همشهری آنلاین: رییس جمهور سوریه اعلام کرد دمشق مخالفتی با مذاکرات مستقیم با اسرائیل ندارد، اما سوابق این رژیم دلگرم‌کننده نیست.

خبرگزاری سوئیس از ابوظبی گزارش داد، اظهارات بشار اسد در جریان تور جاری او به خلیج فارس که با سفر به امارات آغاز شده، منتشر شده است.

آنگونه که روزنامه گلف نیوز – چاپ دوبی – به نقل از اسد نوشت، وی که با سردبیران روزنامه‌های اماراتی صحبت می‌کرد، گفت: «ما انجام مذاکره مستقیم را از اجلاس صلح خاورمیانه در مادرید (سال 1991) پذیرفته‌ایم.»

او سپس با اشاره به رسوایی‌های ایهود اولمرت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «موفقیت چنین مذاکراتی به طرف اسرائیلی وابسته است و اینکه دولت آنها ثبات و توان رسیدن به این موفقیت را داشته باشد.»

رژیم صهیونیستی و سوریه در ماه مه اعلام کردند پس از هشت سال از آخرین دور گفت‌وگوهای مستقیم میان دو طرف، گفت‌وگوهایی غیرمستقیم را با میانجی‌گری ترکیه آغاز کرده‌اند.

بلندی جولان سوریه از ژوئن 1967 در اشغال صهیونیست‌هاست. سوری‌ها خواستار عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از جولان در ازای صلح هستند، اما با مصالحه ارضی مخالف هستند.

اسد گفت: «ما نگاه خود را برای صلح تشریح کرده‌ایم و منتظر پاسخ اسرائیلی‌ها هستیم. اما تجربه پیشین ما در مذاکرات با اسرائیل دلگرم‌کننده نیست. سوریه اکنون در حال کسب اطمینان از آمادگی اسرائیل برای صلح است.»

رییس جمهور سوریه با تاکید بر اینکه هیچ مذاکره مستقیمی میان طرفین برقرار نیست، در اظهاراتی که امروز (سه‌شنبه 14 خرداد) منتشر شد، گفت: «ما معتقدیم مذاکرات غیرمستقیم در این مرحله کفایت می‌کند، چرا که ما همچنان در حال مذاکره برای یافتن نقاط مشترک هستیم. زمانی که به آن دست یابیم، مشتاق حرکت به سوی مذاکرات مستقیم خواهیم بود.»

او همچنین اتهامات آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را دال بر اینکه سوریه در حال ساخت سایتی هسته‌ای بوده است، قویا تکذیب کرد، اما با این حال گفت به دست آوردن انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز گرایشی بین‌المللی است که کشورها حق پیگیری آن را دارند.

اسد گفت: «در سوریه ما خواهان انجام این امر در چارچوبی عربی هستیم. این موضوع در جریان اجلاس عربی در ریاض مورد بحث و توافق قرار گرفته است.»

کد خبر 54014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز