چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۰۴:۰۵
۰ نفر

مژگان خسروی: تا حالا گذرتان به دامغان افتاده؟ دامغان پسته‌اش معروف است. اما شاعرانش هم سری میان سرها دارند. در حوزه ادبیات کودک و نوجوان ناصر کشاورز و محمدکاظم مزینانی از معروف‌ها هستند. پیش از این سراغ ناصر کشاورز رفته‌ایم، این هفته سراغی گرفته‌ایم از مزینانی.

   آنهایی که مزینانی را فقط به عنوان شاعر می‌شناسند، سخت در اشتباهند، چون او نویسنده هم هست. دلیلش هم رمانی است که سال پیش جایزه کتاب سال را نصیبش کرد. یعنی «پاییز در قطار». او نزدیک  بیست و پنج سال است که می‌نویسد و می‌سراید. مجموعه شعر «آب یعنی ماهی» اولین کتاب اوست که به دلیل نگاه صمیمانه‌اش مورد توجه قرار گرفت.

   همچنین دوسفرنامه «پنج روز در نیمروز» و «دریای گم شده» حاصل سفر و خلوت او با کاغذ و قلم است.  رمان «سوار سوم» بازآفرینی یک واقعة مذهبی است که آن هم چند جایزه داخلی و خارجی مثل آی. بی. بی. وای  (Ibby)را دریافت کرده است.

   اخیراً مجموعه شعر «نان و شبنم» و یک مجموعة ده جلدی به نام «هزار و یک شب»  را انتشارات قدیانی از او منتشر کرده است. انتشارات سوره مهر هم «شعرهای ناتمام» را از او راهی بازار کتاب کرده است.

   اگر به فکر خواهر و برادر کوچک تر خود هستید، مزینانی کتاب‌های سه جلدی «نی نی عینکی»  و یک سه جلدی دیگر را با موضوع دفاع مقدس به نام‌های «ساعت هفت و ربع»، «کتاب و آب ممنوع»، «بوی هلو و باروت» به وسیلة نشر شاهد منتشر کرده است. اما نگران نباشید! مزینانی یک کتاب چهار جلدی با موضوع سکه، سفال، زیورآلات و معماری در مجموعه‌ای به نام «داستان باستان» برای نوجوانان زیر چاپ دارد که قرار است انتشارات به‌نشر آن را منتشر کند. او بزرگسالان را هم از قلم نینداخته و در حال حاضر مشغول نگارش یک رمان برای آنهاست که فعلاً «سه گانه شاهانه» نام دارد.

   مزینانی پاییز در قطار را از کارهای دیگرش بیشتر دوست دارد. به خاطر این که  داستان نگاهی تازه به جنگ دارد. شهادت شخصیت نوجوان از نگاه دو حیوان به تصویر کشیده شده است. مزینانی از شما می خواهد« سعی کنید خودتان باشید. سادگی نگاه کودکانه را ساده انگاری ندانید و در عین حال که متفاوتید، ارزش‌های واقعی زندگی را هم پیدا کنید.»

کد خبر 57340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز