مؤسسه خیریه دارالاکرام در سال ۱۳۸۰، برای حمایت از تحصیل کودکان مستعد بازمانده از تحصیل یا در خطر ترک تحصیل ناشی از مشکلات اقتصادی و فرهنگی، افتتاح شد. از آن سال تاکنون بیش از ۵۳۰۰ دانش‌آموز بورسیه شده‌اند.

خیریه

همشهری آنلاین _ معصومه حق‌جو:  این مؤسسه ۲۱ شعبه در سراسر کشور دارد و ۸۵ شهر را پوشش می‌دهد و در کنار ارائه بورسیه، خدمات فرهنگی، آموزشی، بهداشتی ‌ـ درمانی و معیشتی را به رایگان از طریق همیاران داوطلب و مددکاران به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد. به همین بهانه، گفت‌وگویی با مصطفی میراحمدی‌زاده، مدیرعامل این مؤسسه، تدارک دیده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 توضیحات بسیاری درباره کلیت مؤسسه دارالاکرام عنوان و در مقالات و بروشورهای گوناگون گنجانده شده است. به‌عنوان مدیرعامل مؤسسه دارالاکرام کلیت و هدف از پایه‌گذاری این مؤسسه را چطور تعریف می‌کنید؟
دارالاکرام مؤسسه خیریه‌ای است که با هدف حمایت از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل یا در معرض ترک تحصیل فعالیت می‌کند. ویژگی بارز مؤسسه ما این است که چنین دانش‌آموزانی را شناسایی و حمایت می‌کند. به‌طور کل، اگر بخواهم ویژگی‌های مؤسسه را عنوان کنم، باید بگویم برخی از این ویژگی‌ها اختصاصا شامل مؤسسه ما و برخی دیگر با سایر مراکز خیریه مشترک است. داشتن منشوری که چهارچوب کلی مؤسسه خیریه دارالاکرام را مشخص می‌کند از اصلی‌ترین مؤلفه‌های این سازمان است. طبق این منشور تمام فعالیت افراد در مؤسسه مشخص و کاملاً معین است و فردی خارج از وظایف و اختیارات خود فعالیتی انجام نمی‌دهد.
 از دیگر ویژگی‌های مهم مؤسسه خیریه دارالاکرام حفظ کرامت دانش‌آموزان است. در ابتدای کار با دانش‌آموزان قرارداد منعقد می‌کنیم و طبق آن، دانش‌آموزان با حامی خود ارتباط مستقیم ندارند. تمام روابط از طریق سازمان برقرار می‌شود. در مؤسسه برای رعایت کرامت انسانی از نام دانش‌آموزان استفاده می‌کنیم و نام خانوادگی و اطلاعات شخصی آنها و حتی عکس به هیچ عنوان منتشر نمی‌شود، مگر اینکه موفقیتی در رشته یا مهارتی خاص کسب کنند. در این صورت با تمایل خودشان عکسی از آنها به همراه شرحی از موفقیت‌هایشان منتشر خواهد شد.
در دارالاکرام به دانش‌آموزان صدقه نمی‌دهیم، بلکه با آنها قرارداد می‌بندیم و آنها را بورسیه تحصیلی می‌کنیم. سامانه آنلاینی تحت عنوان «به مهربانی» طراحی کرده‌ایم که افراد با کرامت و اطمینان بیشتر با ما همراه شوند. احترام و کرامت دانش‌آموز به‌طور کل برای سازمان بسیار با اهمیت است و در تمام بخش‌ها به‌صورت کامل اجرا می‌شود و نگاهی ساختاری به این موضوع داریم.


 هزینه‌های مؤسسه و دانش‌آموزان از چه طریقی تأمین می‌شود؟
مؤسسه خیریه دارالاکرام فقط به کمک‌های مردمی وابسته است، هیچ‌گونه کار و فعالیت اقتصادی انجام نمی‌دهد تا از آن طریق تولید درآمد کند. معتقدیم این‌گونه فعالیت‌ها زمینه‌های فساد و انحراف را به وجود خواهد آورد. نگاه مؤسسه فقط به انسان‌هاست و فارغ از رنگ، ‌نژاد، زبان و قومیت به آنها کمک می‌کنیم. دارالاکرام سعی کرده در عصر دیجیتال از ابزارهای الکترونیکی جا نماند و طبق مسیر ارتباطات اجتماعی در فضای آنلاین فعال باشد.


 نحوه فعالیت سامانه «به مهربانی» چگونه است؟
از زمانی که ما سامانه «به مهربانی» را پایه‌گذاری کردیم قصدمان این بود که هر ایرانی از هر نقطه از دنیا بتواند دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل یا در معرض ترک تحصیل را به ما معرفی کند. زمانی که این دانش‌آموزان توسط افراد گوناگون معرفی می‌شوند، ما باید راستی‌آزمایی و مشخصات و مدارک دانش‌آموزان را در مؤسسه ثبت کنیم. مؤسسه از دانش‌آموزان با این مشخصه‌ها در شهرهای گوناگون آگاهی کافی ندارد، پس از همیار معتمد در این زمینه کمک می‌گیریم.


 همیار معتمد چه ویژگی‌هایی دارد؟
همیار معتمد، داوطلبی است که زمان و تخصص خود را در اختیار دارالاکرام قرار می‌دهد برای شناسایی، راستی‌آزمایی و بارگزاری مستندات دانش‌آموزان بابت تشکیل پرونده در سامانه «به مهربانی». به این‌ترتیب، همیار معتمد باید شخصی باشد که اولاً معتمد، ثانیاً فعال حوزه مدنی و اجتماعی باشد. بنابراین، او به‌صورت کاملاً داوطلبانه در کنار ما قرار می‌گیرد و برای شناسایی و ثبت مستندات به یاریمان می‌آید. تعداد همیار معتمد در شهرهای ایران مختلف است و هر شهر با توجه به ظرفیت‌هایش در لیست همیار معتمد «به مهربانی» قرار می‌گیرد. برای رعایت شفافیت مالی که جزو اصول کلی مؤسسه است، باید برای خیّران توضیح دهیم که پول آنها برای چه اموری استفاده می‌شود.


 افرادی که حامی یابانی می‌شوند، باید چه مشخصاتی داشته باشند؟
حامی همان نیکوکاری است که از بورسیه دانش‌آموز حمایت می‌کند، از یک نفر تا هر تعداد که فرد مایل به کمک باشد. ‌بانی فردی است که به هزینه‌های دارالاکرام و تأسیس شعب جدید در شهرهای مختلف کمک می‌کند.
بانی در اصل کمکی به دانش‌آموز نمی‌کند، بلکه سازمان را سرپا نگه می‌دارد تا با امکانات بیشتری بتواند خدمات بهتری به دانش‌آموزان ارائه بدهد. برای اینکه هزینه‌ها و موارد استفاده را از یکدیگر تفکیک کنیم و به نیت نیکوکاران عمل کنیم در دارالاکرام این دو مورد را از هم جدا کرده‌ایم. یعنی افرادی هستند که فقط به دانش‌آموز کمک می‌کنند و کسانی هم هستند که هزینه‌ها را متقبل می‌شوند. این نکته را هم اضافه کنم: کمتر خیریه‌ای وجود دارد که پول خود را از هزینه‌های جامعه هدفش جدا کند.


  «همیار» رسیدگی به چه اموری را برعهده دارد؟
مؤسسه فقط بورسیه تحصیلی به دانش‌آموزان نمی‌دهد، بلکه بسته‌ای از خدمات را به دانش‌آموز ارائه می‌دهد، چون معیشت دانش‌آموز برای ما مهم و در دیدرس است. برای یک دانش‌آموز غیر از تحصیل مسائلی همچون بهداشت، مشاوره فردی، معیشت، کشف استعداد و حتی کمک کردن به اعضای خانواده را به قصد توانمند کردن در نظر داریم. همیار کسی است که زمان، تخصص، اعتبار و امکانات خود را در اختیار ما می‌گذارد. همیاران عموماً از جامعه پزشکان، مشاوران و معلمان هستند که در خصوص تخصص خود با مؤسسه و دانش‌آموزان همراه می‌شوند. اگر هزینه‌های کمک این همیاران را حساب کنیم چند برابر مبلغ بورسیه تحصیلی آنهاست.

کد خبر 573802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha