارکوزی داشته باشد. او و ایهود اولمرت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی احتمالا در این اجلاس سر یک میز خواهند نشست، اما انتظار نمی‌رود مذاکراتی مستقیم با هم داشته باشند.

اسد همچنین گفت: «ما مخالف دستیابی به سلاح هسته‌ای هستیم، چه ایران باشد و چه هر کشور دیگری در منطقه، به ویژه اسراییل. این غیرقابل پذیرش است که اسراییل 200 کلاهک هسته‌ای در اختیار داشته باشد.»

اگر چه مقامات رژیم صهیونیستی در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای را تکذیب کرده‌اند، اما ناظران بین‌المللی تاکید می‌کنند این رژیم تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است. در ماه مه، جیمی کارتر، رییس جمهور اسبق آمریکا تخمین زد که این رژیم دستکم 150 سلاح هسته‌ای در زرادخانه خود داشته باشد.

کد خبر 57382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز