جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور سوریه تصریح کرد: بهترین راه‌حل برای سوریه، لبنان و فلسطین این است که وارد مذاکرات مشترک صلح با اسرائیل شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه‌ السفیر، چاپ لبنان، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه که جمعه (31 خرداد) به سفرش به هند خاتمه می‌دهد، در جمع خبرنگاران هندی اظهار داشت:‌ بهترین راه‌حل برای لبنان و سوریه و فلسطینی‌ها این است که وارد مذاکرات مشترک صلح با اسرائیل شوند.

بشار اسد درباره‌ دعوت رژیم صهیونیستی از لبنان برای مذاکرات مستقیم خاطرنشان کرد: دو طرف سوریه و لبنان موضع‌گیری خود را در قبال صلح در اوایل دهه‌ 90 هماهنگ ساختند. وی افزود: این امر به موضع‌گیری دولت لبنان بستگی دارد تا تعیین کند که به توافقنامه‌ صلح با اسرائیل چگونه نگاه می‌کند.

وی در عین حال تصریح کرد: وجود مرزهای مشترک دال بر آن است که منافع مشترک ما در همکاری با یکدیگر محقق می‌شود حتی منافع فلسطینی‌ها نیز در هماهنگی مشترک با سوریه و لبنان محقق خواهد شد. اسد هم چنین هر گونه بهبود در روابط با آمریکا در سایه حضور دولت کنونی آمریکا را بعید دانست و تاکید کرد: دمشق در راستای برقراری روابط مناسب با آمریکا حتی در زمان اتحاد جماهیر شوروی تلاش کرد اما اساس سیاست سوریه این بوده است به منافع دیگر کشور‌ها احترام بگذارد، این به آن معنی نیست که ما باید تنها در راستای منافع آمریکا عمل کنیم.

اسد از دهلی نو خواست تا دولت آتی آمریکا را تشویق به قرار دادن مساله‌ صلح در اولویت‌هایش کند. وی در عین‌حال نسبت به آینده منطقه ابراز امیدواری کرد و گفت: من بسیار کم به آینده بدبینم.

اسد در عین حال گفت: البته برخی مسایل هستند که ما را کمی بدبین می‌کنند بویژه نبود نگرش آمریکا درخصوص ایجاد راه‌حل واقعی در عراق، در واقع در صورتیکه از تحولات مثبت حاصل شده حمایت نشود منطقه ممکن است بار دیگر دچار بحران شدید شود.

اسد خاطرنشان کرد: دهلی نو می‌تواند به برقراری صلح کمک کند. صداقت دهلی نو به هند اجازه می‌دهد تا نقش مهمی در تشویق اسرائیلی‌ها به جدیت در روند صلح داشته باشد.

رئیس جمهور سوریه عنوان داشت: دمشق از دو سال گذشته تاکنون به یاری فلسطینی‌ها در راستای تحقق صلح ملی پرداخته است و هم چنان به تلاش‌هایش در این زمینه ادامه خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: دیدار احتمالی میان خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ماه آینده برگزار می‌شود.

اسد هم چنین بر حق ایران در دست یابی به برنامه‌ صلح آمیز هسته‌‌ای بر اساس قوانین بین‌المللی تاکید کرد. اسد تصریح کرد: آنچه که در حال حاضر در جریان است مساله‌ سیاسی است.

وی هم‌چنین بر حمایت دمشق از پیوستن هند به شورای امنیت تاکید کرد و گفت: ما سعی داریم تحولی جدید در روابط تاریخی دو کشور ایجاد کنیم.

از سوی دیگر روزنامه‌ لبنانی النهار نوشت، بشار اسد هم چنین به مقامات عربی که اخیرا با آن‌ها دیدار داشته گفته است: من ناتوان از تحقق صلح با اسرائیل بدون دخالت مستقیم آمریکا هستم. اسد گفته است، دولت جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا پیشنهادات سوریه را در این زمینه رد کرده است.

هم‌چنین رئیس جمهور سوریه انجام هر گونه مذاکرات مستقیم با ایهود المرت را در حاشیه‌ نشست آتی کشورهای حاشیه مدیترانه در پاریس بعید دانست.

به نوشته‌ روزنامه‌ الشرق الاوسط، چاپ لندن، رئیس جمهور سوریه در دهلی‌نو، در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال مذاکرات مستقیم با ایهود المرت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: این مساله مانند نوشیدن چای نیست، چرا که نیاز به زمینه سازی مناسب دارد.

اسد خاطرنشان کرد: نشست میان من و ایهود المرت بدون اینکه مذاکره کنندگان کنونی اصول و اساس مسایل دو طرف را بررسی کنند، معنایی ندارد. انجام این کارشناسی‌ها بدون تحقق نتایج واقعی بی‌معنا است. وی به خبرنگاران اظهار داشت: مذاکرات غیر مستقیم سوریه و اسرائیل و توافق اخیر لبنانی‌ها در دوحه، از جمله تحولات مثبت در منطقه است.

رئیس جمهور سوریه عنوان داشت: ما نیازمند پیشرفت بیشتر در مذاکرات غیر مستقیم صلح با اسراییل تحت نظارت ترکیه هستیم. اسد درخواست‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر عقب نشینی‌اش از ائتلاف با ایران و گروه‌های حماس و حزب‌الله لبنان را به عنوان شرط اساسی صلح رد کرد. وی تصریح کرد: دولت اسرائیل اگر می‌خواهد ما مذاکرات مستقیم با المرت داشته باشیم، باید تلاش بیشتری داشته باشد. وی افزود: مذاکرات غیر مستقیم با میانجی‌گری ترکیه در هفته‌های اخیر کمی امیدوار کننده بود.

همچنین یک مقام سوری نزدیک به مذاکرات سوریه و رژیم صهیونیستی به این روزنامه گفت: حل و فصل مساله‌ مزارع شبعا باید در چارچوب توافقنامه مادرید باشد. وی خاطر نشان کرد: ما مشکل اسرائیل را با لبنان حل می‌کنیم و خطوط مرزهای‌مان را نیز ترسیم می‌کنیم، اما در مقابل چه چیزی؟

این مقام افزود: پیشنهاد آمریکا در خصوص مزارع شبعا سوالات زیادی به دنبال داشته چرا که موضع‌گیری آمریکا در قبال سوریه روشن نیست. این مساله منجر می‌شود لبنان نیز در روند نامشخص و بدون هیچ تضمین واقعی گام بردارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: آیا عاقلانه است از سوری‌ها بخواهیم با خطوط مرزی موافقت کنند که یک طرفش لبنان است و طرف دیگرش نمی‌دانند چه کسی است. سوریه یا اسرائیل؟ اگر خاک سوریه است، پس اسرائیل باید آن را به سوریه پس دهد.

وی افزود: آغاز مذاکرات مستقیم در گرو تلاش مستقیم آمریکا در این زمینه است. آمریکایی‌ها در حال حاضر پای میز مذاکره نیستند و مذاکره با آن‌ها از طریق میکروفن‌های رسانه‌ها ممکن نیست.

از سوی دیگر، نبیل کاستلو معاون رئیس بخش خاورمیانه در وزارت خارجه آمریکا، به این روزنامه گفت: واشنگتن از مذاکرات میان اسرائیل و سوریه استقبال و از گسترش دایره‌ مذاکرات به طوریکه به دو طرف اجازه ایجاد روابط دوستانه را بدهد، حمایت می‌کند.

وی در عین حال نسبت به نابودی مذاکرات صلح کنونی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها هشدار داده و گفت: ما در راستای امضای توافقنامه‌ صلح میان دو طرف در پایان سال جاری تلاش می‌کنیم.

وی هم چنین در ادامه در خصوص اخبار منتشره مبنی بر دعوت ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از آمریکا جهت حضور در مذاکرات با سوریه و شرط مشارکت آمریکا در آن گفت: ما هیچ درخواست رسمی نه از سوی اسرائیل و نه از سوی سوریه برای مشارکت در مذاکرات دریافت نکرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: سوریه باید استقلال و حاکمیت لبنان را به رسمیت بشناسد و خطوط مرزی‌اش را با لبنان ترسیم کند تا مشکل مزارع شبعا حل شود. وی افزود: امیدواریم در این مذاکرات حمایت سوریه از گروه‌های حزب الله لبنان و حماس و نفوذ شبه نظامیان به عراق نیز بررسی شود.

همچنین متان فلنائی معاون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پیش بینی کرد که سوریه جسد ایلی کوهن جاسوس اسرائیلی را به منظور نشان دادن حسن نیت خود در قبال صلح میان دو طرف، تحویل اسرائیل ‌دهد. فلنائی گفت: در مذاکرات غیر مستقیم کنونی پیشرفت‌های اندکی حاصل شده اما پیشرفت در این مذاکرات مستلزم تلاش جدی‌تر و بیشتر است.


از سوی دیگر، ایهود المرت در گفت‌وگویی تصریح کرد: هیچ لزومی برای ورود به جنگ با سوریه نمی‌بینیم. وی بر آمادگی اسرائیل جهت چشم پوشی‌های بزرگ برای دستیابی به صلح با فلسطینی‌ها و سوری‌ها تاکید کرد.

کارشناسان و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز قرار است یکشنبه آتی جهت بازدید از تاسیسات هسته‌‌ای سوریه که توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفت، وارد دمشق شوند. قرار است این گروه بازرسان سه روز در سوریه حضور داشته باشند.

کد خبر 55534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز