سه سفینه فضایی قرار است این ماه به سوی مریخ پرتاب شوند، از جمله یک سفینه ناسا که به دنبال نشانه‌های حیات روی سیاره سرخ خواهد گشت.

Mars

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نیوز، این پرتاب‌ها به سوی مریخ اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، از هفته آینده آغاز خواهد شد.

امارات متحده عربی نخستین ماموریت فضایی بین سیاره‌ای‌اش را با پرتاب سفینه «امید مریخ» (Hope Mars)  که «ماموریت مریخ امارات» هم نامیده شده است در ۱۴ ژوئیه (۲۴ تیر) آغاز می‌کند.

مدارگرد «امید» در اوائل سال ۲۰۲۱ به مریخ خواهد رسید و بعد از سه وسیله علمی برای بررسی جو ، آب‌وهوا و اقلیم سیاره مریخ از بالا استفاده خواهد کرد. مشاهدات این سفینه به پژوهشگران کمک خواهد کرد تا تبدیل شدن مریخ را از جهانی گرم و مرطوب  در مدت‌ها پیش به سیاره سرد و بیابانی فعلی درک کنند.

این تغییر مریخ به علت از بین رفتن جو ضخیم آن زمان این سیاره بوسیله بادهای خورشید، جریان ذرات بارداری که از خورشید به درون فضا انجام شده است.

سفینه امید مریخ

سفینه امید بوسیله مرکز فضای محمد بن رشید امارات در همکاری با دانشگاه‌های آمریکایی ساخته شده است: این ماموریت نخستین ماموریت علمی سیاره‌ای که یک کشور عرب و مسلمان آن را رهبری می‌کند.

اندکی بیش از یک هفته پس از پرتاب سفینه امید، چین نخستین ماموریت مریخ را کاملا در این کشور توسعه یافته است با پرتاب سفینه تیان‌ون-۱ با یک موشک لانگ مارچ ۵ شروع می‌کند.

چین قبلا مدارگردی به نام یینگ‌هوو-۱ را همراه با سفینه روسی فوبوس- گرانت در نوامبر ۲۰۱۱ به سوی مریخ فرستاده بود، اما این ماموریت ناموفق مانده بود.

تیان‌ون-۱ یک برنامه بلندپروازانه است که شامل یک مدارگرد، یک مریخ‌نشین و یک مریخ‌گرد ۲۴۰ کیلوگرمی است. مقامات چینی جزئیات زیادی درباره این ماموریت منتشر نکرده‌اند، از جمله محل نهایی فرود مجموعه مریخ‌نشین/مریخ‌نورد را اعلام نکرده‌اند- اما وجود این وسائل علمی سوار شده بر روی این ربات‌ها نشان می‌دهد که تیان‌ون-۱ یک برنامه اکتشافی گسترده را در محیط مریخ انجام خواهد داد.

این مدارگرد شش وسیله علمی از جمله یک دوربین با وضوح بالا، یک مغناطیس‌سنج و یک طیف‌سنج معدنی و یک رادار نفوذکننده در زمین دارد که می‌تواند آب یخ‌زده زیر سطح مریخ تا عمق ۱۰۰ متری را شناسایی کند.

اگر تیان‌ون-۱ موفق باشد، چین به سومین کشوری پس از اتحاد شوروی و آمریکا بدل خواهد شد که سفینه‌ای را روی مریخ نشانده است. فرود آمدن این سفینه روی مریخ احتمالا به رویدادی حماسی بدل خواهد که به حوادث حتی بزرگتری در آینده منجر شود: مقامات فضایی چین تمایل خود به انجام یک ماموریت بازگشتی که نمونه‌هایی از مریخ را با خود به کره زمین بیاورد اعلام کرده‌اند و این ماموریت ممکن است در اوائل سال ۲۰۳۰ انجام شود.

آمریکا و اروپا نیز قصد دارند نمونه‌های از سیاره سرخ را به کره زمین بیاورند و برای این کار سفینه «استفامت» (Perseverance) را به فضا پرتاب خواهند کرد این سفینه مریخ‌گرد ۱۴۲ کیلوگرمی بخش اصلی در طرح ۲.۷ میلیارد دلاری ناسا برای اکتشاف مریخ در سال ۲۰۲۰ است. پرتاب این سفینه در ۳۰ ژوئیه (۹ مرداد) با یک موشک اطلس پنج از پایگاه کیپ کاناورال در فلوریدای آمریکا انجام خواهد شد. این سفینه در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ روی دهانه جزرو (Jezero) روی مریخ خواهد نشست.

سفینه استقامت

سفینه استفامت هفت ابزار علمی روی عرشه‌اش دارد که زمین‌شناسی دهانه جزرو را بررسی می‌کنند و به جستجوی نشانه‌های حیات در دوران باستانی مریخ در سنگ‌های این دهانه ۴۵ کیلومتری خواهد پرداخت که میلیاردها سال پیش یک دریاچه و یک دلتای رودخانه در آن وجود داشته است.

این سفینه که در واقع یک ربات شش‌چرخه است، نمونه‌های متعددی از این محل گردآوری و ذخیره خواهد کرد. این نمونه‌ها در یک ماموریت مشترک ناسا و سازمان فضایی اروپا احتمالا در اوائل سال ۲۰۳۱ به زمین بازگردانده خواهند شد. سپس دانشمندان در آزمایشگاه‌ها در سراسر جهان به بررسی این مواد مریخی خواهند پرداخت و به دنبال نشانه‌های زندگی و شواهدی درباره تاریخ تکامل مریخ خواهند گشت.

کد خبر 529253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha