چین در آخرین ماموریت فضایی موفقش نمونه‌های از سنگ‌های کره ماه را به زمین آورد و عصر جدیدی برای مسابقه‌های فضایی در دهه آینده را آغاز کرد.

moon

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز  این بار مسابقه بر سر منابع کره ماه است که می‌تواند امکان اکتشافات فضایی عمیق‌تر را فراهم کند.

سفینه فضایی چانگ ای-۵ چین صبح روز پنجشنبه ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) با خود حدود ۲ کیلوگرم سنگ و خاک ماه را که از یک پهنه آتشفشانی به نام «مونس رومکر»گردآوری کرده بود، به زمین آورد. این عملیات ۳ هفته‌ای که مقامات چینی آن را بی‌نقص توصیف کردند، بر قدرت روبه‌افزایش و جاه‌طلبی چین در عرصه فضایی تاکید گذاشت.

سازمان ملی فضایی چین اعلام کرد کپسول حاوی سنگ‌های ماه در حدود ساعت ۲ صبح به وقت محلی در مغولستان داخلی فرود آمد. این کپسول در فاصله ۴۸۰۰ کیلومتری بالای اقیانوس اطلس جنوبی از سفینه اصلی فضایی جدا شد. کپسول در ارتفاع حدود ۱۰ کیلومتری از زمین، چترهای نجاتش را باز کرد تا سرعت فرودش را کاهش دهد.

ویدئوی پخش‌شده در رسانه‌های دولتی چین تیم‌های بازیابی را نشان داد که کمتر از یک ساعت پس از فرود به محل رسیدند. ممکن است ساعت‌ها طول بکشد تا کپسول به مرکزی منتقل شود که بتوان ثابت کرد که نمونه‌های ماه سالم هستند.

آمریکا و اتحاد شوروری بیش از چهار دهه پیش نمونه‌هایی از کره ماه را به زمین آوردند، اما آن موقع دوره متفاوتی از اکتشاف فضایی بود. رقابت امروز که زمانی متعلق به قلمروی داستان‌های علمی شمرده می‌شد- می‌تواند به همان اندازه شدید و با اهداف تجاری بیشتر باشد.

چین مشتاق است که مهارت‌های فنی‌اش را به رخ بکشد و در اکتشاف علمی منظومه شمسی مشارکت کند. چنین مانند آمریکا همچنین هدف گسترده‌تر برقراری و تضمین دسترسی به پایگاهی در ماه را دارد که می‌تواند از منابع بالقوه این کره به عنوان سکوی پرتابی برای ماموریت‌های دوردست‌تر استفاده کند

کد خبر 573399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha