سفینه فضایی چینی چانگ-ای-۵ با موفقیت روی طرف نزدیک کره ماه فرود آمد و عکس‌هایی از اطرافش را به زمین فرستاد

Chang e-5

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری دولتی شین‌هوا سازمان فضایی ملی چین (CNSA) اعلام کرد چانگ ای-۵ در ساعت ۱۱:۱۱ بعدازظهر سه‌شنبه ۱۱ آذر به وقت این کشور در یک محلقبلا انتخاب‌شده در نزدیکی طول ۵۱.۸ درجه غربی و  عرض ۴۳.۱ درجه شمالی کره ماه فرود آمده است.

چین در ۲۴ نوامبر (۴ آذر) چان ای-۵ را که شامل یک بخش مدارگرد، یک بخش ماه‌نشین، یک بخش صعودکننده و یک بخش بازگشت به زمین است، به فضا پرتاب کرد.

در ساعت ۱۰:۵۷ بعدازظهر مجموعه بخش‌های ماه‌نشین و صعودکننده این سفینه از ۱۵ کیلومتری بالای سطح ما با روشن شدن یک موتور رانشگر متغیر شروع به فرود آمدن کردند. سرعت عمودی نسبی این مجموعه نسبت به ماه با کمک رانشگر از ۱.۷ کیلومتر در ساعت تا صفر کاهش داده شد.

سفینه پس از شناسایی خودکار موانع محلی را برای فرود انتخاب کرد و در شمال منطقه آتشفشانی «مونز رومکر» که به عنوان «اقیانوس طوفان‌ها» شناخته می‌شود، در طرف نزدیک کره ماه فرود آمد.

دوربین‌های سفینه در حین فرآیند فرود تصاویری از محل فرود گرفتند. 

سفینه پس از فرود با هدایت کنترل زمینی مجموعه‌ای وارسی‌های وضعیت را انجام داد تا برای ۴۸ ساعت کار بر روی سطح کره ماه آماده شود.

قرار است حدود ۲ کیلوگرم نمونه از سطح کره ماه برداشته و داخل یک محفظه ذخیره شود. سپس بخش صعودکننده حاوی این محفظه از سطح ماه بلند خواهد شد و به مجموعه بخش‌های مدارگرد و بازگشت خواهد پیوست. پس از انتقال نمونه‌ها به بخش بازگشت، بخش صعودکننده از مجموعه مدارگرد-بازگشت جدا خواهد شد.

انتظار می‌رود بخش بازگشت این سفینه در شمال منطقه خودمختار مغولستان داخلی چین فرود آید.

کد خبر 569797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha