کاوشگر چینی که با فرود آمدن روی ماه نمونه‌های از سنگ‌های سطح آن را به یک مدارگرد منتقل کرد، روز یکشنبه آماده بازگرداندن این نمونه‌ها به زمین می‌شود.

Chang e-5

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس بخش بالایی ماه نشین چانگ-ای۵ (بخش صعودکننده) روز جمعه از آن جدا شد و محفظه حاوی نمونه به سفینه مدارگرد رساند. اگر چین در این ماموریت موفق شود، سومین کشوری پس از آمریکا و اتحاد شوروی سابق خواهد بود که سنگ‌هایی از کره ماه را به کره زمین آورده است.

رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند بخش صعودکننده در ساعت ۵:۴۲ صبح یکشنبه به قوت چین (۲۱:۴۲ شنبه به وقت گرینیچ) به بخش مدارگرد سفینه متصل شد. ۳۰ دقیقه بعد محفظه حاوی ۲ کیلوگرم سنگ از این بخش به مدارگرد منتقل شد.

کپسول حاوی نمونه‌های سنگ ماه قرار است در میانه ماه دسامبر (اواخر آذر) در دشت‌های شمالی چین در منطقه مغولستان داخلی فرود آید. این نخستین نمونه تازه به دست آمده از سطح ماه است که از هنگام ماموریت کاوشگر «لونا ۲۴» اتحاد شوروی در ۱۹۷۶ به کره زمین آورده شده است.

عکسی مدارگرد از بخش صعودکننده از سطح ماه که دارد به ان نزدیک می‌شود، گرفته است

سازمان ملی فضایی چین عکسی از مدارگرد را منتشر کرد که نزدیک شدن بخش صعودکننده را به آن نشان می‌دهد.

چین اکنون رشته‌ای از ماموریت‌های فضایی بلندپروازانه را در دست انجام دارد، از جمله یک کاوشگر که در مسیر رسیدن به کره مریخ است و تولید یک هواپیمای فضایی قابل استفاده مجدد. چین همچنین طرح‌هایی را برای رساندن دوباره یک انسان به ماه پنج دهه پس از فرود فضانوردان آمریکایی بر روی آن اعلام کرده است.

ویدئو | سفینه فضایی چینی با نمونه‌های کره ماه به زمین بازمی‌گردد

چین سفینه چانگ ۵ را برای نخستین نمونه‌برداری از ماه پس از ۴۴ سال به فضا فرستاد

کد خبر 570667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha